Fast føde baby 7-8 mnd

Millyn

Betatt av forumet
Maiblomstene 2017
Hvordan ser dagen deres ut mtp fast føde og antall måltider? Ta gjerne med når dere ammer / gir mme :)
 
06.30 - grøt
09.30 - mme
11.30 - lunsj (brødskive og fruktmos)
14.00 - middag
15.30 - mme
17.00 - grøt
Mme på sengekanten i 18.30 tiden, og mme rundt kl 3 på natta [emoji4]
 
Brødskive mellom 0700-0800
Ammes før lur 0830-0900
Lunsj iform av fruktgrøt 1100-1130
Ammes før lur 1230-1300
Middag 1430-1530
Ammes
Kvelds iform av grøt 1730-1830

Tidspunktene er litt flukturerende iht når han sovner og våkner fra lur [emoji4]
 
6:00 grøt
mme
10:00 fruktmos
mme
14:00 middag (grønsaker med kjøtt/kylling/fisk)
mme
18:00 grøt

Mme gis ikke etter klokka, men på forespørsel, noen ganger rett etter måltid, noen ganger 1-2 timer senere.

Noen snacks mellom måltidene også. F.eks,., maispinner, men det er jo ikke noe måltid.

Pleide å gi mme kl. 21 også, men fikk et strengt beskjed på helsestasjon om å kutte ut denne måltiden siden tennene ble pusset kl. 18. Rart at de andre får lov til å amme på natta, mens jeg ikke fikk lov til å gi mme, kun vann.
 
Det går veldig i perioder, og alt er cirka-tider, men slik ser døgnet ut hos oss for tiden:

06-07: Ammer
10-tiden: Ammer
12-13: Grøt, most frukt eller grønnsaker, og kanskje vi ammer litt.
Ca. 16:00: Ammer
18:30-19: Grøt før nattstell
Ca. 23:00 Jeg tar henne opp og ammer når jeg legger meg.
Blir som regel vekket en gang på natta av at hun er sulten, så da blir det amming da og.
 
Ved første øyekast leste jeg «marsipan». Det er nok fordi det er marsipansesong nå.

Er maispinner noe som blir mykt i munnen? Kan de spise det selv? Får man kjøpt det i vanlig dagligvarebutikk?

Det blir mykt i munnen ja [emoji4]
Det er ikke alle dagligvarer som har det i sortimentet, hvertfall ikke her jeg bor [emoji23], men hovedsaklig skal du få tak i det i en dagligvarebutikk [emoji4]
De holder den selv og suger, biter o.l på den [emoji4]
Min kar er ikke spesielt interessert i slike ting, jeg har prøvd forskjellige typer og sorter av slike snacks typer, men nei [emoji23] [emoji4]
 
Det blir mykt i munnen ja [emoji4]
Det er ikke alle dagligvarer som har det i sortimentet, hvertfall ikke her jeg bor [emoji23], men hovedsaklig skal du få tak i det i en dagligvarebutikk [emoji4]
De holder den selv og suger, biter o.l på den [emoji4]
Min kar er ikke spesielt interessert i slike ting, jeg har prøvd forskjellige typer og sorter av slike snacks typer, men nei [emoji23] [emoji4]
Takk for svar. Jeg skal prøve de! Tror det er greit å ha noe når hun er litt utålmodig. Foreløpig er det ingen ting hun ikke har spist, så jeg tar det egentlig for gitt at hun vil like disse og (bare hun skjønner at det skal spises).
 
7 1/2 mnd

7-8 pupp
9 grøt
12 pupp
13-14 middagsglass
15 pupp
17 pupp og grøt
18 MME
Mellom 04-06 amme én gang

Innimellom dette blir det gjerne litt eple/banan/brødskive, alt ettersom :)
 
07-07.30 grøt + vann
Mm på flaske før lur

10.30 1/2-3/4 brødskive + vann
Mme på flaske før lur

13.00 1beger fruktmos eller smoothies + vann
Mme på flaske

15.30 1/2 middagsglass + 1/2 fruktmos + tran, vitaminer og jern. + vann

Mme på flaske liten lur på 20 min

18.30 grøt + vann

Mm på flaske på sengekanten før hun sovner.
 
Vi står opp ca halv 10-10, så spiser han frokost med meg. Lunsj hvis jeg spiser lunsj i sånn 13-14 tiden, middag rundt 18, også legger han seng 19-20.

Vi kjører blw, så ingen grøt. Utover disse posegrøtene fra semper innimellom som mellom måltid. Ellers ammer vi fortsatt kjempemasse. Når vi våkner, før lur, etter lur, før mat, etter mat, og 2-4 ganger pr natt.
 
Vi står opp ca halv 10-10, så spiser han frokost med meg. Lunsj hvis jeg spiser lunsj i sånn 13-14 tiden, middag rundt 18, også legger han seng 19-20.

Vi kjører blw, så ingen grøt. Utover disse posegrøtene fra semper innimellom som mellom måltid. Ellers ammer vi fortsatt kjempemasse. Når vi våkner, før lur, etter lur, før mat, etter mat, og 2-4 ganger pr natt.

