Faktor på solkrem

Helt enig! Jeg velger 50 til barna mine. De får sol selvom de har på 50 i solfaktor.
Skremmende at folk ikke tar det at Norge er på toppen når det gjelder hudkreft, alvorlig. Det må jo være en grunn til...

Synes det er dumt at disse solkremtestene ikke tester det som er viktigst å teste. Veldig mange som kjøper solkrem utifra de testene som kommer utpå våren.
Ja det er rett og slett skremmende hvor uopplyste og godtroende folk er. Også er det dessverre mange som tror at man ikke blir brun ved bruk av høy faktor, men det er jo feil.
 
Jenta mi på 3 år bruker 30, både hjemme og i syden. Aldri blitt solbrent. Skal sies at hun bruker uv-drakt med faktor 50 så det blir kun smørt faktor 30 under drakten og på armene, beinene og i ansiktet. [emoji4]
 
Jeg trenger faktor 50, ellers blir jeg solbrent etter 10-15 min, barna bruker faktor 30.
 
I Norge sier Kreftforeningen at det holder med 15 (viktig å smøre tykt nok lag og ofte nok). Men det er vanskelig å få tak i noe under 30 til barn.

Ønsker helst å bruke fysiske filtre.
 
Kreftforeningen skriver bruk solkrem med minst spf 15 eller høyere. Ikke at det holder med kun spf 15:)


https://www.nrk.no/livsstil/ny-studie-av-solkrem_-hoy-faktor-virker-1.13130894

Nei har lest det flere ganger/nettsider, bla Kreftforeningen sin.

Her er den første jeg fant nå: https://www.kk.no/livstil/15-er-mer-enn-nok-i-norge-67713555

Men alle har forskjellig hudtyper, så burde kanskje formulert meg litt bedre. Blir man lett brent bør man ha høyere faktor :)
 
Vi bruker alle 50. Selv mannen min som er litt brun fra før. Barna mine er lyse brune og har aldri blitt brent. Men de er drit brune for det om sommeren.

Bruker ikke spray, da det ikke er like beskyttende som krem.
 
Nei har lest det flere ganger/nettsider, bla Kreftforeningen sin.

Her er den første jeg fant nå: https://www.kk.no/livstil/15-er-mer-enn-nok-i-norge-67713555

Men alle har forskjellig hudtyper, så burde kanskje formulert meg litt bedre. Blir man lett brent bør man ha høyere faktor :)
Ja 15 er nok hvis man smører korrekt mengde og ofte nok, men det er det kanskje fem prosent av nordmenn som gjør.
Og hudtype har mye og si, det tar ikke generelle råd hensyn til....
 
30 bruker vi. Holder lenge det
 
Ja 15 er nok hvis man smører korrekt mengde og ofte nok, men det er det kanskje fem prosent av nordmenn som gjør.
Og hudtype har mye og si, det tar ikke generelle råd hensyn til....

Ja hudtype skrev jeg jo at man må ta hensyn til.

Man kan like gjerne minne folk på «smør tykt lag og smør ofte» enn «bruk høy faktor». Ønsker man ikke å bruke høy faktor av ulike grunner, så må man ikke det ;)
 
Ja hudtype skrev jeg jo at man må ta hensyn til.

Man kan like gjerne minne folk på «smør tykt lag og smør ofte» enn «bruk høy faktor». Ønsker man ikke å bruke høy faktor av ulike grunner, så må man ikke det ;)
Uansett hvor mye man minner folk på det, så hjelper det lite, ergo lettere å sverge til høy faktor.
Tror en av grunnene til at man ikke smører nok er prisen på solkrem dessverre.
 
Uansett hvor mye man minner folk på det, så hjelper det lite, ergo lettere å sverge til høy faktor.
Tror en av grunnene til at man ikke smører nok er prisen på solkrem dessverre.

Hvis folk ikke tar til seg kunnskap, så hjelper det like lite å minne folk på å bruke høy nok faktor. :p

I linken står det at høy faktor gir falsk trygghet.

Jeg vil ikke bruke mer kjemikalier enn nødvendig. Jeg har vett nok i hodet til å smøre etter behov.
 
50 trenger småen og jeg, så derfor blir det 50 på eldste også. Selv har jeg blitt så kraftig forbrent selv med smøring, at jeg har måtte gå med langarmet flere sommre. Det er fryktelig kjedelig og ikke noe jeg ønsker for barna. Men eldste blir brun selv med faktor 50, jeg er like hvit men forhåpentligvis ikke så Rød og sår.
 
Bruker 30 på 3-åringen her [emoji4] holder i massevis
 
Det kommer veldig ann på hvordan huden til barnet er, hvor sensitiv og hvor fort man blir solbrent. Noen må ha 50, men for de aller fleste holder det godt med 30, ihvertfall i Norge[emoji4]
 
Vi bruker faktor 30, både barn og voksne, og vi er påpasselige med å smøre ofte.

De har heldigvis gode rutiner på å ettersmøre i barnehagen også.
 
Jeg har kjøpt 50 i det merket eldste sin hud tålte fint i fjor. Her skal de ha i hylla i bhg og smøres før vi leverer på morgenen:)

skeptisk til spray fordi det havner små dråper i lufta. Jeg er ikke hysterisk altså. Men i garderobe der de smører tjue barn på en gang, da blir det mye spray:p tenkte bare noen måtte nevne det.
 
Back
Topp