Fireåring som kan mye

Det stemmer ikke. Står i opplæringsloven at barnet må ha fylt 5 år før 1. april for at søknaden i det hele tatt skal vurderes.

”Grunnskuleopplæringa skal til vanleg ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år. Dersom det etter sakkunnig vurdering er tvil om barnet er komme tilstrekkeleg langt i utviklinga si til å starte i skolen, har barnet rett til å utsetje skolestarten eitt år dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykke frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle vedta å utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkunnig vurdering la eit barn ta til på skolen eitt år før når det innan 1. april har fylt 5 år."
Den går ei i klassen til min sønn som er født året før. Hun er født i mai. Så det finnes tydeligvis unntak.
 
Det du beskriver i HI er jo ganske vanlig. Helt klart over snittet, men sombarnehagelærer har jeg opplevd mange 4åringer som er over snittet. Det er jo barnehagens oppgave at barnet ditt får adekvat tilpassning og ikke kjeder seg i bhg.
 
Det går ikke an å framskynde eller holde igjen barn nå lengre. Det er barnehagens jobb og gi barnet nok utfordringer i barnehagen. Og det er skolen sin jobb og tilrettelegge undervisningen på det nivået barnet er
 
Min erfaring er at flere intelligente barn som er over gjennomsnittet de fungerer dårligere sosialt enn enkelte jevnaldrende. Ville aldri sendt et barn på 4,5 år på skolen. Hvor jeg jobber har vi et barn som straks fyller 5 år. Da har vi sendt inn en rapport for å søke han inn på skolen før, det blir en fagkyndig som avgjør.
 
Du har skrevet en master om evnerikebarn, men må spørre her inne om hva som er normalt for en fireåring? Og du snakker om helsesøsters vurdering, men du har faktisk ikke testet barnet ditt om han er evnerik?

Synes denne tråden her utviklet seg rart. Hvis du er så bombesikker på at tidlig skolestart er det rette her, så hvorfor spørre? Altså du må jo gjerne bare søke om tidlig skolestart. Da vil han jo vurderes og så får du enten avslag eller ikke...
God kveld til deg også.
 
Ja jeg vet hva evnerik betyr. Og det er ikke alltid enkelt å se forskjellen på evnerik og at et barn «bare» er litt mer utviklet intellektuelt i den alderen der.
Du VET ikke om barnet ditt er evnerikt ved 4 års alder.
Sannsynligheten er stor. Både jeg og min mor er det ( ja, er testet)
 
Jeg ble i sin tid søkt inn til tidlig skolestart fordi jeg faglig lå langt foran mine jevnaldrende. Var til «intervju» med rektor, som (heldigvis) avslo ettersom det kun var faglig jeg lp foran. Faglig fortsatte jeg å ligge foran de andre i mange år fremover, men sosialt lå jeg nok heller bak mine jevnaldrende, og jeg er ganske sikker på at det ville blitt for vanskelig for meg å forstå de sosiale kodene for årskullet over mitt.
 
Sannsynligheten er stor. Både jeg og min mor er det ( ja, er testet)

Da har du jo fasiten, så da er det jo bare å få han testet, hvis det i det hele tatt er behov ;) Virker som du har bestemt deg for hva løsningen er i alle fall :)

Jeg tror selv det er mye viktigere at skolen lærer seg å tilrettelegge! Fordi, dersom barnet er evnerikt og man starter et år før, så er det å forskyve et problem. Et evnerikt barn vil fort likevel gå forbi klassen tross tidlig start, og man kan jo ikke akkurat flytte ungen opp et ekstra trinn titt og ofte. Så man utsetter egentlig bare problemet med at skolen før eller siden må tilrettelegge.

Som nevnt i mine innlegg over, så kommer jeg IKKE til å la min starte før på skolen, av de nevnte grunnene jeg har skrevet om i tidligere innlegg, samt det jeg skriver i forrige avsnitt! Synes mange, inkl lærere (uten evnerike barn selv) gir gode råd.

