Forslag ny bemanningsnorm i bhg

Det mest tåpelige i forslaget synes jeg er setningen om at «barnet skal regnes som 3 år fra og med august det året det fyller 3 år». Hva skjedde med at et barn er 3 år når det har hatt sin tredje bursdag??
 
Jeg er skikkelig skuffet. Hadde virkelig håpet at utdanningsforbundet skulle få igjennom at det skulle gjelde hele åpningstiden.

Jeg jobber på en avdeling der vi er 3 voksne på 9 ettåringer.
10 timer åpningstid, men bare 5 timer er vi alle på på jobb. I løpet av de 5 timene skal vi har 1,5 time pause.
3,5 time igjen til barna. Og så kommer møter og plantid
[emoji22]
Galskap!
 
Det mest tåpelige i forslaget synes jeg er setningen om at «barnet skal regnes som 3 år fra og med august det året det fyller 3 år». Hva skjedde med at et barn er 3 år når det har hatt sin tredje bursdag??

Joda men i mellomtiden har det faktisk vært slik at de ble regnet som treåringer fra januar det året de fylte tre år. Så jeg er veldig glad for at vi er på august nå.

August er kanskje bedre mtp at det holder barnegruppen mer stabil, enn at det frigjør plasser til nye barn gjennom hele barnehageåret. Positivt for barna og de ansatte da, ikke foreldrene.
 
Dette er jo bare tull! Er det ikke slik vi har det allerede? Jeg føler annenhver dag at vi skulle vært en fjerde person på avdeling. Vi er tre voksne på ni barn under tre år. Minst tre stykker krever mer voksenkontakt enn de andre. Og pedagogene går tidligere eller kommer senere pga plantid. Og så har vi assistenter én time plantid i uka, så er det pauser, møter... En million ting å gjøre hver dag!

Politikerne skulle jobbet en uke i barnehagen for å se hvordan det er. De aner jo ikke hva de snakker om.
 
Jeg er skikkelig skuffet. Hadde virkelig håpet at utdanningsforbundet skulle få igjennom at det skulle gjelde hele åpningstiden.

Jeg jobber på en avdeling der vi er 3 voksne på 9 ettåringer.
10 timer åpningstid, men bare 5 timer er vi alle på på jobb. I løpet av de 5 timene skal vi har 1,5 time pause.
3,5 time igjen til barna. Og så kommer møter og plantid
[emoji22]
Galskap!

Jeg synes det er bra det endelig kommer en bemanningsnorm i det hele tatt. Det vil ikke gjøre en forskjell mange steder. Men på de avdelingene der det er 14-17 småbarn på 4 voksne så betyr det mye! :)

Men jeg håper også på at det kom krav til hvor mange timer ila en dag det skulle være minimum antall voksne pr barn. Feks så kunne det vært at det ikke kunne være mer enn 4 timer om dagen med lavere bemanning. Feks på morgenen fra 7-9 og på ettermiddagen fra 15-17. Møter må jo holdes i kjernetiden og pauser også. Og da må det settes inn vikar ved sykdom.
 
Jeg synes det er bra det endelig kommer en bemanningsnorm i det hele tatt. Det vil ikke gjøre en forskjell mange steder. Men på de avdelingene der det er 14-17 småbarn på 4 voksne så betyr det mye! :)

Men jeg håper også på at det kom krav til hvor mange timer ila en dag det skulle være minimum antall voksne pr barn. Feks så kunne det vært at det ikke kunne være mer enn 4 timer om dagen med lavere bemanning. Feks på morgenen fra 7-9 og på ettermiddagen fra 15-17. Møter må jo holdes i kjernetiden og pauser også. Og da må det settes inn vikar ved sykdom.
Jeg syns også at det er bra at vi får denne normen nå. Men syns likevel ikke den er god nok.
 
