Forebygge søskensjalusi

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
Jeg har en sønn på 3 år, og venter ei jente i februar. Sønnen min er også opptatt av andre barn, og snakker gjerne om babyer i omgangskretsen. Han har sagt noen ganger i det siste at han vil krype inn igjen i magen min. Jeg sier til ham at babyen i magen er alle sin baby, også hans. Har hørt om andre som har hatt fest for storesøsken når den neste babyen har kommet. Noen tanker rundt dette?
 
Er førdtegangsgravid så har ikke personlig erfaring men søstra mi sleit litt med en 2-3 åring som var sjalu på lillesøstra. Hun kunne finne på å knipe, bite, sparke etc så søstra mi var helt utslitt fordi hun måtte følge med på absolutt alt. Det er mye bedre nå når babyen er 9 måneder, storesøster får oppmerksomheten hun trenger og tror også det hjalp å gi henne oppgaver, som f.eks pass på at lillesøster ikke gjør ditt og datt og pass på henne så hun ikke skader seg. Jeg tror iallefall jeg hadde ville prøvd å gå den veien, sørge for at den store får litt ansvar han/hun kan være stolt av. Men alltid lett å sitte å snakke om hvordan ting bør løses, vet det ikke før man er i situasjonen og alle barn er forskjellig. Noe som funker på noen er ikke sikkert det funker på andre
 
Sniker fra Januar. Det var litt over 3 år mellom mine to eldste. Vi forberedte oss på søskensjalusi, men det kom aldri. Eldste har alltid vært veldig omtenksom og flink til å ta vare på andre, men vi passet på at hun ble inkludert. Hun fikk være med å velge klær, bade henne, trille etc. I tillegg passet jeg på å ikke sprette opp med en gang lillesøster skrek, men at jeg prøvde å vise storesøster at min tid med henne var også viktig og at vi avsluttet det vi gjorde sammen (hun beordret meg ofte bort til lillesøster likevel). I tillegg snakket vi "strengt" til lillesøster om hun (ukontrollert) lugget eller klorte oss for å vise at hun ikke kom unna med alt heller. Vi passet også på at storesøster fikk endel egentid med en av oss foreldrene for å gjøre sånne ting som bare storesøstre kan. I starten var dette mest med pappaen, men etterhvert som ammerutiner var på plass så kunne jeg også trå til. Det kunne være så lite som et par timer i akebakken. Håper dere slipper unna, jeg tror vi bare var heldige!
 
Ikke sikkert dette blir så aktuelt for deg som har gutt, men jeg har ei jente som snart blir 3 og jeg har fått tips om at hun skal få en dukke når babyen kommer. Ideen er at hun f.eks. skal være med å skifte på dukken når jeg skifter på babyen og gi melk når jeg ammer osv. De jeg kjenner som har gjort det har hatt grei suksess, men jeg er forberedt på at det blir sjalusi uansett. Hun er veldig opptatt av at hun skal bli storesøster og snakker mye om at babyen må komme ut snart, men hun er også ganske "mammete" og ikke så interessert i å dele meg med andre....o_O
 
Takk for tipsene! Er nok lurt å la ham få hjelpe til og få litt egentid også. Jeg har en klovn som muligens kan brukes som en slags "dukke" så kan prøve på det :happy11
 
Back
Topp