Fireåring som kan mye

Jeg vet ikke så mye om evnerike barn, men jeg vet om ei som har evnerike barn selv. Virker som at det kan være veldig krevende å få riktig tilrettelegging, selv om skolen egentlig skal være behjelpelig der. Og får de ikke utfordringer nok så faller de lett utenfor, på samme måte som at noen får utfordringer som er for krevende og dermed gir opp.
 
Jeg ville ikke gjort det. Jeg ville heller latt han kjede seg i bhg (Evt kjøpt noen "leksebøker" til skolen). Alle i klassen er 16 og kjører moped. Ikke han.

Alle i klassen kan feste. Ikke han..

Det er så mye man ikke tenker på som kan forandre det sosiale for han.
 
På skolen blir det alvor veldig fort, og leken har ingen plass i forhold til å barnehagen.
Det er viktig å ta med i betraktningen.
Husk at det faglige som oftest jevner seg ut etterhvert i løpet av barneskolen, og at han vil bli hengende etter i det sosiale når det gjelder fritidsaktiviteter, aldersgrenser og alt av slike ting når han blir eldre. De fleste av hans klassekamerater vil ligge år foran ham når det gjelder puberteten, hva de får lov til, og hva de kan være med på.
Snakk med pedagogisk leder, og be dem ordne en vurdering. Det er mye som kan gjøres i barnehagen også, for å sørge for at han ikke kjeder seg. ;)
 
Det fikk vi høre når han var 1 også, deretter 2, så 3 og nå 4. Det virker litt som om samfunnet ikke er helt klar for evnerike barn. Eller er det janteloven som råder?
Bare tanker jeg får, siden samtlige svar (minus 1) viser til at ens eget barn er akkurat lik, og at det ikke er noe vits å prøve noe, for han henger sannsynligvis bak på et område eller flere..

Sagt i beste mening: om alle de 4 åringene som er omtalt her er så langt foran, kan jeg ikke forstå helsesøsters uttalelse (og bhg). Da ville hun vel ha sett veldig mye mer av det hos mange ...eller?

Tror kanskje på sånne spørsmål der man lister alt ungen kan og spør om erfaringer, så er det typisk de med barn som er langt fremme som svarer. Vet ikke om jeg ville kastet meg på tråden og svart om jeg hadde hatt et barn som lå etter. Tråden omhandler barn som ligger foran snitt og det er jo det du spør om. Og da er det jo naturlig at andre med barn som også lå langt fremme svarer. Så handler ikke om jantelov (selv om det herjer en del av det i samfunnet ellers) akkurat nå.

Jeg delte min erfaring. Min er bare 3 år foreløpig, og skal ikke starte på skolen før om drøye to år, så er ennå langt frem i tid. Men jeg tenker at selv om han leser/skriver/regner en del, har et godt språk og er meget sterk kognitiv, så ønsker ikke jeg at han skal starte før på skolen. Nettopp på grunn av alt det som andre har skrevet over, om at ting kan se annerledes ut om noen år, sosialt, emosjonelt etc. Tenker at vi heller får jobbe for at skolen legger til rette og utfordrer han (slik som bhg gjør nå).

Og ja, sønnen din er selvsagt flink :) Min også, det vet jet, men jeg vet også at han ikke er alene om det ;)

Men for all del, hvis du tenker at han bør starte før, så har jo ikke vi noe med det, annet enn at vi delte våre erfaringer på forespørsel. Snakk med barnehagen og fagfolk, hør hva de tenker :)
 
Vi tenkte på det i forhold til et av barna, men fikk beskjed om at det ikke var noen vits i å søke en gang (født 25. april). Glad er jeg for det nå.

Hun ligger fortsatt langt foran klassekameratene faglig, og er meget sosialt intelligent og moden, så hun hadde nok greid seg fint i trinnet over også, men alle fritidsaktiviteter hun er med på, går på årstall man er født, og ikke klasse - så hun hadde jo ikke fått gjort noe sammen med venninnene sine om hun hadde gått med kullet over. Og det er jo en viktig del av det hele!

I tillegg så vet man jo ikke hva som skjer fem år frem i tid. At man er foran som fire/femåring, trenger ikke bety at man fortsatt er det når man blir åtte/ti år.
Jo, det betyr jo nettopp det om man er evnerik.
 
Jo, det betyr jo nettopp det om man er evnerik.

Nå tror jeg du er litt naiv. At man er langt fremme intellektuelt når man er 4 betyr da ikke at h*n kommer til å være det når h*n blir eldre. Mange vokser i rykk og napp i alle former. Plutselig så kan h*n være på samme nivå i et år eller to. Det vet man ikke.
 
