Ferietråden

onskedrom

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Høsthjerter 2017
Jeg leste om feriepress. Og tenkte at det føler ikke vi på. Men kanskje ungen er for liten enda (4år.bhg)

Hva skal dere i sommerferien i år? Og føler dere på feriepresset man leser om?
 
Vi skal forresten noen dager til Legoland. 6-9.juni. Tar ferge og og leier lite hus. En dag i Legoland og en dag i Dinosaurpark (en del av zoo, men tviler vi skal annet). De 3 ukene vi har sommerferie er planen å rydde det tredje soverommet så det blir klart, og ellers håpe på utendørs badevær [emoji23]
 
Føler ikke på presset egentlig, men nå har vi ingen barn fra før så kanskje det som gjør forskjell.
Vi pusser opp huset vi kjøpte i desember, så blir nok værende mest hjemme og jobbe med det. Mulig vi tar ett par småturer men det får tiden vise :)
 
Jeg eeelsker å reise, så her i huset er det jeg som presser på, hehe :p Dessverre jobber jeg hele sommeren (sparer ferien til etter permisjonen), så den eneste ferien vi får tatt blir nå neste uke. Da reiser vi til Portugal, og jeg gleder meg som en unge :)

Når ungen er her regner jeg med vi blir som "alle andre" småbarnsfamilier, og legger opp ferier etter kidden. Familien har sommerhus i Danmark som vi kan bruke så mye vi vil, og så har vi selv hytte på fjellet hvor vi gjerne tar et par uker i strekk om mulig. Med katt, hund og hest er det uansett begrenset hvor langt og lenge vi kan reise bort.
 
Føler ikke på det, men vi elsker selv å reise så faller naturlig å prioritere det også. Vi skal på Marcus og Martinus-konsert (julegaven til storesøster) første helgen på juli. Regner med vi blir noen dager ekstra i Oslo, så skal to uker til den italienske riviera på slutten av juli. Storesøster skal ha to uker sammen med pappan sin før skolestart, tror ikke de har storveis planer (jeg har iallefall ikke hørt noe), mulig det blir en kjærestetur på meg og sambo da - Lisboa<3 tror jeg, verdens koseligste by!
 
Jeg har ikke barn fra før og da jeg var barn selv var jeg alltid blant de heldige som var på utenlandsturer 2-3 uker hver sommer, så har dermed aldri følt på feriepresset...:shy:

Selv elsker jeg fortsatt å reise og prøver å dra utenlands minst to-tre ganger i året og det kommer jeg nok til å fortsette med når lille kommer også!
I sommer skal vi til Spania i 1,5 uke. Det er det eneste vi har planlagt så langt og mulig det blir med det så vi får pusset opp litt i huset og ryddet og gjort klart til babyen kommer. Jeg bor uansett i Vestfold, så her er det jo utrolig deilig hele sommeren så lenge været er ok! :)
 
Tror jeg aldri har kjent på noe spesielt feriepress, men merker at budsjettet er noe begrenset da store deler benyttes til innkjøp av møbler og hvitevarer.

Så her blir det en langhelg i Berlin i slutten av juli, samt noen dager hos familien til mannen - resten blir hjemme, satser på bading og turgåing.

Neste år er det planlagt å reise når mannen har permisjon, ta noen uker i sørfrankrike der foreldrene mine har leilighet (hadde gjerne tatt en uke det i år også, men mannen var ikke helt på gli)
 
Jeg eeelsker å reise, så her i huset er det jeg som presser på, hehe [emoji14] Dessverre jobber jeg hele sommeren (sparer ferien til etter permisjonen), så den eneste ferien vi får tatt blir nå neste uke. Da reiser vi til Portugal, og jeg gleder meg som en unge :)

Når ungen er her regner jeg med vi blir som "alle andre" småbarnsfamilier, og legger opp ferier etter kidden. Familien har sommerhus i Danmark som vi kan bruke så mye vi vil, og så har vi selv hytte på fjellet hvor vi gjerne tar et par uker i strekk om mulig. Med katt, hund og hest er det uansett begrenset hvor langt og lenge vi kan reise bort.
Sparer ferien til etter permisjonen? Du tjener da opp feriepenger og -rettigheter i permisjonen også :)
 
...når det er sagt hadde jeg kun tjent meg opp 7,5 dager betalt ferie i år, så tar det + 2,5 dager ulønnet perm. Men ingen planer utenom å være med 6-åringen. Håper på finvær så det kan bli strandturer :)
 
Føler ikke på presset, gjør det vi føler passer oss, vår tid og økonomi.

I år skulle vi på Cruise i Middelhavet 1 uke, og 1 uke i Dyreparken Kristiansand. Men pga min helse og graviditet er en dårlig kombo, så alt er avbestilt. Det blir en dagstur til Tusenfryd.
 
