Ferie med flaskebarn

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Skal på ferie til Mallorca når lille er 8 måneder og muligens en tur før det og. Hun får nå kun MME.

Hvordan gjør dere det på fly/flyplass, får man kokt vann gjennom sikkerhetskontrollen? Eller ferdigblandet?
Hvordan gjør dere det på hoteller med tanke på vasking/sterilisering av flasker og koking av vann?
 
Mat til baby er unntatt væskerestriksjoner, så du får med både ferdigblandet mme og kokt vann igjennom sikkerhetskontrollen. Til og med drikkeflaske med kaldt vann til barn har jeg fått med igjennom
 
Når det gjelder sterilisering har vi tenkt å ta med reisevannkoker og en liten flaske zalo og kost for å vaske flaskene. Siden de putter ALT i munnen på den tiden får de jo i seg allverdens bakterier uansett, så smokkene blir kokt i vannkokeren og flaskene blir vasket i zalovann og skylt med kokende vann. Mulig det ikke er helt etter boka...
 
Du får med vann og mme ja. Vi hadde med oss sterilisert pølseklype (og så brukte vi bare en bolle med kokt vann der vi var til å sterilisere flaskene) og oppvaskbørste da vi var på tur, men når din lille er 8 mnd er det vel kanskje forbi det at man MÅ sterilisere flaskene? Trodde det var frem til 6 mnd bare, men kan godt være jeg tar feil. Vi kjøpte ferdigblanda mme også, så fikk vi bare en kopp med varmt vann på kafé på flyplassen til å varme opp flaska i, de fleste er veldig hjelpsomme sånn sett.
 
Mat til baby er unntatt væskerestriksjoner, så du får med både ferdigblandet mme og kokt vann igjennom sikkerhetskontrollen. Til og med drikkeflaske med kaldt vann til barn har jeg fått med igjennom


Stemmer som hun over skriver. Men du kan og gjøre som de andre nevner ta med alt av utstyr :)
 
hadde med noe feridgblandet og termos med kokt vann til flyplasser. Du får ha med all den maten du vil til barn,så du trenger ikke bekymre deg hverken for smoothier, mme eller noe annet :) ellers kokte vi flasker i kjele og hadde vannkoker til vann i spania :) brukte vann fra flaske til å koke, ikke springvann :)
 
Når barnet er over 5 mnd trenger man ikke koke vannet før bruk lenger. Så lenge man lar kaldt vann renne fra springen er det helt i orden å bruke det.
 
Når barnet er over 5 mnd trenger man ikke koke vannet før bruk lenger. Så lenge man lar kaldt vann renne fra springen er det helt i orden å bruke det.

Men dette er jo kun i Norge, så på ferie i utlandet må man jo allikevel koke det. Og har hørt at til MME bør det kokes uansett.
 
Men dette er jo kun i Norge, så på ferie i utlandet må man jo allikevel koke det. Og har hørt at til MME bør det kokes uansett.
Stemmer ikke at det må kokes for MME (etter at de har fylt 5 mnd, noen sier det er ok etter 4 mnd) Men man må varme opp vannet til riktig temperatur (avhenger av merke men ofte 40 grader). Vi gjorde det ved å la kaldt vann renne fra springen, også satte vi flaska med vannet i mikroen i noen sekunder (lærte oss fort hvor mange sekunder for riktig temperatur, målte temperaturen med lasermåler), hadde i pulver og rista.

I utlandet kommer det jo selvfølgelig an på hvor man er. Mange steder bør man jo ikke drikke springvannet. Da kan man enten bruke kjøpt vann eller koke springvannet. Men mange steder er vannet helt trygt også. Ser for meg at du ikke trenger koke vannet i Sverige eller Danmark, for eksempel.

Grunnen til at man ikke trenger koke kaldt springvann (i Norge altså) etter de er 5 mnd er fordi da spiser de uansett på alt mulig rart, og får i seg mye mer bakterier enn det er i kaldt springvann. Men det er VELDIG viktig å la det kalde vannet renne litt (i alle aldre), og absolutt ikke bruke lunkent vann fra springen, for det kan ha stått i rørene og da kan det være bakterievekst.
 
Last edited:
Stemmer ikke at det må kokes for MME (etter at de har fylt 5 mnd, noen sier det er ok etter 4 mnd) Men man må varme opp vannet til riktig temperatur (avhenger av merke men ofte 40 grader). Vi gjorde det ved å la kaldt vann renne fra springen, også satte vi flaska med vannet i mikroen i noen sekunder (lærte oss fort hvor mange sekunder for riktig temperatur, målte temperaturen med lasermåler), hadde i pulver og rista.

