Fløte i babygrøt??

Førstegangs<3

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har en 9 mnd gammel gutt som er utrolig aktiv, men som egentlig ikke spiser så mye. Han er innenfor normalen på vektkurven men i nedre del. Prøver dermed metoder for å få mest mulig kcal i grøten hans så han får i seg litt ekstra. Er det noen som vet om 0,25 dl fløte vil være OK til en gutt på denne alderen i en porsjon grøt?. Man sier jo babyer ikke skal ha melkeprodukter før 1 år, men at bruk i matlaging er helt greit, så spørsmålet mitt er jo hvor mye som er oK å bruke i matlagingen :)
 
Jeg har en 9 mnd gammel gutt som er utrolig aktiv, men som egentlig ikke spiser så mye. Han er innenfor normalen på vektkurven men i nedre del. Prøver dermed metoder for å få mest mulig kcal i grøten hans så han får i seg litt ekstra. Er det noen som vet om 0,25 dl fløte vil være OK til en gutt på denne alderen i en porsjon grøt?. Man sier jo babyer ikke skal ha melkeprodukter før 1 år, men at bruk i matlaging er helt greit, så spørsmålet mitt er jo hvor mye som er oK å bruke i matlagingen :)


Hei!

Jeg svarer deg selv om dette er tråden for ernæringsfysiologen jeg, fordi vi hadde samme utfordring med vår sønn.

Vi brukte olje i all maten hans, samt avocado, myk maragaring og eggeplomme. Smoothier er f.eks en god "kamuflasje" for disse tingene. :)
 
Hei!

Jeg svarer deg selv om dette er tråden for ernæringsfysiologen jeg, fordi vi hadde samme utfordring med vår sønn.

Vi brukte olje i all maten hans, samt avocado, myk maragaring og eggeplomme. Smoothier er f.eks en god "kamuflasje" for disse tingene. :)

Takk for svar! Vi har hittil brukt både margarin og eggeplomme! Prøvde kokosmelk, men det det så ikke ut til å falle i smak. Avokado er sikkert ikke dumt- fin konsistens og nøytral smak :) Litt fløte hadde vært så utrolig kjekt å bruke for en bitteliten skvett på 0,25 dl gir plutselig 90 kcal ekstra :p Får se hva ernæringsfysiologen mener..
 
Hei!

Fra 10 måneder sier Helsedirektoratet at det er ok å bruke litt meieriprodukter i matlaging, så du kan trygt bruke det fra da :) Det er smart å tenke beriking til småspiste barn, og fløte er supert til det. Frem til han er 10 mnd. kan du bruke olje og margarin, og avokado er også supert å gi. Det samme er leverpostei og makrell i tomat, pålegg med ganske mye kalorier.

Lykke til!
 
Back
Topp