Forslag ny bemanningsnorm i bhg

Men om det går gjennom nå? At det skal regnes prosentvise stillinger for å få dekket minimumsnormen på ansatte?
Det er først da de merkelige prosentene dukker opp.

Var hvertfall slik jeg tolket teksten, men håper jo jeg tar feil!
Det er jo helt håpløst å skulle forholde seg til å være ansatt i 12,5% stilling for eksempel.
Ja men det er minimum. Mange er jo over den minimumen i dag.
 
Da jeg begynte i barnehage i 2010 ble det sagt at det er lov med kun 6 barn over tre år per voksen og 3 barn under tre år per voksen. Mulig det har vært forskjellig fra kommune til kommune, men det har blitt praktisert her lenge allerede.
 
Ja men det er minimum. Mange er jo over den minimumen i dag.

Men når noe er lovpålagt som minimum kan det utnyttes til å ikke gi større stillinger enn lovpålagt. Spesielt når det ikke blir gitt mer tilskudd for å dekke opp der det mangler ansatte i dag.
Så vidt jeg forsto blir det ikke fullfinansiert, faktisk ikke gitt mer tilskudd enn man gir i dag.
 
Det mest tåpelige i forslaget synes jeg er setningen om at «barnet skal regnes som 3 år fra og med august det året det fyller 3 år». Hva skjedde med at et barn er 3 år når det har hatt sin tredje bursdag??

Bra det da, nå regnes de som 3 åringer fra januar det pret de blir 3.
 
Da jeg begynte i barnehage i 2010 ble det sagt at det er lov med kun 6 barn over tre år per voksen og 3 barn under tre år per voksen. Mulig det har vært forskjellig fra kommune til kommune, men det har blitt praktisert her lenge allerede.
Ja det er det jeg har jobbet under her i kommunen siden 2004... Så ingen endring her iallefall.
 
Men om det går gjennom nå? At det skal regnes prosentvise stillinger for å få dekket minimumsnormen på ansatte?
Det er først da de merkelige prosentene dukker opp.

Var hvertfall slik jeg tolket teksten, men håper jo jeg tar feil!
Det er jo helt håpløst å skulle forholde seg til å være ansatt i 12,5% stilling for eksempel.

Det er x antall fulltidsplasser til barn i en barnehage. De fylles som regel opp. De som jobber der har stort sett fast jobb i stillinger ut i fra hvor mange plasser det er. Mulig det er noen deltid selvfølgelig, men typ 60/80% feks. Men aldri vært borti at det reduseres/økes små prosenter på stillingene ut i fra hvor mange barn de får inn. Det er som regel en grunnbemanning som er stabil, fordi antall plasser er stabilt og fylles som regel opp.

Hos meg har vi en 20% ledig kapasitet fra høsten av. Vi har flere på venteliste men ingen vil ha så liten plass (ikke tilbyr vi det heller). Jeg reduserer ikke bemanningen ut fra det, fordi de ansatte har jo fast jobb.

Men ja det er sikkert mulighet til å gjøre slikt med langtidsvikarer som går på kontrakt for wt halvt år av gangen feks ved alvorlig sykdom/svangerskap el. Men har aldri vært borti det før.
 
Da jeg begynte i barnehage i 2010 ble det sagt at det er lov med kun 6 barn over tre år per voksen og 3 barn under tre år per voksen. Mulig det har vært forskjellig fra kommune til kommune, men det har blitt praktisert her lenge allerede.

Ja det er det jeg har jobbet under her i kommunen siden 2004... Så ingen endring her iallefall.

Ja det er slik i kommunen jeg jobber i også. Nå jobber jeg i en privat og kan egentlig gjøre som vi vil, men har valgt å følge kommunens anbefaling. I en tidligere jobb som også var privat valgte de å følge PBL sin minimumsanbefaling som var 4 småbarn/8 storbarn pr voksne.

Men det har aldri vært en lovpålagt norm. Det er anbefalinger og normer kommunene selv har satt frivillig.
 
Men når noe er lovpålagt som minimum kan det utnyttes til å ikke gi større stillinger enn lovpålagt. Spesielt når det ikke blir gitt mer tilskudd for å dekke opp der det mangler ansatte i dag.
Så vidt jeg forsto blir det ikke fullfinansiert, faktisk ikke gitt mer tilskudd enn man gir i dag.

Som veslejenta skriver så er det mange barnehager som er over denne bemanningsnormen pr i dag helt «frivillig». Så tror derfor ikke dette blir noe problem.

I tillegg til det jeg skriver om at antall barn stort sett er stabil fra år til år og da blir de ansatte det også. I bhg har man helst færrest mulig ansatte i større stillinger pga stabilitet. Om det blir noe reduksjon så er det kanskje en person som får 72% istedenfor en 80 da. Ikke mange små-stillinger.
 