Hva går egentlig BLW ut på? [emoji4]
Jeg klarer liksom ikke bli klok på det [emoji23]
 
Hva går egentlig BLW ut på? [emoji4]
Jeg klarer liksom ikke bli klok på det [emoji23]

Baby led weaning! :)
Han får matbiter forran seg, og spiser selv. Han velger selv hva han vil spise av det som ligger forran han, spiser det samme som vi gjør, får det i fingersized biter. Også lærer han seg og tygge og svelge maten med en gang, ikke bare svelge.
Har vi grøt eller potetstappe feks, så tar vi det på en skje og legger den forran han, så han tar selv.

Men han spiser for å lære, ikke for næringsstoffer. Amming er fortsatt hovednæringen hans, og vi ammer nesten mer nå enn før vi begynte med mat :)

93665752ddf28f4cb8f8f2eca05b7420.jpg

Her spiser vi taco :)
 
Pupp i 6-7 tida i senga før vi står opp.
Ca 8.30: Brød
Ca 11: Pupp og lunsj (litt varierende hva, men ofte noe most middagsaktig tilsvarende ca 1/2 middagsglass)
Ca 13.30: Oppskjært frukt (smoothie om vi er på farten)
Ca 15.30: pupp
Ca 16.30: samme middag som oss i biter
Ca 18: grøt
Pluss pupp på natta x antall ganger
 
Vi står opp ca halv 10-10, så spiser han frokost med meg. Lunsj hvis jeg spiser lunsj i sånn 13-14 tiden, middag rundt 18, også legger han seng 19-20.

Vi kjører blw, så ingen grøt. Utover disse posegrøtene fra semper innimellom som mellom måltid. Ellers ammer vi fortsatt kjempemasse. Når vi våkner, før lur, etter lur, før mat, etter mat, og 2-4 ganger pr natt.
Sover han fra 20.00 til 10.00? Hva er hemmeligheten? [emoji4]
 
Takk for alle svar. Dagen vår ser per i dag ut slik:

06.30/07.00 mme + grøt
10.30/11.00 3/4 - 1 brødskive med makrell i tomat, leverpostei eller kaviar + vann
13.30/14.00 grøt / grønnsaksmos + vann
16.30 middag + vann
18.15 mme + grøt

Foreløpig er han litt vrang på måltidet ved klokka 14 og 16.30.. Gir vi mat for ofte?
 
Baby led weaning! :)
Han får matbiter forran seg, og spiser selv. Han velger selv hva han vil spise av det som ligger forran han, spiser det samme som vi gjør, får det i fingersized biter. Også lærer han seg og tygge og svelge maten med en gang, ikke bare svelge.
Har vi grøt eller potetstappe feks, så tar vi det på en skje og legger den forran han, så han tar selv.

Men han spiser for å lære, ikke for næringsstoffer. Amming er fortsatt hovednæringen hans, og vi ammer nesten mer nå enn før vi begynte med mat :)

93665752ddf28f4cb8f8f2eca05b7420.jpg

Her spiser vi taco :)

Aha [emoji4]
Da ble jeg klokere [emoji4]
Jeg gjør det der med lillesjefen når han spiser brødskive. Han nektet å la meg mate han, så skar opp i staver og da var han storfornøyd [emoji23]
Nå er han begynt med å ta skjeen ifra meg når jeg gir han grøt eller middag, så regner med jeg må gjøre noe ala det dere gjør med mos o.l [emoji4]
Greit å lære tidlig [emoji4]
 
Takk for alle svar. Dagen vår ser per i dag ut slik:

06.30/07.00 mme + grøt
10.30/11.00 3/4 - 1 brødskive med makrell i tomat, leverpostei eller kaviar + vann
13.30/14.00 grøt / grønnsaksmos + vann
16.30 middag + vann
18.15 mme + grøt

Foreløpig er han litt vrang på måltidet ved klokka 14 og 16.30.. Gir vi mat for ofte?

Syns ikke det virker ofte, det er ca tre timer mellom hvert måltid hvis jeg ser rett.
Men det kan være han syns det er litt mye? Min kar er vrang hvis han enda er sån nogenlunde mett etter forrige måltid, og da må jeg justere tidspunktene der etter [emoji4]
 
Baby led weaning! :)
Han får matbiter forran seg, og spiser selv. Han velger selv hva han vil spise av det som ligger forran han, spiser det samme som vi gjør, får det i fingersized biter. Også lærer han seg og tygge og svelge maten med en gang, ikke bare svelge.
Har vi grøt eller potetstappe feks, så tar vi det på en skje og legger den forran han, så han tar selv.

Men han spiser for å lære, ikke for næringsstoffer. Amming er fortsatt hovednæringen hans, og vi ammer nesten mer nå enn før vi begynte med mat :)

93665752ddf28f4cb8f8f2eca05b7420.jpg

Her spiser vi taco :)
Spennende :)
Hvordan er det med å sette i halsen, er du ikke nervøs for det? Han min får så små brødskivebiter enda, er så redd for å sette i halsen jeg altså....
 
Back
Topp