Foreldrepenger søknad

Babystar

Glad i forumet
Sitter å prøver fylle ut foreldrepenger søknaden.
Men er jo min første gang og vi har et nav kontor her som er så lite behjelpelig som overhode mulig, så ting tar tid [emoji85]

Men mener de virkelig at vi allerede nå skal vite hva dato samboer vil gå ut i pappa perm?

Å hva er mest normalt , samboer sier han ikke vil ha noe av fellesperioden. Er det normalt at jeg da tar mammapermisjonsperioden og fellesperioden i et å så tar han pappa delen helt i slutten ?
Å han snakket om at han ville dele pappa delen sin opp , slik at han hadde pappaperm mand/onsd/fredag og jobba tirsd/torsd. Er det mulig ? Å er det da ekstra skjema vi må fylle ut?
 
Det er fullt mulig å dele det opp sånn ja men husk at du ikke kan være hjemme samtidig.

Du kan ta din periode og fellesperioden. Da teller dere uker fra din permisjon starter. Fra termindato. Husk at den blir kortere om du velger 100% lønn. Tar dere 80% lønn så får du lenger permisjon.

Er usikker på hvordan det må skrives med slik fordeling. Men du, ring nav.. Da treffer du nok på en som hjelper deg villig. Og hvis ikke, legg på og prøv igjen. Hihi
 
Det er fullt mulig å dele det opp sånn ja men husk at du ikke kan være hjemme samtidig.

Du kan ta din periode og fellesperioden. Da teller dere uker fra din permisjon starter. Fra termindato. Husk at den blir kortere om du velger 100% lønn. Tar dere 80% lønn så får du lenger permisjon.

Er usikker på hvordan det må skrives med slik fordeling. Men du, ring nav.. Da treffer du nok på en som hjelper deg villig. Og hvis ikke, legg på og prøv igjen. Hihi

Samboer sa veldig sjapt at vi skulle ha 80% hehe

Men vet du også hvordan det er med de første 3 ukene av permisjon som skal tas ut før termin? Har forstått det slik at det som er igjen før fødsel faller vekk om jeg føder tidligere.
Men om jeg får en dato der jeg skal bli satt i gang pga insulinbasert svangerskapsdiabetes, vil jeg da kunne starte de 3 ukene mine før ?
 
Datoene pappan skal ta ut må han søke om selv, og han må ikke søke nå. Han må bare søke før du er ferdig med din perm. Bruk chatten inne på nav foreldrepenger, de svarer bra [emoji4]
 
Samboer sa veldig sjapt at vi skulle ha 80% hehe

Men vet du også hvordan det er med de første 3 ukene av permisjon som skal tas ut før termin? Har forstått det slik at det som er igjen før fødsel faller vekk om jeg føder tidligere.
Men om jeg får en dato der jeg skal bli satt i gang pga insulinbasert svangerskapsdiabetes, vil jeg da kunne starte de 3 ukene mine før ?

Nei, jeg er rimelig sikker på at du mister de ukene. De tar bare utgangspunkt i terminbekreftelsen..
 
Samboer sa veldig sjapt at vi skulle ha 80% hehe

Men vet du også hvordan det er med de første 3 ukene av permisjon som skal tas ut før termin? Har forstått det slik at det som er igjen før fødsel faller vekk om jeg føder tidligere.
Men om jeg får en dato der jeg skal bli satt i gang pga insulinbasert svangerskapsdiabetes, vil jeg da kunne starte de 3 ukene mine før ?
Nei, de ukene mister du uansett. Føder man før termin faller den delen av permisjonen bort.
 
Husk også på at om du velger 80% dekningsgrad MÅ far også ha det. Selv om han kun tar sin del av permisjonen [emoji17]
For vår del tapte vi mye penger på å gjøre dette i forrige permisjon siden får tjener mye mer enn jeg gjør.
 
Her skal far jobbe 3 dager og ha pappaperm 2 dager i uka i 25 uker. Jeg skal da ha resten av fellesperioden 3 dager i uka mens han er på jobb. Da må du fylle ut et ekstra skjema som heter noe som «gradert eller utsatt uttak av foreldrepenger..»
 
Back
Topp