Farlig med for mye folat?

D

Drivved

Guest
Er det farlig å ta for mye folat?

Jeg tar 600 ug daglig.
Tar 400 ug og så inneholder multivitaminet jeg tar 200 ug.

Mener også jeg har lest et sted at vitamin A kan ha innvirkning til spontanabort.
Stemmer dette?
I multivitaminet mitt er det 100% av anbefalt dose med A-vit.

Er det ellers noen vitaminer/kosttilskudd jeg bør styre unna i prøveperioden og eventuelt svangerskap?
 
Er det farlig å ta for mye folat?

Jeg tar 600 ug daglig.
Tar 400 ug og så inneholder multivitaminet jeg tar 200 ug.

Mener også jeg har lest et sted at vitamin A kan ha innvirkning til spontanabort.
Stemmer dette?
I multivitaminet mitt er det 100% av anbefalt dose med A-vit.

Er det ellers noen vitaminer/kosttilskudd jeg bør styre unna i prøveperioden og eventuelt svangerskap?


Hei!
Det gjør ikke noe om du får litt mer folat enn 400mcg, folat er et b-vitamin, b-vitaminer er vannløselige og det du evt får til overs blir skilt ut av kroppen via urinen.
Ang a-vitamin er det jeg kan finne ut i forhold til spørsmålet ditt at det kan ha innvirkning på fosteret hvis det inntas i store doser (3mg daglig), dersom det står 100% anbefalt dose A-vitamin på multivitaminen du tar tilsvarer det ca 750mcg og du kan trygt fortsette å ta dette.

Dersom du tar folat og multivitamin ville jeg holdt meg til de 2 under prøvetiden og evt svangerskapet (det finnes jo også egne kosttilskudd til gravide som du kan bruke dersom du ønsker det).

Det finnes mange forskjellige kosttilskudd på markedet, det er lurt å lese nøye gjennom innholdsfortegnelsen dersom du skal bytte tilskudd slik at du kan sjekke om noen av stoffene ikke er anbefalt under svangerskap. Det er også lurt å ikke bruke flere forskjellige kosttilskudd for å unngå å få i seg for mye av et vitamin eller mineral.
 
Back
Topp