Februarjentenes vekttråd

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Her kan alle som vil holder oversikt over vektutviklinga si.

Jeg innledet svangerskapet med å ikke ha vekt, dvs, jo vekt, men ikke batteri i den, så jeg fikk ikke veid meg. Det fikk jeg orden på i går.

Saken er den at resten av livet er jeg sånn der "vekt, jada, joda, vi har en sånn" men jeg veier meg ikke så ofte. Jeg vet hva jeg veier, ferdig med det. Jeg veide mer eller mindre det samme (+- et par kilo som varierte, typisk før mensen) fra jeg ble voksen til jeg ble gravid for andre gang. Etter første svangerskap var jeg tilbake på startvekta etter et halvt års tid. Etter andre svangerskap har jeg beholdt noen kilo. Ikke mange, men dessverre ligger et par av dem på magen, og det er jo ikke sunt da. Jeg har arvelige utfordringer i forhold til diabetes, som jeg gjerne vil unngå, så jeg har hatt et mål om å kvitte meg med disse "til sommeren", og vips, så ble jeg visst gravid, og da kommer vekta til å gå opp.

Dog, mitt problem som gravid er ikke at jeg raser opp i vekt sånn 40 kilo opp, nei, tvert imot har jeg to ganger gptt gravid, og nærmest kjempet meg opp i vekt, fått høre fra legen og jm at jeg må legge på meg mer, og tilslutt klart p karre meg opp 11-12 kilo med bevisst innsats. (Vi snakker altså om å ikke spise knekkebrød, det er mer kalorier i brød, legge hvitost oppå skinka for de ekstra kaloriene der, blande h-melk i lettmelka (jeg klarer ikke ren H-melk, det er kvalmende) og fløte i sausen, rett og slett blande inn ekstra kalorier der det er mulig.)

Jeg er mildt sagt spent på hvordan det skal gå denne gangen, siden jeg begynner 4-5 kilo lenger oppe enn jeg pleier, og akkurat har satt igang et prosjekt for å gå ned et par av dem, egentlig. Nå slanker jeg meg ikke altså, men jeg drakk 2 kopper instant kakao (nærmest rent sukker....) på jobb daglig i vinter. Sluttet ikke før til påske, da hadde jeg drevet på siden godt før jul... Jeg har lagt meg til en vane å snoke i skapene etter at ungene er i seng, daglig. Åpne en pose potetgull på en mandag er ikke noe unormalt, resten spiser jeg tirsdag, så åpner jeg noe nytt onsdag... sånn kan man jo ikke drive på, så motivert av "bedre livsstil, jeg er jo gravid!" har jeg forsøkt å kutte ned på skap-snokingen, og mengdene usunne greier jeg putter i meg. Jeg kan jo risikere at dette altså fører til at vekta går NED, og siden jeg uansett ikke legger på meg mye av et svangerskap kan det fort bli litt pes...

Vi får se.

Utgangspunktet, 4+3: 56,5 kilo.
5+0: 55,7 kilo. Helt som forventet, babyen/svangerskapet veier ikke noe, og jeg var jo på vei ned, så det fortsetter sånn.

Kommer til etter planen å veie meg hver ukeskift. for ja, sånn til vanlig er jeg "vekt, jada, har en". Når jeg er gravid, da er jeg veiegal. Følger med vekta hver en halvkilo opp. Fordi jeg jubler for hver halvkilo for å slippe mer "kjeft" på kontrollene...

Spiser som en gal mann om dagen, hadde ganske alvorlig hyperemesis med datteren min og gikk ned 8 kg fra uke 6 til uke 11 før jeg ble lagt inn på sykehuset, så prøver å gå litt opp i vekt for å ha litt mer å ta av. Veide 55 i begynnelsen av det svangerskapet, nå veier jeg 47,5, så har på absolutt ingen måte 8 kg å ta av. Så kommer til å veie meg ofte!

(4+1)
Jeg veier ca 64 kilo i dag. Her jeg er nå føler jeg meg litt større enn jeg burde, i og med at jeg er lav og har liten beinbygning. Jeg har lagt en del på meg det siste halvåret, da det har vært en veldig tøff tid og mat/godteri ble min venn.. Målet mitt er egentlig å passe ekstremt godt på vekta gjennom svangerskapet. Jeg ønsker ikke å legge mer på meg enn akkurat det jeg må. Man skal helst ikke slanke seg under et svangerskap, men det er viktig å være bevist på hva man putter i kjeften så det er det jeg kommer til å gjøre. Jeg har sluttet å drikke brus, godteriet har jeg kuttet veldig ned på, og målet mitt er å bli sunnere. Bevege meg mer prøver jeg også på. Skal prøve å veie meg hver uke og få det ned her.

hyperemesis har jeg heldigvis sluppet, så jeg går ikke ned, bare saaaaaakte opp. Men jeg har jo klart det begge gangene. Uante antall mellommåltider og ekstrakalorier tilsatt, men jeg har klart det.

