Jeg innledet svangerskapet med å ikke ha vekt, dvs, jo vekt, men ikke batteri i den, så jeg fikk ikke veid meg. Det fikk jeg orden på i går.
Saken er den at resten av livet er jeg sånn der "vekt, jada, joda, vi har en sånn" men jeg veier meg ikke så ofte. Jeg vet hva jeg veier, ferdig med det. Jeg veide mer eller mindre det samme (+- et par kilo som varierte, typisk før mensen) fra jeg ble voksen til jeg ble gravid for andre gang. Etter første svangerskap var jeg tilbake på startvekta etter et halvt års tid. Etter andre svangerskap har jeg beholdt noen kilo. Ikke mange, men dessverre ligger et par av dem på magen, og det er jo ikke sunt da. Jeg har arvelige utfordringer i forhold til diabetes, som jeg gjerne vil unngå, så jeg har hatt et mål om å kvitte meg med disse "til sommeren", og vips, så ble jeg visst gravid, og da kommer vekta til å gå opp.
Dog, mitt problem som gravid er ikke at jeg raser opp i vekt sånn 40 kilo opp, nei, tvert imot har jeg to ganger gptt gravid, og nærmest kjempet meg opp i vekt, fått høre fra legen og jm at jeg må legge på meg mer, og tilslutt klart p karre meg opp 11-12 kilo med bevisst innsats. (Vi snakker altså om å ikke spise knekkebrød, det er mer kalorier i brød, legge hvitost oppå skinka for de ekstra kaloriene der, blande h-melk i lettmelka (jeg klarer ikke ren H-melk, det er kvalmende) og fløte i sausen, rett og slett blande inn ekstra kalorier der det er mulig.)
Jeg er mildt sagt spent på hvordan det skal gå denne gangen, siden jeg begynner 4-5 kilo lenger oppe enn jeg pleier, og akkurat har satt igang et prosjekt for å gå ned et par av dem, egentlig. Nå slanker jeg meg ikke altså, men jeg drakk 2 kopper instant kakao (nærmest rent sukker....) på jobb daglig i vinter. Sluttet ikke før til påske, da hadde jeg drevet på siden godt før jul... Jeg har lagt meg til en vane å snoke i skapene etter at ungene er i seng, daglig. Åpne en pose potetgull på en mandag er ikke noe unormalt, resten spiser jeg tirsdag, så åpner jeg noe nytt onsdag... sånn kan man jo ikke drive på, så motivert av "bedre livsstil, jeg er jo gravid!" har jeg forsøkt å kutte ned på skap-snokingen, og mengdene usunne greier jeg putter i meg. Jeg kan jo risikere at dette altså fører til at vekta går NED, og siden jeg uansett ikke legger på meg mye av et svangerskap kan det fort bli litt pes...
Vi får se.
Utgangspunktet, 4+3: 56,5 kilo.
5+0: 55,7 kilo. Helt som forventet, babyen/svangerskapet veier ikke noe, og jeg var jo på vei ned, så det fortsetter sånn.
Kommer til etter planen å veie meg hver ukeskift. for ja, sånn til vanlig er jeg "vekt, jada, har en". Når jeg er gravid, da er jeg veiegal. Følger med vekta hver en halvkilo opp. Fordi jeg jubler for hver halvkilo for å slippe mer "kjeft" på kontrollene...