Ferieaktiviteter

B-gjengen

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Vi skal til Portugal i juni, og jeg er da 20 uker på vei (iiik!). Vi er ikke av typene som trives med å ligge på stranda i ferien, men vil gjerne ha noen aktiviteter å se frem til på turen :) Men akkurat nå virker det så veldig begrenset hva man kan drive på med som gravid...

Kan jeg f.eks. være med på offroadkjøring med 4WD? Eller båtturer - regner med det går greit med sånne kjipe turistbåter, men hva med kajakk/padling? Snorkling?
 
Jeg tenker at det er vel ikke så veldig mye begrensninger i aktiviteter så lenge formen er god og man ikke har et risikosvangerskap?
Det kan jo være lurt å holde seg unna aktiviteter med stor fare for fall/kræsj, men kajakkpadling kan da umulig være noe problem, så lenge man får plass til magen :rolleyes: Dykking med utstyr skal man vel ikke gjøre som gravid, men snorkling er vel ingen stor risikosport.
 
Kommer vel an på ja, men om du er kjent med aktiviteten slik at du vet hva som er risikoer og kan minimere disse, går vel det meste fint ;)

Læreren min på fhs var med på bre (knyttet seg ikke inn i taulag, men hadde på sele) og var i kajakk 7 mnd gravid. Generelt sprek ho da. Og det var i kontrollerte former med en stipendiat som tok alt det vanskelige (velte i kajakk og bli våt/kald -vi skulle lære kameratredning).

Håper selv å få padla litt kajakk i sommer, ellers er jo fot/sykkelturer ok, ser heller ikke noe problem med snorkling men villa kanskje vært litt forsiktig med vannski/bananbåt (fare for å bli kasta av uten at du har kontroll).

Aktiviteter der du har styringa tenker eg er bedre enn der andre styrer, for da avpasser du og blir ikke offer for andres morsomheter...
 
Ja, jeg vet ikke om begrensningene, derfor jeg spør ;) Tenkte mest på humping og skumping ved 4WD-kjøring eller hurtigbåt, om det kunne være skadelig. Google sier så mangt, hehe :)

Jeg er ikke sprek, men liker å prøve nye ting. Vi får se hva samboer er komfortabel med å være med på, det blir nok kanskje den største utfordringen...
 
Ja, jeg vet ikke om begrensningene, derfor jeg spør ;) Tenkte mest på humping og skumping ved 4WD-kjøring eller hurtigbåt, om det kunne være skadelig. Google sier så mangt, hehe :)

Jeg er ikke sprek, men liker å prøve nye ting. Vi får se hva samboer er komfortabel med å være med på, det blir nok kanskje den største utfordringen...

Jeg tror det samme - her er det mannen som holder tilbake og er engstelig for alt.
Vi skal på klatretur i midten av mai sammen med fire andre, og jeg har fått streng beskjed om at jeg kun blir bakkemannskap.

Jeg ville tenkt at det avhenger av at man føler seg bra og kjenner på kroppen. Jeg kjørte buggy da jeg var 11 uker, ungen sprella på ul uken etterpå (kanskje bare etterdønninger, hva vet vel jeg) :)
 
Ja, jeg vet ikke om begrensningene, derfor jeg spør ;) Tenkte mest på humping og skumping ved 4WD-kjøring eller hurtigbåt, om det kunne være skadelig. Google sier så mangt, hehe :)

Jeg er ikke sprek, men liker å prøve nye ting. Vi får se hva samboer er komfortabel med å være med på, det blir nok kanskje den største utfordringen...


Jeg vil tro dette går bra bare du bruker gravidbelte i bilen! Bor på landsbyggda selv og hær humper det og dumper det bare vi skal i butikken (fryyyyktelig dårlig grusvei) [emoji23]
 
Tror det meste skal gå greit; men de fleste stedene har gjerne egne retningslinjer når det gjelder gravide - tenkte litt på Tusenfryd, er jo tre ganger ingenting de vil du skal ta når magen synes
 
Jeg tror det samme - her er det mannen som holder tilbake og er engstelig for alt.
Vi skal på klatretur i midten av mai sammen med fire andre, og jeg har fått streng beskjed om at jeg kun blir bakkemannskap.

Jeg ville tenkt at det avhenger av at man føler seg bra og kjenner på kroppen. Jeg kjørte buggy da jeg var 11 uker, ungen sprella på ul uken etterpå (kanskje bare etterdønninger, hva vet vel jeg) :)
Du får se "familiefryd" på nrk, tror det er første eller andre episoden der Cecilie Skog er høygravid og klatrer ;)
Men ho bruker kroppssele, som går over skuldrene også, samme typen som barn bruker. Tyngdepunktet forandres jo litt så ikke sikkert at vanlig sele er trygg nok - etterhvert.
 
Humping skal ikke være farlig, vil tro smerter ift bekkenløsning vil være det som begrenser mest isåfall.
Vibrasjoner (helkroppsvibrasjoner/støt) kan være farlig - men da over lang tid (lav fødselsvekt/for tidlig fødsel). Ser terrenggående kjøretøy nevnt som risikoaktivitet. Kjøring i personbil/lastebil/buss/fly/båt skal være ok, så det blir jo en grensegang her.
Google vibrasjoner og gravid så kommer det litt - arbeidsmiljørelatert men er det trygt/farlig på jobb gjelder jo det fritid og :)
 
Back
Topp