Det er x antall fulltidsplasser til barn i en barnehage. De fylles som regel opp. De som jobber der har stort sett fast jobb i stillinger ut i fra hvor mange plasser det er. Mulig det er noen deltid selvfølgelig, men typ 60/80% feks. Men aldri vært borti at det reduseres/økes små prosenter på stillingene ut i fra hvor mange barn de får inn. Det er som regel en grunnbemanning som er stabil, fordi antall plasser er stabilt og fylles som regel opp.

Hos meg har vi en 20% ledig kapasitet fra høsten av. Vi har flere på venteliste men ingen vil ha så liten plass (ikke tilbyr vi det heller). Jeg reduserer ikke bemanningen ut fra det, fordi de ansatte har jo fast jobb.

Men ja det er sikkert mulighet til å gjøre slikt med langtidsvikarer som går på kontrakt for wt halvt år av gangen feks ved alvorlig sykdom/svangerskap el. Men har aldri vært borti det før.

De fleste vil nok unngå det, men si at en barnehage mangler 4,5 t i uka for å få normen til å gå opp. Det utgjør 12,5% stilling. I forhold til turnusen til alle andre ansatte er det ikke mulig å justere arbeidstid og stillingsprosent for å få det til å gå opp uten å si opp alle ansatte og tilby nye stillinger med nye prosenter og turnuser. Jeg er redd enkelte barnehager da velger å lyse ut 12,5% stilling for å gjøre det enkelt og eventuelt spare inn litt kostnader i forhold til lønn/overtid osv.
Det er det som skjer i helsevesenet, men da er det ofte relatert til tariffavtaler om hvor ofte man skal jobbe kveld/helg osv, som jo ikke er en greie i barnehage.
 
De fleste vil nok unngå det, men si at en barnehage mangler 4,5 t i uka for å få normen til å gå opp. Det utgjør 12,5% stilling. I forhold til turnusen til alle andre ansatte er det ikke mulig å justere arbeidstid og stillingsprosent for å få det til å gå opp uten å si opp alle ansatte og tilby nye stillinger med nye prosenter og turnuser. Jeg er redd enkelte barnehager da velger å lyse ut 12,5% stilling for å gjøre det enkelt og eventuelt spare inn litt kostnader i forhold til lønn/overtid osv.
Det er det som skjer i helsevesenet, men da er det ofte relatert til tariffavtaler om hvor ofte man skal jobbe kveld/helg osv, som jo ikke er en greie i barnehage.

Det blir ikke det samme som i helsevesenet. Vet ikke hvordan jeg skal forklare deg det bedre enn jeg har gjort nå. Folk er ansatt i faste stillinger ut i fra en barnehage som er fylt opp (man lyser ut stillinger ift full barnegruppe) og man kan derfor ikke redusere stillingene. Det er liksom ikke snakk om at man «mangler» noen prosenter voksne, man mangler som regel noen prosenter barn.
 
Bare gruer meg til neste år og søknad om barnehage.. Livredd for å sende henne "feil sted" med lav bemanning og kaos.
 
Det blir ikke det samme som i helsevesenet. Vet ikke hvordan jeg skal forklare deg det bedre enn jeg har gjort nå. Folk er ansatt i faste stillinger ut i fra en barnehage som er fylt opp (man lyser ut stillinger ift full barnegruppe) og man kan derfor ikke redusere stillingene. Det er liksom ikke snakk om at man «mangler» noen prosenter voksne, man mangler som regel noen prosenter barn.

Så det vil ikke endre seg når de ikke lenger skal runde opp til hele årsverk?
For det er det jeg reagerte på. Om det ikke har noe å si hvordan de skal beregne behovet stillinger, skjønner jeg ikke hvorfor de har det med i forslaget.

Edit:
Denne formuleringen:
«Departementet foreslår at barnehagen ikke skal runde oppover til nærmeste hele årsverk, slik som det gjøres i beregningen av pedagognormen. I stedet skal barnehagen beregne prosentvise stillinger for å oppfylle bemanningsnormen.»

Vil ikke den åpne for små og rare stillingsprosenter?
 
Så det vil ikke endre seg når de ikke lenger skal runde opp til hele årsverk?
For det er det jeg reagerte på. Om det ikke har noe å si hvordan de skal beregne behovet stillinger, skjønner jeg ikke hvorfor de har det med i forslaget.

Edit:
Denne formuleringen:
«Departementet foreslår at barnehagen ikke skal runde oppover til nærmeste hele årsverk, slik som det gjøres i beregningen av pedagognormen. I stedet skal barnehagen beregne prosentvise stillinger for å oppfylle bemanningsnormen.»

Vil ikke den åpne for små og rare stillingsprosenter?