I utlandet kommer det jo selvfølgelig an på hvor man er. Mange steder bør man jo ikke drikke springvannet. Da kan man enten bruke kjøpt vann eller koke springvannet. Men mange steder er vannet helt trygt også. Ser for meg at du ikke trenger koke vannet i Sverige eller Danmark, for eksempel.

Grunnen til at man ikke trenger koke kaldt springvann (i Norge altså) etter de er 5 mnd er fordi da spiser de uansett på alt mulig rart, og får i seg mye mer bakterier enn det er i kaldt springvann. Men det er VELDIG viktig å la det kalde vannet renne litt (i alle aldre), og absolutt ikke bruke lunkent vann fra springen, for det kan ha stått i rørene og da kan det være bakterievekst.

Det er ihvertfall det som står på pakkene (kokt avkjølt vann). Og det de sier inne på fb gruppen for flaskebarn. Har visst med bakterier i melken å gjøre. Så jeg kommer nok til å følge det med MME, uavhengig av alder.

Ellers kommer jeg til å bruke vann fra springen i Norge. Har en samboer som har jobbet på diverse renseanlegg for drikkevann i Norge og Sverige, og det er stor forskjell. Drikker sjeldent vann fra springen der selv, men det er fordi jeg syns det smaker vondt (kommer selvfølgelig an på hvor man er).
 
Det er ihvertfall det som står på pakkene (kokt avkjølt vann). Og det de sier inne på fb gruppen for flaskebarn. Har visst med bakterier i melken å gjøre. Så jeg kommer nok til å følge det med MME, uavhengig av alder.

Ellers kommer jeg til å bruke vann fra springen i Norge. Har en samboer som har jobbet på diverse renseanlegg for drikkevann i Norge og Sverige, og det er stor forskjell. Drikker sjeldent vann fra springen der selv, men det er fordi jeg syns det smaker vondt (kommer selvfølgelig an på hvor man er).
Det er ikke noen bakterier i melkepulveret. Uansett kjøles vannet du har kokt opp ned til 40 før du blander det med pulveret, så da har det ikke noe å si at om det har vært kokt opp eller vært kaldt rennende vann fra springen. Man skal uansett bruke melken med en gang.

Jeg har det med ikke koke vann for MME etter de er 5 mnd både fra Helsestasjonen og fra Rikshospitalet, og det er ingen logiske grunner til at det ikke skal være sånn. Grunnen til at produsentene skriver at man skal koke vannet først, er at de selger til hele verden og ikke vil gi feilinformasjon eller saksøkes. De vet jo ikke hvordan vannet er der du bor, eller om du tar med deg pulveret til et annet land.

Grunnen til at man ikke finner noen kilder til at det er greit på norsk, er fordi det finnes svært lite informasjon om MME og flaskemating på norsk forøvrig.

Jeg stoler på helsesøster, barnepleierne på Rikshospitalet og egen magefølelse. Det gir absolutt ikke mening at vann fra springen er Ok å drikke uten å være kokt først, men ikke Ok å blande med pulver. Og vi lot følgelig være å koke vannet først etter vår datter var 5 mnd (hun ble fullammet til hun var over 4 mnd, så vi kokte bare vann i noen uker) og hun fikk MME til hun var 2 år og var aldri dårlig i magen.

Vi var nøye på å vaske flaskene på 70 grader i oppvaskmaskinen, og kokte dem innimellom, for gamle melkerester kan føre til bakterier. Var også nøye med å la iskaldt vann renne en stund, på grunn av bakterier i vann som har vært i rørene ke stund. :)
 
Det er ihvertfall det som står på pakkene (kokt avkjølt vann). Og det de sier inne på fb gruppen for flaskebarn. Har visst med bakterier i melken å gjøre. Så jeg kommer nok til å følge det med MME, uavhengig av alder.

Ellers kommer jeg til å bruke vann fra springen i Norge. Har en samboer som har jobbet på diverse renseanlegg for drikkevann i Norge og Sverige, og det er stor forskjell. Drikker sjeldent vann fra springen der selv, men det er fordi jeg syns det smaker vondt (kommer selvfølgelig an på hvor man er).


«Etter innføring av fast føde trenger man ikke koke / sterilisere vann og flasker lengre. Det er nok å vaske de i oppvaskmaskin på 65 grader.»

https://www.hverdagsmat.net/spedbar...n-slik-innfører-du-fast-føde-trygge-matvarer/

Vi fortsatte å koke flaskene med jevne mellomrom likevel, men altså ikke vannet
 
Back
Topp