Jo, det betyr jo nettopp det om man er evnerik.
Men løsningen for evnerike barn er ikke nødvendigvis tidligere skolestart.
Det er så veldig mye annet som kan gjøres som ikke fører til uheldige konsekvenser sosialt sett. Det er ingen som tviler på at gutten din er flink og langt fremme for sin alder selv om man ikke anbefaler tidlig skolestart.
Jeg har skrevet masteroppgave om tilpasset opplæring for sterke elever så vet hva jeg snakker om.
 
Litt dumt å be om meninger om man bare er ute etter ett svar :/

Vi hadde en litt samme case her hos oss. Et barn som var langt fremme, lekte bare med de i kullet over og foreldrene søkte om å sende henne på skole ett år tidligere. Det ble avslått fordi hun ikke var sosialt utviklet nok (om man kan si det sånn) og var født etter 1. april.

Tror ikke man skal forhaste seg med sånt for forskjeller kan vise noen år etterpå...
Hvem er "man" ? Jeg? Skjønner ikke hvorfor man svarer på en sånn tråd om man
Nei, det stemmer overhodet ikke.
så hvis et barn, uansett hvilket barn, er evnerikt, basert på genetikk, så vil det etter din mening ikke klare/mestre andre og mer avanserte oppgaver enn andre med lavere potensiale?
Det strider jo imot både hjerneforskning og psykologisk forsking gjort på evnerike barn.

Og jeg har merket meg at de som er veldig bastante med at det ikke er jantelov her inne (i mange tråder, ikke bare her), er de første til å være negative og vinkle en sak ensidig.
Det har innimellom blitt påpekt av flere, men da blir de spist av ulvene. Så dumt at det skal være slik her inne
 
Nå tror jeg du er litt naiv. At man er langt fremme intellektuelt når man er 4 betyr da ikke at h*n kommer til å være det når h*n blir eldre. Mange vokser i rykk og napp i alle former. Plutselig så kan h*n være på samme nivå i et år eller to. Det vet man ikke.
Vet du hva evnerik betyr? Det er genetisk større potensiale enn de fleste andre. Dvs læringspotensiialey blir ikke mindre selv om barnet blir større. Evnerik er noe annet enn bare "flink"
 
Men løsningen for evnerike barn er ikke nødvendigvis tidligere skolestart.
Det er så veldig mye annet som kan gjøres som ikke fører til uheldige konsekvenser sosialt sett. Det er ingen som tviler på at gutten din er flink og langt fremme for sin alder selv om man ikke anbefaler tidlig skolestart.
Jeg har skrevet masteroppgave om tilpasset opplæring for sterke elever så vet hva jeg snakker om.
Og jeg har skrevet master om evnerike barn. Så det vet jeg også
 
Og jeg har skrevet master om evnerike barn. Så det vet jeg også

Du skriver master om dette og brått får du et slikt barn selv? Kan det være du vurderer dette på en litt feil måte? Utifra egne ønsker? For at man er langt før i en alder av 4 betyr ikke at man er det om 2/3/5/10 år
 
Vet du hva evnerik betyr? Det er genetisk større potensiale enn de fleste andre. Dvs læringspotensiialey blir ikke mindre selv om barnet blir større. Evnerik er noe annet enn bare "flink"

Ja jeg vet hva evnerik betyr. Og det er ikke alltid enkelt å se forskjellen på evnerik og at et barn «bare» er litt mer utviklet intellektuelt i den alderen der.
Du VET ikke om barnet ditt er evnerikt ved 4 års alder.
 
Ta det fra oss som jobber med barn i skolen hver dag, og har gjort det i mange år: det er ganske vanlig med barn som ligger foran i perioder, og når det jevner seg ut og skolen ikke har ressurser til å følge opp, havner de plutselig bak. Det har garantert arbeidet med masteroppgaven din fortalt deg.
Jeg forstår at du vil gjøre det beste for barnet ditt, og vi kjenner kun til det lille du har delt her, men la fagfolkene ta seg av dette, og husk at ingen her har noen nytte av å ikke anbefale ditt barn tidlig skolestart. Vi svarer utifra våre forutsetninger. Jeg som lærer, med den erfaringen og utdannelsen det innebærer.
 