Jeg ble testet da jeg gikk i bhg selv da jeg også var flink (riktignok ikke like flink som min sønn, da jeg først begynte å lese da jeg var fire år), og passerte testene (både faglig og de på modenhet) glatt. Men mine foreldre, forhørte seg heldigvis med andre foreldre som hadde latt barna sine starte tidlig som angret på valget. Det ble problematisk i forhold til sosiale ting for barna deres oppigjennom, alt i fra fritidsaktiviter til at barna ikke var like modne verken fysisk eller psyksk oppigjennom. Husker spesielt ei som var sent ute med vekst og pubertet (det kunne hun jo vært uansett, men ble jo ekstra ille ved at hun startet før), som var barn og fortsatt likte å leke, mens de andre begynte å utvikle seg kroppslig og begynte å vise interesse for kjærester etc (det kunne jo selvsagt blitt sånn for denne jenta uansett, men ble jo ikke bedre av at hun var yngre).
 
Jeg var et evnerik barn da jeg var liten. Kunne lese bøker og skrive en hel side før jeg begynte på skolen. Strikket min første lue da jeg var 4 år. Tidlig ute med språk og lå langt foran de andre i barnehagen.
Sosialt sett var jeg nok kanskje bak de andre.
Da jeg begynte på skolen jevnet dette seg ut, for de andre kom etter.
 
Jeg har tre barn. Minste viser mange tegn på å være mer beriket enn både klassekamerater og det søsken var på samme alder. Personlig syns jeg det er litt skummelt med en sånn gluping som lærte seg selv å lese som fireåring og kan gangetabellen fra 2-5 nå som seksåring.
Men mentalt har hun hatt endel å gå på. Hun leser ikke grupper på samme måte som jevnaldrende. Hun skjønner ikke begrensningene skolen og elever prøver å gi.

Det ble aldri søkt framskutt skolestart til henne. Derimot var vi på besøk på skolen da hun var 4 og fikk matte og norskbok fra første til å jobbe med i barnehagen. I tillegg ble det satt inn ekstra ressurser da hun endelig startet skolen som 5,6 åring (født i desember)

Hun hata siste året i barnehagen intenst. Men jeg ser jo nå at hun ikke hadde klart seg like bramentalt om hadde fått begynne året før.
 
Da må du få med deg nyere forskning på det området;) selve DNA påvirkes og kan forandres
Ja, ved evolusjon over tusener av år ja. Og ja, har fått med meg ny forskning. Det som kan endres med DNA er feks hudfarge (kan bli lysere over generasjoner om man bor i nord feks). Mens faktorer som temperament, genetisk intelligens eller "lynne" er uforanderlig.
 
Ja, ved evolusjon over tusener av år ja. Og ja, har fått med meg ny forskning. Det som kan endres med DNA er feks hudfarge (kan bli lysere over generasjoner om man bor i nord feks). Mens faktorer som temperament, genetisk intelligens eller "lynne" er uforanderlig.

Nei det stemmer ikke. Medfødte evner kan enten forsterkes eller skrus av :) Det er mye større sammenheng mellom arv og miljø enn vi har trodd tidligere.
 
Det går ikke an å framskynde eller holde igjen barn nå lengre. Det er barnehagens jobb og gi barnet nok utfordringer i barnehagen. Og det er skolen sin jobb og tilrettelegge undervisningen på det nivået barnet er

Hvor har du det fra? Dette gjøres stadig vekk. :)
 
Hvor har du det fra? Dette gjøres stadig vekk. :)

Det skal svært mye til.. i min kommune gjøres dette meget sjelden. Fordi skolen skal legge tilrette og tilpasse for alle.

Men enig at det burde blitt gjort oftere.

Vi har et barn som er født på nyttårsaften. Han var svært flink i barnehagen, tidlig med språk og det det sosiale. Men hang etter på skolen de første årene. Først nå har han tatt igjen de andre
 
Back
Topp