Ferdig laga middager?

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Vi har veldig lite tid i hverdagen. Er hjemme fra barnehagen tidligst 17.15.
Barna legges 18.30, siden vi har så liten tid mellom barnehage og legging vil jeg bruke minst mulig tid på å lage middag.
Jeg har tenkt å bruke søndagene til å pre lage middager, hva kan jeg lage? Vi har lite/ingen frysekapasitet.

Linsegryte, chili con carn, lasagne, pastasaus, pizzasnurrer, kjøttboller og pai er de tingene jeg har kommer på til nå.
 
Du har jo mange gode forslag selv. Brennsnut/sodd/lapskaus eller andre supper er det eneste jeg kommer på i tillegg. De er jo ofte bedre dagen etter :)
 
Har du mulighet til å kjøpe deg en liten fryser da?

Mat jeg har laget som ligger ferdig i fryseren nå (kun hjemmelaget):
Gryterett
Sosekjøtt
Betasuppe
Lasagne
Fiskegrateng
Ustekte vårruller
Kjøttkaker
Farsekaker
Fiskeburgere
Tomatsuppe
Spinatsuppe
Fiskepinner
Ferdig lagede fiskepakker
 
Har du mulighet til å kjøpe deg en liten fryser da?

Mat jeg har laget som ligger ferdig i fryseren nå (kun hjemmelaget):
Gryterett
Sosekjøtt
Betasuppe
Lasagne
Fiskegrateng
Ustekte vårruller
Kjøttkaker
Farsekaker
Fiskeburgere
Tomatsuppe
Spinatsuppe
Fiskepinner
Ferdig lagede fiskepakker

Nei :)
 
Mye holder seg jo tilstrekkelig lenge i kjøleskap også, gitt at det er kaldt (4-isj grader, ikke 8-10).
Ellers kan det kanskje også være aktuelt å bruke en kveld i uka på å lage middag? F.eks onsdagskvelden etter at ungene er lagt? [emoji4]

Middagene vi lager som går fort/krever lite oppmerksomhet underveis:
Laks i ovn (tint, 18min på 180 grader) med kokt ris og kokt brokkoliblanding. Sweet chili, smør og soyasaus til etter eget ønske. Er jo bare å ha i ovn+koke i gryte, kan gjøre annet mens det blir ferdig.
Spagetti /ris med tomatsaus (litt mer jobb, må steke kjøttdeig, men det kan jo evt gjøres i forkant eller bruke kjøttboller. Vi pleier å lage saus av løk og en boks tomater, men ferdig er jo også greit [emoji6]) evt salat til [emoji4]
Pølse og potetmos/hamburger med potetsalat. Ferdig på 1-2-3, eneste litt vanskelig å få til grønnsaker til synes eg. (må koke opp vann til potetmos og blande i pakken, potetsalat kjøper vi ferdig).
Pølselapskaus: buljong+lapskausblanding (fryst variant)+kjøttpølser, varmes/evt kokes i 10-15 minutter. Server med flatbrød. Om du har kjøttrester fra en annen middag er det supert istedenfor pølser [emoji6]

Ser at forslagene mine inkluderer noen frysevarianter av grønnsaker, går jo selvfølgelig å ha rå også, men da må de jo kuttes (kan kanskje gjøres i forkant? Kvelden før?), ellers tåler jo de fryste variantene å ligge en dag eller to i kjøleskap også.

Ellers kan f.eks poteter kokes slik: kok opp om morgenen, slå av plata når det koker og la stå til avkjøling mens dere er ute på jobb/bhg. Kok opp igjen når dere kommer hjem =ferdig når det koker [emoji4]
 
Du kan lage evt kjøpe ( noe vi gjør ) hos en catering eller fiskeforhandler slike store fiskekaker som er veldig populær både hos voksne og barn å la de ligge i kjøla. Dagen etter lager du fiskeburger.
Enkle middager bruker vi ofte siden det er liten tid til middagslaging.
Karbonader m stappe + grønnsaker
Spagetti i ulike versjoner.
Fiskepinner ( i værste fall selger jo de ferdig kokte poteter på butikken )
Å så å si alle middager kan du lage dagen før.
En jobb kollega av meg lager aldri mat samme dag som hun spiser det. Mye pga tidspress men også for mange av smakene setter seg. Så skreller hun evt poteter slik det er bare å trykke på plata når hun kommer hjem.
 
