Forliggende morkake?

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Hei!

Jeg var på OUL i går, 18+2, og fikk konstatert fullt forliggende morkake. Morkaken ligger på bakre livmorvegg.
Jeg har lest på nett og i skriv jeg fikk med hjem fra sykehuset at en slik forliggende morkake kan trekke seg tilbake, at det kun er ca 1 % som fortsatt har forliggende morkake til termin. Jeg skal på kontroll igjen i uke 32.

Men, det som gjør at jeg lurer litt ekstra og ikke klarer å slå meg helt til ro med denne statistikken, er at jeg har vært på to tidligere ultralyder allerede. Den ene 12+1 og den andre 15+3. Altså siste for snaue 3 uker siden. På begge disse TUL har morkaken ligget et godt stykke opp fra fødekanalen, og jordmor som tok siste ul 15+3 sa at alt så fint ut og at når morkaken lå så høyt oppe som den gjorde, så ville den ikke bre seg nedover og over fødekanalen, men kun vokse videre oppover og evt i bredden. Min morkake har jo da på fhv. kort tid gjort det stikk motsatte og var heller ikke lavtliggende fra starten av. Den brer seg nå helt fra fødekanalen starter i front, over og opp hele veien til toppen av livmoren. Er det fortsatt håp om at den kan trekke seg motsatt vei eller har jeg typ fått en morkake som seiler sin egen sjø? Kan jo hende jeg er feilinformert ifht at den ikke skulle kunne vokse så mye nedover såpass langt ut i svangerskapet, så da spør jeg heller en gang for mye.

På forhånd tusen takk for svar.
 
Last edited:
Hei:)

Forstår du tenker på dette.

Ukene mellom hver ultralyd du har utført er få, og forholdene er små så tidlig i svangerskapet.

De neste uke frem til neste ultralyd vil livmoren vokse mye og mye kan hende.

Prøv å slå deg til ro med at det er stor sannsynlighet for at den har flyttet seg oppover til neste kontroll:) Livmoren kan ikke seile sin egen sjø som du sprør om. Men dessverre noen få gangner som du selv skriver blir den liggende ned over fødselskanalen.

Masse lykke til!
 
Back
Topp