Fertilitetsjekk hos Hausken?

Katta

Forumet er livet
Aprilbarna`15
♡ Maibarna ♡
Novemberlykke 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
På vei inn i pp16 kjenner jeg at jeg må forsøke litt nye ting. Lurer på om vi skal bestille time hos Hausken for en fertilitetsjekk. Ser for meg at det går rimelig mye kjappere enn ved å få henvisning fra fastlege. Har noen her gjort dette?
 
Vi bestilte sjekk hos Hausken rett før sommeren. Det koster ca 2.000 kr og er vel verdt pengene. Her sjekket de både herr og fru og brukte god tid på prat, mulige grunner til at det tok tid og veien videre. Vi fikk full innføring i IVF hos dem privat, men de sendte også henvisning til offentlig behandling på sykehuset. Noen uker senere fikk vi brev i posten med dato til samtale på sykehuset som var ca 4 mnd etter sjekken. Jeg startet på sprøyter to uker etter samtalen, så hos oss har det gått veldig raskt og effektivt :)
 
Jeg sendte mail til de i går og fikk time den 20. Dette er i Bergen.
Så spennende! Jeg hadde tenkt å bestille, men så skulle plutselig mannen bort den dagen jeg hadde tid. (Vi må reise og overnatte, bor langt unna).
 
Jeg og min samboer var til fertilitetssjekken sist onsdag etter å ha et prøvere i 1,5 år med tre aborter bak oss.

Vi fikk time ca tre uker etter at vi bestilt. Ca ei uke etter bestilling av timen fikk vi brev i posten med informasjon og rekvisisjoner på blodprøver for oss begge. To uker senere hadde vi time.

Først var vi inne hos legen som stilte mange spørsmål om vår helse og sykdomshistorikk, deretter var det en grundig UL av meg, mens mannen var og fikk tatt en sædprøve og denne ble analysert. Deretter hadde vi en samtale med legen hvor han gikk gjennom det han fant/ikke fant, vanlige årsaker til problemene og vanlig tilnærming/løsning på dette. Han tok seg god tid til å forklare, og vi fikk stilt alle de spørsmålene vi ønsket.

Deretter snakket vi med en sykepleier som ga generell innføring i ulike behandlinger, også de som per i dag ikke fremstår som nødvendige for oss. Dette var greit, siden vi ønsker mest mulig informasjon og det er fint å være forberedt om det skulle vise seg å bli aktuelt med assistert befruktning. Sykepleieren gikk gjennom bruk av ulike legemidler som er aktuelle for oss, men også de som inngår i prøverør-prosessen. Men det opplevdes verken som press eller unødvendig. Fokus var på informasjon og forståelse.

Med oss fikk vi rekvisisjoner på ytterligere blodprøver - for test av bl.a. kromonsomfeil. Disse tar det visstnok 6-8 uker å få svar på. I tillegg fikk vi med oss resepter på hormonsprøyter og blodfortynnende som jeg skal begynne å ta når jeg forhåpentligvis blir gravid igjen (ganske snart - kryss fingrene!).

Vi gikk privat fordi legen min av en eller annen grunn mente at vi enten burde prøve og feile i 6 mnd til (altså totalt 2 år) eller abortere en fjerde gang før det kunne være aktuelt med henvisning til utredning. Ikke fikk jeg henvisning til UL etter min siste abort heller, selv om jeg ikke hadde fått blødning engang. Kom tilfeldigvis i prat med en som er professor i medisin med spesialitet på svangerkap og prøving, og han var mildt sagt sjokkert over legen min sin vurdering. Derfor bestilte vi oss en time på Hausken og er veldig glade for det! Der så nemlig legen at jeg hadde noe som mest sannsynligvis er rester fra forrige abort, og siden jeg nettopp fikk tante rød i helgen, skal jeg tilbake på torsdag for å sjekke om det er noe igjen.
 
Jeg var hos Hausken siat uke. Han spurte meg om syklusen min, gravidhistorie osv. Tok en innvendig ultralyd, men fant bare den ene eggstokken. Jeg hadde 3 eggposer i den ene eggstokken. Han snakket om at grunnet min alder og vekt hadde vi 20 % sjanse til å lykkes med prøverør. Fikk rekvisasjon til ahm test hos fastlegen min. Han mener nivået er lavt. Det tar det 1 mnd å få svar på. Mannen tok sædprøve og fikk normalt. Jeg fikk en medisin som skal gi meg lenger lutealfase.

Fikk et dårlig inntrykk av gynekologen. Han husket dårlig og spurte de samme spørsmålene flere ganger. Mye synsing rundt de samme spørsmålene. Var inne på kontoret hans i 1 time med kanskje 15 effektivt "arbeid".
 
1200 kr for en sjekk. Fikk time uka etter jeg sendte mail
(Haugesund)
 
Vi var på sjekk hos Hausken, og ble henvist samme dag til ivf i det offentlige. Vel verdt pengene! ..og slapp 5 lange mnd'r i kø i det offentlige.
 
