Faddernes oppgaver i selve barnedåpen

Maroel

Flørter med forumet
Hei. Hva er egentlig praksis i barnedåp med tanke på oppgavene til fadder? Tenker på som å bære, ta av lue etc.?
Vi tror vi skal ha 5 faddere i dåpen til jenta vår, og det er vel ikke sånn at alle får hver sin oppgave da?
 
Faddere skal være opp til døpefontenen.

Hvem som bærer opp barnet og hvem som tar av luen er opp til dere
 
Faddere skal være opp til døpefontenen.

Hvem som bærer opp barnet og hvem som tar av luen er opp til dere
Takk for svar:) skjønner det er opp til oss, men det jeg tenkte på er hvilke oppgaver vi må fordele.
Er det kun å bære barnet og å ta av lue, eller er det flere ting?

Praktiseres det med gudmor/gudfar vanligvis i alle dåper, og hva er deres oppgave under dåpen?
 
Takk for svar:) skjønner det er opp til oss, men det jeg tenkte på er hvilke oppgaver vi må fordele.
Er det kun å bære barnet og å ta av lue, eller er det flere ting?

Praktiseres det med gudmor/gudfar vanligvis i alle dåper, og hva er deres oppgave under dåpen?
Jeg har også vært med på at det deles ut lys og at det er en person som tar med dette. Har også forstått det sånn at man ikke lengre offisielt sett snakker om gudmor/gudfar, men at alle er faddere. Men i dagligtalen omtales mange ganger den som bærer som gudmor/gudfar. Personlig tenker jeg det er en ekstra ære å bære og vil da kalle den personen for gudmor/-far. Men den som bærer kan også være en forelder uten fadder tittel hvis jeg har forstått rett.
 
Takk for svar:) skjønner det er opp til oss, men det jeg tenkte på er hvilke oppgaver vi må fordele.
Er det kun å bære barnet og å ta av lue, eller er det flere ting?

Praktiseres det med gudmor/gudfar vanligvis i alle dåper, og hva er deres oppgave under dåpen?
Det kommer helt an på hvor i landet du bor.
Der jeg kommer fra er gudmor/far den av fadderne som bærer barnet opp til døpefontenen.
Der mannen kommer fra kalles alle faddere gudmor/far
 
Jeg har også vært med på at det deles ut lys og at det er en person som tar med dette. Har også forstått det sånn at man ikke lengre offisielt sett snakker om gudmor/gudfar, men at alle er faddere. Men i dagligtalen omtales mange ganger den som bærer som gudmor/gudfar. Personlig tenker jeg det er en ekstra ære å bære og vil da kalle den personen for gudmor/-far. Men den som bærer kan også være en forelder uten fadder tittel hvis jeg har forstått rett.
Ok, skjønner. Lys ja, stemmer det. Jeg var med å holdt et lys en gang som fadder for mange år siden[emoji12] takk for svar!
 
Det kommer helt an på hvor i landet du bor.
Der jeg kommer fra er gudmor/far den av fadderne som bærer barnet opp til døpefontenen.
Der mannen kommer fra kalles alle faddere gudmor/far
Ok skjønner. Tror ikke vi har brukt uttrykkene noe særlig her jeg bor tidligere, alle har liksom bare vært "fadder", så da trenger vi vel ikke tenke noe særlig på akkurat det..
 
De er med opp til døpefonten og er vitner. Gumor/gufar bærer barnet. Å ta av lua osv er vel bare opp til hver enkelt hvem som gjør, det har vel bare noe med å fordele litt oppgaver
 
Tror det varierer litt fra kirke til kirke. Men vanlige "fadder-oppgaver" er å bære opp til døpefonten, ta av lue, holde barnet mens det får vann på hodet, tørke av hodet etterpå og tenne lys.
 
Jeg og mannen har båret våre barn inn og til selve dåpen (holdt under dåpen) selv, fadderne har tatt av lue, tatt seg av lyset og vært vitner. Ved førstemann tørket hodet, for de senere har storesøsken gjort det.
 
Varierer nok fra kirke til kirke. Vi var på samtale før dåpen og da sa de hvordan det pleide være i kirka der.

Vi bar selv og så tok ene fadderen av lua. Resten var bare med opp til døpefonten.
 
Her var det foreldrene selv som bar og tok av lua, så min oppgave som fadder var bare å gå sammen med dem inn, stå oppe under selve dåpen, og ta bilder etterpå :p
 
Her var det foreldrene selv som bar og tok av lua, så min oppgave som fadder var bare å gå sammen med dem inn, stå oppe under selve dåpen, og ta bilder etterpå :p
Samme her :)
 
Dere velger selv hvem som skal gjøre hva, men det er ikke så mange oppgaver akkurat. Vi kaller den som bærer for gudmor, og ser på den som hovedfadder. Andre bærer selv, eller tenker ikke på det som spesielt. I vår familie er det vanlig å gi et barn oppgaven som luepike / luegutt, andre gir den oppgaven til en voksen fadder. I vår kirke tenner en fra familien lys i lysgloben etter at barnet er døpt, vi lot storebror gjøre det sist, men du kan godt sette en fadder til det.

Ellers kan det hende at det er en haug frivillige oppgaver om du og fadderene ønsker det. Da vi døpte yngste var det en tante av et av de andre dåpsbarna som sang solo i kirken.:) Veldig pent, men absolutt ikke noe våre faddere ville gjort. Det er også ganske vanlig at noen fra et av dåpsfølgene leser bibelteksten, snakk med presten om en av deres faddere vil bidra. :)
 
Dere velger selv hvem som skal gjøre hva, men det er ikke så mange oppgaver akkurat. Vi kaller den som bærer for gudmor, og ser på den som hovedfadder. Andre bærer selv, eller tenker ikke på det som spesielt. I vår familie er det vanlig å gi et barn oppgaven som luepike / luegutt, andre gir den oppgaven til en voksen fadder. I vår kirke tenner en fra familien lys i lysgloben etter at barnet er døpt, vi lot storebror gjøre det sist, men du kan godt sette en fadder til det.

Ellers kan det hende at det er en haug frivillige oppgaver om du og fadderene ønsker det. Da vi døpte yngste var det en tante av et av de andre dåpsbarna som sang solo i kirken.:) Veldig pent, men absolutt ikke noe våre faddere ville gjort. Det er også ganske vanlig at noen fra et av dåpsfølgene leser bibelteksten, snakk med presten om en av deres faddere vil bidra. :)
Tusen takk for godt svar. Skjønner det er litt opp til hver enkelt og hvilke tradisjoner både kirken og familiene har [emoji4]
 
Her ville presten gjerne at en av fadderne skulle lese et bibelvers, ingen som ville da :p bære har jeg gjort selv, ta av lua og tørke hodet er det barn i familien som har gjort. Så de har bare stått der oppe med oss.
 
Dere som har hatt/vært med på dåp der et barn har tatt av lua, har barnet vært med opp og stått der hele tida? Eller har de bare kommet fram for å ta av lua?
 
Back
Topp