«Ikke lenger» skal runde opp til hele årsverk, skriver du. Det gjøres ikke pr i dag og vi har ikke denne problemstillingen. Det åpnes ikke for dette nå, der har vært åpent for det hele tiden.
 
De fleste vil nok unngå det, men si at en barnehage mangler 4,5 t i uka for å få normen til å gå opp. Det utgjør 12,5% stilling. I forhold til turnusen til alle andre ansatte er det ikke mulig å justere arbeidstid og stillingsprosent for å få det til å gå opp uten å si opp alle ansatte og tilby nye stillinger med nye prosenter og turnuser. Jeg er redd enkelte barnehager da velger å lyse ut 12,5% stilling for å gjøre det enkelt og eventuelt spare inn litt kostnader i forhold til lønn/overtid osv.
Det er det som skjer i helsevesenet, men da er det ofte relatert til tariffavtaler om hvor ofte man skal jobbe kveld/helg osv, som jo ikke er en greie i barnehage.
Da ansetter de en vikar som også jobber ved sykdom. De bruker også vikar byråer til å fylle opp sånne ting når det trengs. Så de har allerede begynt med dette. Hvor mye penger hver enkelt får er forskjellig. Her er alle bhg flinke til å bruke studenter, folk fra nav og andre organisasjoner. Jeg er i en sånn selv og er i en bhg 50%. Denne er privat og de følger det samme som kommunen med flere ansatte enn nødvendig. Er kun en bhg her jeg veit om som må ansatte flere etter den nye normen. Men det er en bra ting. Helsevesenet er noe helt annet enn bhg. Men aldri hørt om sånne stillinger feks på gamlehjemmet her. Eller fra noen i hjemnehjelpen. Men kanskje anderledes på sykehus eller i det private. Er også store forskjeller fra kommune til kommune ang bemanning i både helsevesenet og bhg. Men med en 12.5% stilling så blir det fort overtid. Men er forskjell på hvordan de regner dette. Men forstår hva du mener. De regner bok litt anderledes på dette i en bhg kontra helsevesenet.
 
«Ikke lenger» skal runde opp til hele årsverk, skriver du. Det gjøres ikke pr i dag og vi har ikke denne problemstillingen. Det åpnes ikke for dette nå, der har vært åpent for det hele tiden.

Da misforsto jeg [emoji6]
Da er det jo ikke noe problem [emoji4]
 
Så det vil ikke endre seg når de ikke lenger skal runde opp til hele årsverk?
For det er det jeg reagerte på. Om det ikke har noe å si hvordan de skal beregne behovet stillinger, skjønner jeg ikke hvorfor de har det med i forslaget.

Edit:
Denne formuleringen:
«Departementet foreslår at barnehagen ikke skal runde oppover til nærmeste hele årsverk, slik som det gjøres i beregningen av pedagognormen. I stedet skal barnehagen beregne prosentvise stillinger for å oppfylle bemanningsnormen.»

Vil ikke den åpne for små og rare stillingsprosenter?
Da er det jo opp til hver enkelt bhg virker det som. Da spørs det jo på styreren i bhg hvordan det blir. Så kan bli mye forskjellig der. Men tiden vil vise. Er jo en del møter og uforutsette ting så regner vel med de fleste styrere fortsatt runder opp. Vikar byråer osv er jo dyrere enn å ha en ekstra ansatt der så skjønner ikke helt hvor mye dette vil spare.
 
Ikke alle steder...

Mye mulig men alle barnehager har lov til det ved behov, altså å flytte et barn som f.eks blir 3 i desember inn på stor avdeling i januar , da er jo barbet bare 2 år og 1 mnd men kan alikevel regnes som 3 åring
 
Mye mulig men alle barnehager har lov til det ved behov, altså å flytte et barn som f.eks blir 3 i desember inn på stor avdeling i januar , da er jo barbet bare 2 år og 1 mnd men kan alikevel regnes som 3 åring
Jeg håper nesten de gjør det med min yngste. Sånn ting er nå så vil han heller være med eldste enn på sin egen avdeling. Men så har han vært med å hentet og levert hu siden mars i fjor og begynte på sin avdeling mars i år. Han ble 2 år i januar. På hans avdeling så sier de at han ikke leker med de andre barna og trives best alene. Ved he ting og levering av eldste så lekte han med de som begynte på stor i høst. Han liker å leke med større barn. Har spurt om flytte han iver tidligere siden han er født 6 januar så kanskje begynne på stor fra januar neste år eller tidligere. Men da var det for mange januar barn i bhg og alle fe året eldre trivdes på små barn selv om de hadde bursdag tidligere osv. Så da sitter han fast på små barn frem til han er 3.5 år. Synd siden han trives bedre på storbarn nå. Avdelingen til yngste har sluttet å gå til storebarn på besøk pga han.
 
Back
Topp