Forkortelser brukt på forumet...

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Siden det er flere som ikke har hvert borti mange av disse forkortelsene lager jeg en liten oversikt over alle sammen :D
Så da stjelte jeg denne fra Før svangerskapet/Vi som prøver forumet..

Forkortelser brukt mest av gravide:
CRL
= Crown to rump length. (lengden på fosteret fra hodet til rumpe)
CB = ClearBlue, graviditetstest
CBD = ClearBlue Digital, graviditetstest
DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = eggløsning
GU = gynekologisk undersøkelse
HCG = human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet, det er dette som gir utslag på graviditetstester, kan måles helt sikkert med blodprøve
IKM = forventet, ikke-kommende mens
IVF = In vitro fertilization, prøverørsbefruktning, befruktning utenfor kroppen
MA = missed abortion - fosteret er dødt, men ikke støtt ut av kroppen
PP = prøveperiode, en pp er gjennomsnittlig en måned, hver gang mensen kommer går man inn i en ny pp
SA = spontanabort
Spotting = brun/rosa utflod
TR = Tante Rød (mensen)
Pergo = Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse
PCO = poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning
PCOS = poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt
UVI = Urinveisinfeksjon

XU/EXU = ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

hvis dere kommer over noen andre forkortelser så si ifra så skal jeg svare så godt jeg kan.

 
Last edited:
:laughing025Hahaha, ser at den eneste forkortelsen jeg trodde jeg kunne var feil. Jeg er 17 dpo (days passed ovulation) og ikke 3 dager dpo (dager på overtid) slik jeg trodde...
 
:laughing025Hahaha, ser at den eneste forkortelsen jeg trodde jeg kunne var feil. Jeg er 17 dpo (days passed ovulation) og ikke 3 dager dpo (dager på overtid) slik jeg trodde...
hahahaha.. det er ikke lett det der... hahaha
hvis du er på overtid kan du skrive IKM+3 f.eks :D
 
Supert med en "ordbok" - særlig når man aldri rakk å være i vi som prøver-forumet :)
 
Haha, veldig nyttig for oss som er nye i denne verden:) Måtte en gang spørre søsteren min, som er mor til tre, hva pp betyrxsmile8 Ikke alltid like lett å forstå;)
 
Back
Topp