Jeg må i tillegg være restriktiv med sukker. Min mor har diabetes, følgelig er jeg risikogruppe 1 for svangerskapsdiabetes og det medfører obligatorisk glukosebelastningstest, som jeg nok skal inn på utpå høsten en gang. Grensen før man har sv.dia er 7,8, jeg har i mine to svangerskap hatt hhv 7,6 og 7,7 så jeg har holdt meg såviiiiiiiiiidt under.... Får jeg svangerksapsdiabetes har jeg økt risiko for diabetes 2 senere. Det har min mor fått. (Ja, hun hadde sv.dia) Det har jeg lite lyst til, så jeg begrenser meg etter best evne... men skal altså jage meg opp i vekt.,..

Veier meg hver fullgåtte uke.

Uke 1 Start
Uke 2 - 0,5 kg Totalt - 0,5 kg
Uke 3 - 0,5 kg Totalt - 1,0 kg
Uke 4 - 0,5 kg Totalt - 1,5 kg
Uke 5 + 0,2 kg Totalt - 1,3 kg
Uke 6 - 0,7 kg Totalt - 2,0 kg
Uke 7 - 1,0 kg Totalt - 3,0 kg

Uke 4: Vært utrolig sulten i det siste, men har egentlig ikke spist så mye mer enn vanlig. Tydelig at kroppen trenger mer energi.

Uke 5: spist og kost meg litt for mye...

Uke 6: spist annenhver time og sittet i ro pga kvalme...

Uke 7: spist lite pga kvalme... (76)

65,2 22 juni uke 8
65 30 mai
63,6 første dag siste mens..

La på meg. 24 kg sist så, så lenge det er mindre enn det denne gangen er jeg fornøyd. Hadde gått ned 15kg da vi kom hjem fra sykehuset, så det gikk jo fint. Manglet 1,5 da jeg ble gravid igjen nå.

Uke 4 - [veier 55,9 kg] • Total økning = 0,0 kg
Uke 5 - [veier 56,1 kg] • Total økning = 0,2 kg
Uke 6 - [veier 56,4 kg] • Total økning = 0,5 kg

Tinger på denne plassen:) Tenker også å veie meg for hver uke, i tillegg til måling av mage etterhvert og bilder.

Startvekt før graviditet: 66,6 kg

Uke 4: (4+1) 66,8 kg - Total vektøkning 0,2 kg
Uke 5: (5+0) 67,0 kg - Total vektøkning 0,4 kg
Uke 6:

Kjenner jeg kroppen min rett raser jeg opp mellom 20-30kg :(

4+0: 75kg
5+3: 79!!!kg! shit.. veier meg i morgen tidlig!!
6+0: 75 kg igjen :S skjønner ikke no jeg

Her blir det måling hver uke :)

Uke 3: 62 kg
Uke 4: 62 kg
Uke 5: 63 kg
Uke 6: 63 kg

*dytt*

Før svagerskapet:
Vekt: 67.5

Uke 3+6
Vekt: 66.6 (djevelen selv?) :p

uke 4
Vekt: 65.7 - nesten 1 kg ned på 1 døgn?!

Uke 4+6
Vekt: 64,7 - ned 2 kilo på en uke! Hadde jeg aldri trodd

Håper virkelig ikke jeg går opp så mye iløpet av svangerskapet.
Har slitt veldig med å komme meg ned her jeg er nå.

Dette minnet meg på at jeg skulle kjøpe batteri til vekta... Eller,ble den vekta med i forrige flytting? Ja, jo så :p

----

Innså at vekta nok gikk tapt forrige flytting og kjøpte ny i dag.

5+5: 72,9 - Gah! Dette var mer enn jeg trodde, selvinnsikt my ass... 13 kg mer enn da jeg ble gravid for 6 år siden... Noen har en jobb å gjøre på våren/sommeren 2014!
6+3: 69,8 - Passer meg i grunn mye bedre :P Tror det har mer med påkledning og tidspunkt på dagen å gjøre enn at det faktisk er noen forskjell ^^

Gått ned 3 kg. Ikke rart siden jeg nesten ikke spiser. Hadde håper å være litt mer sunn da. Blir gjerne cola og mariekjeks :( må bare vente til kvalmen er over...

Back
Topp