forkortelser som brukes her inne på forumet

bleiesmurfen

Elsker forumet
kopiert fra maria_theresa

Hei og velkommen hit! [:)]

Her er en del forkortelser.!
Ikke alle er ibruk her, men det kan være godt å vite om disse! 

AIH - artificial insemination husband. Inseminering. Sædcellene føres opp i livmor/eggleder via skjeden,.gjennom et rør
AID - artificial insemination donor- Samme som AIH, men med donor istedetfor ektemann. Forbudt i Norge
BO - blighted ovum, tom fostersekk uten fosteranlegg inni
BPD - biparietal diameter. Den største diameteren rundt babyens hode, målt ca rett over ørene
BT – blodtrykk
CB – Clearblue graviditetstest
CD - cycle day. Dag i menstruasjonssyklusen
CP - ClearPlan eggløsningstest
CRL – crown to rump length. Fosteres lengde fra issen til rumpen
CTG – cardiotokografi. Elektronisk overvåkning av fosterlyden, altså fosterets puls
DPO – days past ovulation. Dager etter eggløsningen
EL – eggløsning
FAM – fertility awareness method. Når du planlegger samleie ved å sjekk alt mulig for å finne eggløsning og sannsynlighet for å bli gravid, temperatur, skjedesekret osv.
Fl./min - hjerteslag i minuttet
FSH - follikkelstimulerende hormon. Folikler er posene hvor eggene ligger
FTD - forventet test dato når du er under fertilitetsbehandling
GU – gynekologisk undersøkelse
HATCHING- hormonbehandling som gjør veggen i egget tynnere så det lettere fester seg i livmoren
HB – hemoglobin. Som regel fulgt av en verdi, som er angivelse på blodprosent som altså er hemoglobinnivået i blodet
hCG - human chorionic gonadotropin.
H/F – hodeleie/festet – hodet til babyen har festet seg i fødeposisjon i bekkenet
HSG – hysterosalpingograf. Røntgenundersøkelse av egglederne
ICSI - intracytoplasmic sperm injectio. Mikroinjeksjon der en enkelt sædcelle injiseres i et egg
JM - jordmor
IKM – ikke kommende menstruasjon, den dagen du normalt ville fått mensen, som du håper ikke skal komme fordi du prøver å bli gravid
Insu.res. – insulinresistens
IVF – invitro fertilisering. Prøverørsbefruktning der egget befruktes utenfor kroppen, for deretter å føres inn i livmoren
KS – keisersnitt
L – leukocytter. Hvite blodlegemer.
Lap – Laproskopi. Såkalt kikkhullskirurgi, der instrumentene førs inn gjennom et lite hull, gjerne i navlen, for å se på livmor, eggstokker, eggledere osv.
LH - luteiniserende hormon. Hormon som stimulerer eggløsning
MA – missed abortion. Fosteret dør, men må fjernes med en utskrapning – se også SA
MAD – middelabdominal diameter. Diameteren rundt babyens mage, målt rett over navlen
MM – morsmelk
MME - morsmelkerstatning
MR - magnetisk resonans. En slags røntgenundersøkelse av hjernen/kroppen
NTD – Ny testdato
OS – overgangsstønad
PCO - polycystiske ovarier
PCOS - polycystisk ovariesyndrom
PCT - post-coital test. Undersøkelse av livmorhalsslimet etter samleie
Pergo - pergotime. Et preparat som brukes for å stimulere eggproduksjon
PP – prøveperiode. Brukes i forbindelse med fertilitetsbehandling og angir hvor mange ganger du har forsøkt, f.eks 2. PP
Profasi er en sprøyte med eggløsningsfremmende hormon
SA – spontan abort. Fosteret dør og kommer ut av seg selv – se også MA
Spotting - brun utflod man gjerne får før mensen
TK – trygdekontoret
TR – tante rød. Menstruasjonen
UL – ultralyd
UVI - urinveisinfeksjon
XU – ekstrauterin graviditet. Altså at fosteret vokser utenfor livmoren

dytter denne opp for våre nye brukere [:D]
(har spurt Maren om å legge den på topp)

Ehhh, hva er dette dytte greiene som mange skriver?????

Utrolig bra at du har skrevet om forkortelser. Jeg hadde ikke peiling på maaaange forkortelser betydde - er det noe jeg lurer på går jeg tilbake til siden og sjekker[:D][:D]

Takk for det!!

ORIGINAL: Cosmica

Utrolig bra at du har skrevet om forkortelser. Jeg hadde ikke peiling på maaaange forkortelser betydde - er det noe jeg lurer på går jeg tilbake til siden og sjekker[:D][:D]

Takk for det!!

Kjempe bra dette[:D]

Kjekk den der... Er noen av forkortelsene jeg har lurt på, ja....

se det ja den kom etterlengtet hehe [:D] så slipper jeg sitte å klø meg  grønn i håret  over  hver forkortelse jeg ikke forstår [;)]

hei hei... lurte bare på om du kunne hjelpe meg med hvordan man får sånn figur nede på siden??? mmmh...

takk på forhånd [;)]

Supert....har lurt på hva noen ting betyr....dytter litt til jeg c",)

Hei! [:)]
Jeg er helt ny her inne, så det er til veldig stor hjelp med denne oversikten med forkortelser.
Hender jeg støtter på noe jeg ikke skjønner.... [:-]

Hei! Jeg er fersk her inne på forumet, og prøver forgjeves å få sånn signatur med eggløsningsdato og testdato som signatur.. har fikset en på lilypie, men finner ikke ut hvilken tekst som skal kopieres, og hvor den skal legges inn i profilen?? Noen som kan hjelpe en stakkars dataamatør?[:)]

Tusen takk! Som du ser så hjalp tipset![:D] Det var det med url som gjorde susen!

Flott liste! Men én ting lurer jeg på, dette her med PP. Nå har jeg skrevet PP på listene når jeg har skrevet meg opp men ser at i følge denne lista bruker man PP i forbindelse med fertilitetsbehandling. Er det da feil av meg å si at vi er på PP3 når vi prøver på "gamle måten"? Har fått inntrykk av at flere på lista ikke får fertilitetsbehandling men skriver PP for det...

ORIGINAL: Kriswizz

Flott liste! Men én ting lurer jeg på, dette her med PP. Nå har jeg skrevet PP på listene når jeg har skrevet meg opp men ser at i følge denne lista bruker man PP i forbindelse med fertilitetsbehandling. Er det da feil av meg å si at vi er på PP3 når vi prøver på "gamle måten"? Har fått inntrykk av at flere på lista ikke får fertilitetsbehandling men skriver PP for det...

Vi prøver på god gammeldags måte,; ingen tester og temping og medisiner.
Men jeg kaller det for pp her inne på bebyverden iallfall.
I real life  sier jeg måneder..

Visste ikke at det iflg denne forkortelses lista betød ..trodde det var et uttrykk   "alle" kunne bruke som prøvde å bli gravid..

ORIGINAL: Kråke

ORIGINAL: Kriswizz

Vi prøver på god gammeldags måte,; ingen tester og temping og medisiner.
Men jeg kaller det for pp her inne på bebyverden iallfall.
I real life  sier jeg måneder..

Visste ikke at det iflg denne forkortelses lista betød ..trodde det var et uttrykk   "alle" kunne bruke som prøvde å bli gravid..

Det er bra! Da bare forsetter jeg og skrive PP jeg... [:)]

Nå ble jeg myyye klokere. Takk.[:)]

Genialt! Er rykende fersk her inne og har allerede lurt på mye av de forkortelsene som blir brukt her inne.  [:D]

Back
Topp