Foreldrepenger

Lillejulispire2017

Glad i forumet
Hei.
Håper noen kan hjelpe meg, og ringe nav tar vinter å votter før man kommer igjennom.. Såå håper noen her kan gi meg svar.

Det er sikkert dumt det jeg skal spør om, men la gå:)

Jeg går på dagpenger, og skal søke om foreldrepenger ettersom jeg hadde krav på det i steden for engangsstønad...

Så det jeg lurer på, foreldre pengene varer 1år mens jeg er hjemme med lille? Jeg vet jeg ikke får foreldrepenger når mannen tar fedrekvoten.

Håper dere skjønte mitt spørsmål og takk for svar :)
 
Når de foreldrepengeukene er brukt opp, får du ikke mer foreldrepenger selv om du er hjemme uansett. Da må du sikkert søke dagpenger igjen+kontantstøtte.
 
Du velger 80 eller 100% på lik linje med dem som jobber, så tar far sin kvote, og litt før du er ferdig med din kvote må du søke om dagpenger igjen, evt gå ut i jobb. NAV har en chatteside på fb det kan være lurt å ta kontakt der kanskje.
 
På aap er det slik at far ikke kan ta del av felleskvoten om mor ikke er i aktivitet. Det bør du sjekke om også gjelder dagpenger, for det tror jeg det gjør.

Si at du tar 100% dekning i 49 uker. Da er 3 av dem før termin, så du har igjen 46 uker etter fødsel. 10 av dem er for far, da er det igjen 36 uker permisjon etter fødsel for deg, og så får mannen sin del. Han må søke en stund i forveien om han vil utsette sin permisjon (om han kan det om du ikke er i aktivitet da).

Når du nærmer deg slutten av din permisjon må du søke om støtte (dagpenger) eller du må ha en jobb å gå til. Når barnet blir 13 måneder km du få kontantstøtte om du ikke har barnehageplass.
 
Du velger 80 eller 100% på lik linje med dem som jobber, så tar far sin kvote, og litt før du er ferdig med din kvote må du søke om dagpenger igjen, evt gå ut i jobb. NAV har en chatteside på fb det kan være lurt å ta kontakt der kanskje.

Om jeg velger 100% så må jeg gå hjemme i 49uker? Eller deles 49ukene mellom meg og far?

Og når jeg er ferdig med 10uker så må jeg søke dagpenger igjen? Om jeg ikke har fått jobb vel og merke.

(føler meg dum nå:sorry:)
 
Og det med fellesperioden skjønner jeg ikke bæret av :banghead:

En del er for mor, en del er for far, og resten kan dere dele som dere vil. Altså trenger ikke du ta ut mer enn din kvote om du ikke vil. Men det virker som at far ikke kan ta den delen dere kan dele som dere vil med mindre du har en aktivitet eller en jobb å gå til. Så enten må du ta hele den delen (altså 49 uker til sammen mellom dere minus fars kvote på 10 uker = felleskvoten + mammakvoten som blir 39 uker der 36 av dem er etter fødsel) eller så må du ut i jobb slik at far kan ta mer enn bare sin del.

Men om du ikke får jobb eller aktivitet så vil du få 39 uker med foreldrepenger, mens far får 10.
 
Om jeg velger 100% så må jeg gå hjemme i 49uker? Eller deles 49ukene mellom meg og far?

Og når jeg er ferdig med 10uker så må jeg søke dagpenger igjen? Om jeg ikke har fått jobb vel og merke.

(føler meg dum nå:sorry:)

Hvis du tar 39 uker, så søker du dagpenger når det er gått ca 35 uker, slik at du ikke får opphold i utbetalingene. Ta kontakt med nav og spør dem om når du må søke dagpenger igjen, jeg husker ikkehelt men for meg tok det ikke lange tiden i hvert fall.
 
Nytt spørsmål :angelic:

Har tenkt frem og tilbake å havnet på at engangsstønad er mest gunstig hvertfall for meg(oss) i starten ettersom det er ganske trangt økonomisk før lille kommer.

Så det jeg lurer på er, ettersom jeg går på dagpenger hvordan er det da med engangsstønad? Jeg vet jeg mister dagpengene. Men når kan jeg søke på nytt om det? Om jeg ikke har fått meg jobb etter å ha vært hjemme med lille, vel og merke :)
 
Nytt spørsmål :angelic:

Har tenkt frem og tilbake å havnet på at engangsstønad er mest gunstig hvertfall for meg(oss) i starten ettersom det er ganske trangt økonomisk før lille kommer.

Så det jeg lurer på er, ettersom jeg går på dagpenger hvordan er det da med engangsstønad? Jeg vet jeg mister dagpengene. Men når kan jeg søke på nytt om det? Om jeg ikke har fått meg jobb etter å ha vært hjemme med lille, vel og merke :)

Det må du spørre Nav om, for det har jeg ikke funnet informasjon om. Det står bare at om du ikke har rett til foreldrepenger så får du engangsstønad. Men ingenting om å velge å ta engangsstønad framfor foreldrepenger når du har rett på foreldrepenger.
Det hadde vært mye bedre for meg å ta engangsstønad heller enn foreldrepenger, men orket ikke gå igjennom den mølla.
 
Nå spør jeg sikkert dumt men, hvor lenge varer den om jeg tar engangsstønad?
Vet ikke. Men når du søker dagpenger igjen, så må du jo være innstilt på at du må ut i jobb igjen hvis Nav finner noe til deg. Sier du nei, så mister du dagpengene og da har du ingen inntekt.
 
Det må du spørre Nav om, for det har jeg ikke funnet informasjon om. Det står bare at om du ikke har rett til foreldrepenger så får du engangsstønad. Men ingenting om å velge å ta engangsstønad framfor foreldrepenger når du har rett på foreldrepenger.
Det hadde vært mye bedre for meg å ta engangsstønad heller enn foreldrepenger, men orket ikke gå igjennom den mølla.

Ja, skal ringe dem i morgen.
Fikk til svar av nav her på torsdag at dem skulle behandle søknaden om engangsstønad om jeg ikke tok foreldrepenger. Ja, vet jeg tapere mye på å ikke ta foreldrepenger men det bør jo nav være glade for :p

Men har ikke sjans i havet til å vente på foreldrepenger da mannen har nettopp begynt i ny jobb og en bil som skal repareres for en del tusen kr :banghead:

Men isåfall, når blir foreldrepengene utbetalt hvis jeg hadde søkt på det i morgen?
 
Regner med at du skjønner at engangsstønaden må fordeles utover permisjonstida. Så hvis du bruker opp pengene på bilrep og andre ting, så har du ikke mer å hente før du søker dagpenger igjen.
 
Back
Topp