Vi tok utredning hos Hausken. Legen hos Hausken foreslo for oss å enten ta parallelle løp, med forsøk hos dem mens vi sto i kø, eller å eventuelt prøve det offentlige først siden vi tilfredstilte kravene. Vi bestemtemte oss for å ta ett forsøk hos Hausken mens vi sto i kø hos det offentlige. Jeg antar at det var fordi fastlegen min kunne legge ved resultatene fra Hausken ved henvisning til det offentlige, at jeg fikk svar fra Riksen allerede 2 uker etter at henvisningen var sendt om samtale 2 uker senere. Det ble til at jeg først utsatte timen pga forsøk hos Hausken, og så avbestilte hos Riksen siden jeg er så heldig å ha blitt gravid på første forsøk. Skal ta kontakt med Riksen igjen om jeg spontanaborterer. Vi hadde førøvrig ikke prøvd mange måneder før jeg bestilte utredning, så fastlegen hadde kanskje ikke vært villig til å henvise enda i det hele tatt om jeg ikke hadde kunnet vise til dårlig sædanalyse. Startet å prøve i april i år.
 
Vi var på sjekk hos Hausken, og ble henvist samme dag til ivf i det offentlige. Vel verdt pengene! ..og slapp 5 lange mnd'r i kø i det offentlige.
I hvilke by var dette? Fikk du tilbud om å bli henvist til det offentlige, eller ønsker de helst at du skal gjennomføre alt hos de? Vi har selv lurt på å ta sjekken der og forhåpentligvis bli henvist til det offentlige.
 
I hvilke by var dette? Fikk du tilbud om å bli henvist til det offentlige, eller ønsker de helst at du skal gjennomføre alt hos de? Vi har selv lurt på å ta sjekken der og forhåpentligvis bli henvist til det offentlige.
Det var i Bergen.
Selvsagt vil de at en tar alt hos de.. de taper jo klienter og penger, men de kan ikke nekte å henvise til det offentlige.
Jeg sa jeg ville henvises til sykehuset, var ingen protester på det. Tror faktisk at legen informerte oss om den muligheten (altså å bli henvist videre til det offentlige) da vi var der. Det eneste de sa var at vi kunne starte opp neste syklus hos de, og jeg visste jo hvor lang ventetid det var i det offentlige.
Lykke til med sjekken :)
 
Det var i Bergen.
Selvsagt vil de at en tar alt hos de.. de taper jo klienter og penger, men de kan ikke nekte å henvise til det offentlige.
Jeg sa jeg ville henvises til sykehuset, var ingen protester på det. Tror faktisk at legen informerte oss om den muligheten (altså å bli henvist videre til det offentlige) da vi var der. Det eneste de sa var at vi kunne starte opp neste syklus hos de, og jeg visste jo hvor lang ventetid det var i det offentlige.
Lykke til med sjekken :)
Takk for svar. De var stengt for julen nå, men får ringe inn igjen i januar når se åpner. Vi ønsker også å bli henvist offentlig, ellers er jeg redd det blir alt for dyrt. Men godt å få tatt en grundig sjekk der da! Det virker helt umulig å få til offentlig etter min erfaring i hvert fall.
 
Takk for svar. De var stengt for julen nå, men får ringe inn igjen i januar når se åpner. Vi ønsker også å bli henvist offentlig, ellers er jeg redd det blir alt for dyrt. Men godt å få tatt en grundig sjekk der da! Det virker helt umulig å få til offentlig etter min erfaring i hvert fall.
Vi sparte mange måneder med ventetid ved å ta sjekken privat, så jeg synes det var verdt det :)
 
Vi sparte mange måneder med ventetid ved å ta sjekken privat, så jeg synes det var verdt det :)
Det er det jeg og håper på. Vi hadde begge fått timer offentlig etter 1,5 år som prøvere, men så ble vi gravid selv. Det endte dessverre i MA når jeg var 10 uker på vei. Og nå får vi avslag, nå mener de vi ikke trenger lenger. Så da ønsker jeg å ta det privat. Håper selvfølgelig vi ikke trenger det,men har ikke tenkt å vente 1.5 år til før vi kommer i gang. Bedre å få i gang en prosess samtidig som vi prøver selv.
 
Det er det jeg og håper på. Vi hadde begge fått timer offentlig etter 1,5 år som prøvere, men så ble vi gravid selv. Det endte dessverre i MA når jeg var 10 uker på vei. Og nå får vi avslag, nå mener de vi ikke trenger lenger. Så da ønsker jeg å ta det privat. Håper selvfølgelig vi ikke trenger det,men har ikke tenkt å vente 1.5 år til før vi kommer i gang. Bedre å få i gang en prosess samtidig som vi prøver selv.
Det kan jo være noe i veien selv om dere klarte det etter 1,5 år. Synes det er rart at de ikke kvalifiserer til utredning i det offentlige.
Vi har et barn fra før, men trengte likevel hjelp til å få nr.2.
 
Det er det jeg og håper på. Vi hadde begge fått timer offentlig etter 1,5 år som prøvere, men så ble vi gravid selv. Det endte dessverre i MA når jeg var 10 uker på vei. Og nå får vi avslag, nå mener de vi ikke trenger lenger. Så da ønsker jeg å ta det privat. Håper selvfølgelig vi ikke trenger det,men har ikke tenkt å vente 1.5 år til før vi kommer i gang. Bedre å få i gang en prosess samtidig som vi prøver selv.
Det virker som om de har fulle lister, tull å avvise dere. Ville klaget, kan være legen som skrev en "dårlig" henvisning.
 
Det virker som om de har fulle lister, tull å avvise dere. Ville klaget, kan være legen som skrev en "dårlig" henvisning.
Jeg er heldig og har en dyktig og forståelse full lege, så han har sendt ny henvisning til en annen gyn. Men er nok som du sier at det er lange lister, også virker det ofte for meg at man enten må ha prøvd å over 2 år eller være over 30 år. Synes selv at 1.5 år er mer enn nok!
 
Back
Topp