Aldri kjent på feriepress. Men nå har jeg jo ikke barn heller [emoji4] Vi hadde reist til Italia hvis ikke jeg hadde vært gravid, slik som tidligere år. Elsker Italia [emoji173] I stedet blir det heller noen småturer, kanskje til København noen dager osv.
 
Kjenner ikke så særlig på det ferie presset i år som tidligere. Føles litt god å være gravid og ikke føle seg nødt til å finne på store greier og reise langt.
Slappe av og ta det helt med ro i Danmark med familien :)
 
Kjenner ikke på noe press.
I år skal vi 2 uker nordpå til familien min, så noen dager på Rondane og til Hunderfossen. Vi har også snakket om å prøve og få til en tur til utlandet i august om formen min er bra :)
 
Her blir det å være hjemme, får ikke funnet på så veldig mye. Vi har nemlig ikke barna våre samtidig, fordi hannes ex har alt bestemt at sånn skal hun ha sin ferie og da skal hun ha datteren og ferdig med det og det har ikke hjulpet og prøve å møtes på midten. Og da føler vi at det blir urettferdig for den som ikke får vært med på ting, så da blir vi hjemme og tar heller noen turer på stranden, griller og slapper av.
 
Sparer ferien til etter permisjonen? Du tjener da opp feriepenger og -rettigheter i permisjonen også :)
Jeg overfører 4 av årets ferieuker til neste år, og tar den ut på slutten av permisjonen sammen med neste års 5 uker. På den måten blir permisjonstiden 9 uker lengre, og vi kan drøye barnehagestart til ungen har passert året, om ikke enda lenger :)
 
Jeg overfører 4 av årets ferieuker til neste år, og tar den ut på slutten av permisjonen sammen med neste års 5 uker. På den måten blir permisjonstiden 9 uker lengre, og vi kan drøye barnehagestart til ungen har passert året, om ikke enda lenger :)
Så deilig! :)
 
I år slal vi ikle på ferie. Vi var i maldivene forrige høst.

Jeg mangler noen vaksiner fra barndommen og vil ikke risikere noe smitte i utlandet, itillegg skal ferien brukes på å bygge ut en ny etasje på huset :)

Men når baby er født planlegger vi masse ferie. Ihvertfall en mnd til frankrike, en tur til Nederland og sveits for å besøke familie. Og en tur til varmere strøk til vinteren igjen :) :)
 
Kjenner ikke på press. Det viktigste for ungene er ikke hvor vi har vært, men hva vi har gjort - sammen. Vi pleier gjøre mye på de 3 ukene. Pleier være både på sørlandet, østlandet og i syden. I år maser de veldig om de vil til Spania da, men det vil gjerne jeg og, for jeg ønsker minst 1 uke med garantert sol og varme. Blir så gretten om vi ikke får med den :)
I 2015 giftet vi oss, så da ble det ikke utenlands med ungene. På toppen av alt fikk de vannkopper den ferien, så det var kanskje litt flaks i det hele, men selv om vi hadde bryllupsreise med sol og varme så manglet det liksom noe når jeg ikke fikk sol og varme. Men ungene maste ikke om det - det var mitt savn.
 
Jeg merker at mine to eldste har visse forventninger som er prega av hvilke ferier klassekamerater og venner har vært på. Men de er foreløpig godt fornøyd med de feriene vi drar på, selv om de ikke alltid er like eksotiske. Vi var i syden forrige sommer, og det betyr at det blir noen år til neste utenlandstur. Det koster skjorta å reise på ferie når en er fem i familien (snart seks) og kun kan reise i skoleferier. Og så lenge jeg studerer har vi heller ikke et kjempebudsjett til ferieturer, men det endrer seg heldigvis litt når jeg er ferdig og kan begynne å jobbe :)

I sommer skal vi på campingtur til sørlandet og østlandet. Ungene gleder seg masse :)
 
Trenger forresten ikke være store greier for at ferie skal være stas - pappa forteller at farfar spurte oss om hva som var det morsomste i ferien/hva vi hadde gjort - og svaret var at vi hadde fanga babyfrosker på campingplass og krabber i strandkanten. Vi hadde også vært i legoland den aktuelle ferien, men det var mindre viktig for oss i etterkant.
Små ting med god tid - og foreldre som er med på leken eller iallefall gir tid til å leke - er viktigere enn all verdens underholdningsparker!
Selvsagt maste vi veldig om legoland etc, men ikke det som satt igjen i ettertid, kanskje fordi det fort blir travelt og mye en skal rekke på en dag?
Gode lekeplasser/enkle lekeland er jo også fint da [emoji4]
 
Back
Topp