Fler enn meg som sliter med å spise sunt?

Ninni

Glad i forumet
Septembermødre <3
Marsboerne2017
Hadde en merkelig og høyst varierende matlyst gjennom svangerskapet og ulike grader av kvalme hele veien. Nå er det deilig at maten smaker som den skal, og det har nok blitt både mye mat og feil mat i ukene etter fødsel... Merker at jeg sliter med å ta meg sammen selv om jeg vet at det ikke er bra for meg. Forrige gang forsvant kiloene av seg selv, men denne gangen er det noen få kilo som "sitter fast" og det er nok min egen feil ettersom lillemor virkelig gjør innhugg i matfatet. Flere enn meg som ikke helt kommer igang med en sunn livsstil enda?
 
Jepp.. fødte for en uke siden og det går nesten en halv melkesjokoladeplad til dagen, i tillegg til masse annet. Men har hørt det har sammenheng med lite søvn, så jeg tar sunnheten på sikt [emoji16]
 
Her har det gått i frossenpizza og pølser de siste dagene. Nå er snuppelura bare fire dager gammel, og vi har vært hjemme i to, så vi har ikke akkurat fått noe rutine på ting enda og har gjort det lettvint.. jeg kjenner likevel at jeg trenger litt bedre mat, rett og slett for å føle meg bedre. Det er alt for enkelt å putte en pizza i ovnen :rolleyes: jeg spiste helt ville mengder sjokolade i svangerskapet, men det har jeg faktisk ikke hatt så lyst på nå etterpå. Har gjort stort innhogg i saltkjeksboksen da, haha. Merkelig hvordan ting forandrer seg. Har tenkt å tillate meg å være barselkvinne litt til før jeg begynner å tenke på det kjenner jeg ;)
 
Har et ganske stort søtsug om dagene, og har blitt noen lettvinte middagsløsninger med både ferdigpizza og slikt. Men jeg tenker faktisk mer at det er viktig at man får i seg noe næring. Enkelte dager glemmer jeg å spise, mens andre dager er jeg konstant sulten...
 
Er så sugen på sjokolade at det er helt vilt! Har spist veldig lite søtt i svangerskapet, rett og slett ikke hatt lyst på. Var sånn sist jeg amma og, gikk opp i vekt og ikke ned :banghead:
 
Jeg har hatt en helt VILL matlyst både i svangerskapet og nå. Hadde et ekstremt søtsug på slutten av svangerskapet, og det har igrunnen bare økt etter han ble født :rolleyes: Håper det stabiliserer seg snart.
 
Her blir sjokoladesuget større og større ettersom Mini spiser mer og mer.[emoji14] Kvik lunsj er den store favoritten siden det metter.. mettet* litt, nå eier jeg ikke metthetsfølelse, uff [emoji23]
 
Første dag hjemme fra sykehuset : big one til middag
Dag to : Pizza fra pizzabakeren
Dag tre: fjordland
... :p Vi har ikke kommet inn i middagsrutiner :hilarious: Men i dag blir det lasagne eller fisk da. :)
Har nok ikke vert så veldig sunn, drikker fremdeles for mye Brus.. Og i dag er snopet kommet i hus :) :p
Tenker det kommer med tiden, vi må bare inn i skikkelige rutiner :)
 
Jer føler jeg at jeg aldri rekker å spise noe som helst lenger... Hver gang jeg skal spise må jeg enten avbryte eller bare hive i meg noe kjapt pga vesla våkner og må ammes.

Sitter mye å ammer, og hiver innpå med vann. Blir sikkert bedre med tiden...
 
Jer føler jeg at jeg aldri rekker å spise noe som helst lenger... Hver gang jeg skal spise må jeg enten avbryte eller bare hive i meg noe kjapt pga vesla våkner og må ammes.

Sitter mye å ammer, og hiver innpå med vann. Blir sikkert bedre med tiden...

Jordmor anbefalte meg å spise mens jeg ammer, så jeg både husker på det og har tid til det. Funker veldig fint, selv om det blir litt smulete :D Når hun ammer spiser hun litt, sover litt, spiser litt så jeg kan lage meg litt mat i sovepausene hvis jeg har glemt det..
 
S
Jordmor anbefalte meg å spise mens jeg ammer, så jeg både husker på det og har tid til det. Funker veldig fint, selv om det blir litt smulete :D Når hun ammer spiser hun litt, sover litt, spiser litt så jeg kan lage meg litt mat i sovepausene hvis jeg har glemt det..

Godt å lese at andre også gjør det på den måten. Føler jeg alltid sitter og spiser når kjakan spiser og får litt dårlig samvittighet men han kan finne på å ligge en time på puppen og da blir det ikke mye tid til noe som helst sånn imellom øktene o_O
 
Litt "godt" å høre at det ikke bare er meg da [emoji14] Tror egentlig det handler både om å ha fått smaksløker som oppfører seg normalt for første gang på mange måneder og det faktum at måltidene blir så uregelmessige. Blir så sulten at jeg spiser for mye og helst lett tilgjengelig mat. Med førstemann ble det mindre mat, for hun sov oppå meg halve dagen [emoji14] Er nok som flere over her sier, når rutinene begynner å komme på plass så går det også bedre ned kostholdet :)
 
Jeg har for så vidt spist relativt sunt siden fødselen for knapt tre uker siden, men vurderer faktisk å begynne å spise litt sjokolade/drikke litt sjokolademelk fremover da vekta har rast nedover (er straks tilbake på trivselsvekta mi og ønsker egentlig ikke å gå ned noe mer), for jeg klarer rett og slett ikke å få i meg nok kalorier til tross for at jeg spiser et ekstra brødmåltid (kveldsmat) hver dag og gumler på mandler og andre nøtter som snacks. Så her vurderer jeg sterkt å gi etter for sjokoladecravingen min med god samvittighet :p
 
Når jeg rekker det mellom slagene vasker jeg litt frukt/grønt som jeg setter på strategiske plasser rundt om i leiligheten (en skål cherrytomater ved ammekroken, er eple på nattbordet, minigulerøtter i kjøleskapet etc). Søtsuget er enormt, men er tomatene innenfor rekkevidde velger jeg ofte dem :)
 
Her har da vore kaker i hus sio me kom heim frå føden på lørdag..:) i dag fekk eg i meg to rundstykke me fenalår og majones [emoji7] ellers blei middagen laga av far når han kom frå jobb 15.30,så veldi sein middag.. ikkje va an go heller... [emoji23] men eg skylde på at pappen ikkje har permisjonen sin no.. eg har nok me mini og storesøster so ska te og frå barnehagen! Ting tar tid!!..[emoji14] så eg unne meg med glede litt kjeks, kake, brus eller ka da måtte vera mellom "slagene".. [emoji6]
 
Denne uka har mannen dratt tilbake på jobb og vi har begynt vår nye hverdag, og jeg var egentlig ganske flink både tirsdag, onsdag og torsdag. Så kom fredag og jeg var på butikken og gikk på en skikkelig smell når jeg kom forbi til tilbudskurven med påskegodt :angelic:
 
Huff ikke vært så flink i det siste jeg heller:(
Må virkelig ta meg sammen nå.
 
Har vert flink å holdt meg vekke fra sjokolade da jeg mistenkte at mini reagerer på melk.. :p Nå tror jeg egentlig ikke det lenger, så plutselig er vel sjokoladen tilbake i hus..
 
Back
Topp