Finne andre i samme situasjon

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Min minste gutt på 18 måneder har noen utfordringer. Han er sein i utviklingen, dårlig munnmotorikk (slever mye, griser mye med mat og drikke), prater ikke, sier ikke ett eneste ord enno, han har ikke pinsettgrepet, kan ikke spise selv, har nettopp begynt å godta mat med "klumper i", og har vansker for å bla i bøker f.eks.
Grov motorisk har han hatt stort fremgang og vi jobber på. Han reiser seg langs bord og ting, går med stoler som er lett å dytte, men ikke med gåbiler e.l. Står ikke selv, og vil ikke bli satt på beina. Han har nettopp lært å krabbe skikkelig.
Han er en virkelig en sjarmør og solstråle. Han er flink å leke selv på gulvet og elsker å leke i vann. Han liker veldig godt andre barn, men er vanskelig å leke med. Når eg prøver å leke med han på gulvet så vil han ikke, han vil herje, eller kjøre bil, ikke se i bøker eller gi og få lek osv. Han er glad i musikk og lyd, men har ikke tid til å sitte i ro når vi synger eller leser.

Han har fått konstantert store mandler og polypper. Vi venter på operasjon sannsynligvis til vinteren. Vi venter og på synsundersøkelse. Hørselen er fin.
Soving er ett herk, med en gang rutiner er på plass om kveldene så blir han sjuk igjen. Vi sitter som regel hos han til han sovner. På dagtid er han også vanskelig i perioder, da sover han i vognen. Sover alt mellom 20 og 60 minutter.

Han er VELDIG avhengig av rutiner. Han skal begynne deltid i barnehagen i august. Vi skal ha samarbeidsmøte med lege, fysioterapeut og helsesøster i august. Og han er henvist til ppt.
Eg ønsker å komme i kontakt med andre som har vært eller er i samme i situasjon. Han er virkelig en fantastisk god gutt, men han er også krevende og hverdagen er til tider tøff med jobb, ting som skal gjøres og eldstemann som skal ha sitt.

Noen som har erfaringer eller vet hvor eg kan finne andre i samme situasjon? Vi har jo ingen diagnose enno.
 
Har ingen egenerfaring med dette, men vil bare sende deg en stor klem og håper PPT snart griper fatt i situasjonen slik at den fine gutten din kan få den hjelpen han eventuelt har behov for! Det er alltid krevende så lenge man har et barn eller annet familiemedlem som ikke fungerer helt A4. Håper dere etter hvert får en diagnose på gutten da det ofte i seg selv utløser en del rettigheter. Lykke til videre!
 
Dytter litt opp for deg samtidig som jeg sender en klem :)

Min sønn hadde store mandler og polypper, og slet veldig med mat, søvn og sykdom før han fikk fjernet dem da han var 15 mnd. For vår del var operasjon løsningen og det løsnet med det meste nesten på dagen. Han hadde søvnapnè som førte til at han hadde dårlig søvnkvalitet og sov opp mot 18 timer i døgnet. Han kastet ofte opp på grunn av mandlene som fremkalte brekninger og var generelt lite glad i mat, derfor var han ofte slapp og hadde dårlig vektoppgang fra han begynte med fast føde.

Han fikk satt inn dren rett etter han fylte to, og da løsnet det virkelig med språket. I forkant hadde han få ord og dårlig uttale. Håper operasjon vil løse noen problemer for dere, slik som det gjorde for oss :)
 
Dytter opp for deg i håp om at noen er i samme båt. <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Poden hadde store polypper og null hørsel, da han fjernet polypper og fikk inn dren ble hverdagen en helt annen. Språket kom på 123, han kunne spise mat med klumper+++
 
Tusen takk for dytter og klemmer :) :)

Dessverre er ikke hørsel problemet her, skulle nesten ønske det :confused: Lettere å gjøre noe med. :)
 
Ville bare gi deg en klem og håper du finner noen her inne som er i noen av de samme situasjonene :)
Er alt annet enn lett når de små utvikler seg annerledes enn "normalen".
 
Ville bare gi deg en klem og håper du finner noen her inne som er i noen av de samme situasjonene :)
Er alt annet enn lett når de små utvikler seg annerledes enn "normalen".

Takk for klem :) Nei det er ikke alltid så lett med disse små. Godt å ha noen å snakke med som kan forstå :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
 
Vi har ei jente på 4 år som enda ikke spiser mat med klumper, hun er virkelig sær i matveien og spiser enda ikke middag egentlig. Hun spiste nesten bare grøt/mme til hun var 2 år med helsesøsters velsignelse. Hun har litt store polypper men ikke plagsomt. Mary har også kort konsentrasjonsspenn og er under utredning av ppt og bup for endel ting. Hun har hele livet hatt dårlig munnmotorikk noe som gjør at hun bearbeider maten dårlig i munnen og samler den på venstre side av munnen før hun svelger.
 
Back
Topp