Syns det er postitivt med regelen om tre år fra august det året de fyller tre.
Og så har mamma lært meg at hvis jeg ikke har noe fint å si, skal jeg ikke si noe [emoji85]
 
Utgjør ingen forskjell i min bhg iallefall, og enda føler vi at vi er for få voksne...

Og med den nye pedagognormen der en fagarbeider/assistent må bort til fordel for en barnehagelærer til er jeg spent på hvordan dette slår ut med enda en person som skal ha plantid... Og hvis plantid øker fra 4 timer til 6... Det betyr 1 voksen på 9/18 store deler av dagen også..
Dette kommer ikke til å gå opp...

Det eneste positive er at de ikke er 3 før i august. Var helt bak mål at et barn kunne regnes som 3 åring fra januar selv om H*n ble 2 i desember....
 
Det mest tåpelige i forslaget synes jeg er setningen om at «barnet skal regnes som 3 år fra og med august det året det fyller 3 år». Hva skjedde med at et barn er 3 år når det har hatt sin tredje bursdag??

Så enig!
 
Joda men i mellomtiden har det faktisk vært slik at de ble regnet som treåringer fra januar det året de fylte tre år. Så jeg er veldig glad for at vi er på august nå.

August er kanskje bedre mtp at det holder barnegruppen mer stabil, enn at det frigjør plasser til nye barn gjennom hele barnehageåret. Positivt for barna og de ansatte da, ikke foreldrene.

Barneombudet har uttalt at de ikke kan regne barnet for 3 år før det er 3 år. Vi klaget til kommunen da de ville flytte vår lille til storbarnsavdeling etter nyttår, for det var det året han fylte tre (han er født seint på høsten og vi argumenterte med at ungen knapt var fylt 2 år i januar). Fikk medhold i den klagen, og beholdt plass på småbarnsavdelingen til den måneden han fylte 3 år...
 
hva er voksentettheten idag da? 6 barn pr voksen - ikke rart enkelte barnehager ikke greier å følge opp gitt..
 
Mamman din burde lært deg at det alltid finnes unntak [emoji12]

I så fall syns jeg det et fryktelig synd for de ansatte i barnehagen at det ikke skal rundes opp til hele årsverk, men heller skrives prosentvise kontrakter for å fylle grunnbemanningen. Jobber i helsevesenet og det dukker stadig opp helt horrible stillingsprosenter det ikke er mulig å leve av, men som man blir tvunget til å ta fordi alternativet er å ikke ha fast stilling.
Syns også at det mangler noe i forhold til hvor lenge i løpet av en dag bemanningen skal være som normert, så mye er for vagt formulert og det som er godt formulert er i grunnen ikke så bra det heller [emoji85]
 
I så fall syns jeg det et fryktelig synd for de ansatte i barnehagen at det ikke skal rundes opp til hele årsverk, men heller skrives prosentvise kontrakter for å fylle grunnbemanningen. Jobber i helsevesenet og det dukker stadig opp helt horrible stillingsprosenter det ikke er mulig å leve av, men som man blir tvunget til å ta fordi alternativet er å ikke ha fast stilling.

Det problemet har jeg aldri opplevd i barnehagen.
 
Jeg synes det høres bra ut.synes det er for lite mange steder og dette øker det med en person eller to på mange avdelinger. Til det med lave stilling prosenter så er jeg en person som trenger at det er sånne stillinger i bhg fremover. Jeg er under utredning og tester hvor i spekteret på 50-75% (som legen og nav har blitt enige om) jeg tilhører. Akkurat begynte på 50%.
 
Det problemet har jeg aldri opplevd i barnehagen.

Men om det går gjennom nå? At det skal regnes prosentvise stillinger for å få dekket minimumsnormen på ansatte?
Det er først da de merkelige prosentene dukker opp.

Var hvertfall slik jeg tolket teksten, men håper jo jeg tar feil!
Det er jo helt håpløst å skulle forholde seg til å være ansatt i 12,5% stilling for eksempel.
 
Back
Topp