Mye holder seg jo tilstrekkelig lenge i kjøleskap også, gitt at det er kaldt (4-isj grader, ikke 8-10).
Ellers kan det kanskje også være aktuelt å bruke en kveld i uka på å lage middag? F.eks onsdagskvelden etter at ungene er lagt? [emoji4]

Middagene vi lager som går fort/krever lite oppmerksomhet underveis:
Laks i ovn (tint, 18min på 180 grader) med kokt ris og kokt brokkoliblanding. Sweet chili, smør og soyasaus til etter eget ønske. Er jo bare å ha i ovn+koke i gryte, kan gjøre annet mens det blir ferdig.
Spagetti /ris med tomatsaus (litt mer jobb, må steke kjøttdeig, men det kan jo evt gjøres i forkant eller bruke kjøttboller. Vi pleier å lage saus av løk og en boks tomater, men ferdig er jo også greit [emoji6]) evt salat til [emoji4]
Pølse og potetmos/hamburger med potetsalat. Ferdig på 1-2-3, eneste litt vanskelig å få til grønnsaker til synes eg. (må koke opp vann til potetmos og blande i pakken, potetsalat kjøper vi ferdig).
Pølselapskaus: buljong+lapskausblanding (fryst variant)+kjøttpølser, varmes/evt kokes i 10-15 minutter. Server med flatbrød. Om du har kjøttrester fra en annen middag er det supert istedenfor pølser [emoji6]

Ser at forslagene mine inkluderer noen frysevarianter av grønnsaker, går jo selvfølgelig å ha rå også, men da må de jo kuttes (kan kanskje gjøres i forkant? Kvelden før?), ellers tåler jo de fryste variantene å ligge en dag eller to i kjøleskap også.

Ellers kan f.eks poteter kokes slik: kok opp om morgenen, slå av plata når det koker og la stå til avkjøling mens dere er ute på jobb/bhg. Kok opp igjen når dere kommer hjem =ferdig når det koker [emoji4]

Du kan lage evt kjøpe ( noe vi gjør ) hos en catering eller fiskeforhandler slike store fiskekaker som er veldig populær både hos voksne og barn å la de ligge i kjøla. Dagen etter lager du fiskeburger.
Enkle middager bruker vi ofte siden det er liten tid til middagslaging.
Karbonader m stappe + grønnsaker
Spagetti i ulike versjoner.
Fiskepinner ( i værste fall selger jo de ferdig kokte poteter på butikken )
Å så å si alle middager kan du lage dagen før.
En jobb kollega av meg lager aldri mat samme dag som hun spiser det. Mye pga tidspress men også for mange av smakene setter seg. Så skreller hun evt poteter slik det er bare å trykke på plata når hun kommer hjem.


Herlighet! Takk for mange rå gode tips!
Planen er å lage noen middager søndag, jeg har litt fryse kapasitet, men ikke særlig mye. Jeg setter i gang med å handle med det samme :)
 
Har du mulighet til å kjøpe deg en liten fryser da?

Mat jeg har laget som ligger ferdig i fryseren nå (kun hjemmelaget):
Gryterett
Sosekjøtt
Betasuppe
Lasagne
Fiskegrateng
Ustekte vårruller
Kjøttkaker
Farsekaker
Fiskeburgere
Tomatsuppe
Spinatsuppe
Fiskepinner
Ferdig lagede fiskepakker
Nær du lagar lassagne steker du den før du fryser den ned eller hur gjør du da?
 
Back
Topp