Hvem er "man" ? Jeg? Skjønner ikke hvorfor man svarer på en sånn tråd om man

så hvis et barn, uansett hvilket barn, er evnerikt, basert på genetikk, så vil det etter din mening ikke klare/mestre andre og mer avanserte oppgaver enn andre med lavere potensiale?
Det strider jo imot både hjerneforskning og psykologisk forsking gjort på evnerike barn.

Og jeg har merket meg at de som er veldig bastante med at det ikke er jantelov her inne (i mange tråder, ikke bare her), er de første til å være negative og vinkle en sak ensidig.
Det har innimellom blitt påpekt av flere, men da blir de spist av ulvene. Så dumt at det skal være slik her inne

Hva slags svar ønsker du å få da? For jeg må ærlig si at du har fått mange gode råd og mange har delt erfaringer med deg. De er ikke bra nok sier du, og tar frem da jantelov. Hvorfor er det jantelov å mene at evnerikt barn ikke nødvendigvis har det best med å starte før.
Barn i dag er små allerede da de begynner i første i dag, og derfor har det å begynne før vært veldig omdiskutert og strengt. Det bør vi være glade for, det er til barnets beste selv om barnet er sterkt faglig.
Jeg hadde ett barn som kun lekte med de over han, men tilpasset seg fort da de begynte på skolen, jeg har ett barn som ligger mange trinn over de i klassen på ordforråd, leseforståelse, og hurtighet i lesing. Skolen skal da tilrettelegge slik at han får det han trenger, jeg ville ikke flyttet han noen sted for det er så mye mer enn bare det faglig.
Og for å presisere så har jeg et IKKE evnerikt barn, siden du stusset på at så mange hadde slike fireåringer som deg.
Jeg vil si jeg har ett helt vanlig barn, som er langt fremme på visse områder.
Jeg synes derimot at siden du mener svarene her i tråden er janteloven svar så kan du vel heller koble inn ppt og barnehage å få råd derifra.
Jeg synes det er trist at når man svarer i en tråd og svarer basert på erfaringer og egne meninger så blir man beskyldt for at man er misunnelig. Som da janteloven går ut på [emoji57]
 
Ta det fra oss som jobber med barn i skolen hver dag, og har gjort det i mange år: det er ganske vanlig med barn som ligger foran i perioder, og når det jevner seg ut og skolen ikke har ressurser til å følge opp, havner de plutselig bak. Det har garantert arbeidet med masteroppgaven din fortalt deg.
Jeg forstår at du vil gjøre det beste for barnet ditt, og vi kjenner kun til det lille du har delt her, men la fagfolkene ta seg av dette, og husk at ingen her har noen nytte av å ikke anbefale ditt barn tidlig skolestart. Vi svarer utifra våre forutsetninger. Jeg som lærer, med den erfaringen og utdannelsen det innebærer.
Signerer denne.
Og tenker at det egentlig ikke er vits i å diskutere videre, for jeg skjønner ikke poenget med å legge ut en slik tråd for så å ha alle pigger ute når man får svar man ikke er enig i.
 
Hvem er "man" ? Jeg? Skjønner ikke hvorfor man svarer på en sånn tråd om man

Vet ikke hva du ville fram til da teksten er brutt. Men ja, du. Det virker jo som om du var ute etter at folk skulle være enige med deg ut ifra innleggene dine, og mener janteloven råder i tråden. Jeg ser egentlig bare mest folk som jobber innen skole og gjerne vet en del om tema som kommenterer. For å gi litt flere perspektiver. De vet at det kan være konsekvenser av å søke barn inn i skolen for tidlig.

Og jeg syns absolutt at barnet ditt er godt foran gjennomsnittet. Min fireåring kunne ikke alt det. Hun er sikkert en ganske vanlig seksåring som kan skrive og lese litt osv. Muligens litt lenger på vei når det kommer til empati og refleksjon enn andre.

Ingen vits i å stikke ut piggene, vi har ingen makt over situasjonen uansett og du kan bare søke i vei om du mener det er riktig. :)
 
Du har skrevet en master om evnerikebarn, men må spørre her inne om hva som er normalt for en fireåring? Og du snakker om helsesøsters vurdering, men du har faktisk ikke testet barnet ditt om han er evnerik?

Synes denne tråden her utviklet seg rart. Hvis du er så bombesikker på at tidlig skolestart er det rette her, så hvorfor spørre? Altså du må jo gjerne bare søke om tidlig skolestart. Da vil han jo vurderes og så får du enten avslag eller ikke...
 
Samme hvor flink barnet er i dag er skolen allikevel stor og krever mye, ville heller sett på mulighetene til å utfordre ham mer hjemme og heller la ham være et barn ellers :)
 
Back
Topp