Folat/folsyre

Jeg tar multivitaminer, som har folat i seg [emoji5] Det ble jeg annbefalt i slutten av forrige svangerskap av en jordmor. Hun sa jeg egentlig burde tatt det fra starten av [emoji85]
Så bra :) bruker vitaminbjørner, men har hatt dvitaminmangel tidligere så er ekstra utsatt der. Tar 20 istedenfor 10
 
Jeg tar multivitaminer, som har folat i seg [emoji5] Det ble jeg annbefalt i slutten av forrige svangerskap av en jordmor. Hun sa jeg egentlig burde tatt det fra starten av [emoji85]

Multivitamin inneholder ikke nok folat.
Er kun halvparten av anbefalt mengde.
 
Multivitamin inneholder ikke nok folat.
Er kun halvparten av anbefalt mengde.
Jeg vet men har ikne hatt tid til og kjøpe folat enda. Så tar multivitaminene i mellomtiden.
Jeg tar multivitaminer + Folsyre utenom[emoji4]
Det annbefales ikke og ta mer en 0,4 om man ikke har snakket med legen først

1315307c3abf7484b525629af3ca07a1.jpg
 
Jeg vet men har ikne hatt tid til og kjøpe folat enda. Så tar multivitaminene i mellomtiden.

Det annbefales ikke og ta mer en 0,4 om man ikke har snakket med legen først

1315307c3abf7484b525629af3ca07a1.jpg
Folsyre er vannløselig, så oveskuddet skilles ut i urinen. Det er forsket på at et svært høyt daglig inntak derimot 0.8 og høyere kan ha en viss økt risiko for tarmkreft.
Dermed er ikke 0.5 eller 0.6 farlig mengde, ihvertfall ikke for kun en periode på 3 mnd. Men multivitaminer skal ikke dobbles nei, for da får man for mye av andre vitaminer[emoji4][emoji4]
 
8a49b98019fcc1a874d041a588d34399.jpg


På denne står det at man skal ta to om dagen (er forresten mye billigere i Sverige, for de av dere som har mulighet til å handle der).
 
Er det pr tablett eller er det for 2 tabletter om dagen? (Innholdsfortegnelsen altså)
Det er for to tabletter.
Bra du spurte faktisk, for jeg reagerte på at det var så høye nivåer i en dagsdose(jeg tenkte at det var pr. Tabmett), men det forklarer jo saken [emoji28]
 
Begynte på folsyre for noen dager siden[emoji4] må til legen å ta nye blodprøver.. sist manglet jeg alt... d vitamin, jern, b12 ++..
 
Begynte å ta Folat når vi ble prøvere for snart to år siden, tror dosen min er innafor :p lol... Gått litt av og på da, men selvfølgelig hver dag når jeg ble gravid.
 
Tar folsyre. Startet ved positiv test og spiser en boks 100 tabletter
 
Jeg begynte med folat når vi startet prøvingen begge svangerskapene. Det er så viktig! Jeg har flere venninner som prøver å bli gravid eller som er gravid, og de har ikke hørt at man bør ta folat. Burde kanskje vært mer informasjon om det?
 
Back
Topp