Første svangerskapskontroll

misty

Glad i forumet
August 2018
Ringte legekontoret i dag for å bestille første svangerskapskontroll, og fikk da vite at den skulle være mellom uke 11 og 15. Fra mitt forrige svangerskap mener jeg å huske at jeg var til første kontroll en del tidligere enn uke 11, og ser på nettet at det står en del steder at den skal være mellom uke 8 og 12. Noen som vet om rutinene er endret? Forstår at man sikkert kan få time hos legen tidligere hvis man ber om det/føler behov for det :)
 
Nye rutiner er at blodprøver ikke skal tas før uke 12, så da er det som regel ikke mye vits i å få time før uke 12, med mindre man har spesifikke plager man trenger legehjelp til.
 
Nye rutiner er at blodprøver ikke skal tas før uke 12, så da er det som regel ikke mye vits i å få time før uke 12, med mindre man har spesifikke plager man trenger legehjelp til.
Ok, da skjønner jeg. Vet du hvorfor det har blitt endret?
 
Nye rutiner er at blodprøver ikke skal tas før uke 12, så da er det som regel ikke mye vits i å få time før uke 12, med mindre man har spesifikke plager man trenger legehjelp til.
Aldri hørt om dette,hva slags andre blodprøver er det de tar som ikke kan tas før uke 12? Jeg var i uke 8,det var nå i juli. Her jeg bor,forsto jeg det slik at man måtte være hos lege for å komme inn hos jordmor,og også for å få henvisning til ul i rett tid var det viktig å ikke være sent ute.
 
Jeg vet ikke hvofor de er endret, jeg vet bare at de er det :) Det er ikke nødvendigvis alle legekontor som er oppdatert ennå, men man skal altså i følge nye retningslinjer ikke ta blodprøvene før uke 12.
 
Aldri hørt om dette,hva slags andre blodprøver er det de tar som ikke kan tas før uke 12? Jeg var i uke 8,det var nå i juli. Her jeg bor,forsto jeg det slik at man måtte være hos lege for å komme inn hos jordmor,og også for å få henvisning til ul i rett tid var det viktig å ikke være sent ute.

Man trenger ikke gå til legen for å gå til jordmor. Man kan gå til jordmor for alle kontroller med unntak av prøver som må sendes inn. :)
 
Du kan gå til legen når du føler for det, men prøvene må tas etter uke 12.
Det er jo ingenting legen får gjort før den tid uansett, med mindre det skal tas prøver for å måle hCG, utelukke UVI osv. :)
Informasjonsmateriell er kjekt å ha for de fleste da, men det kan du laste ned på nettet selv. :)
 
Du kan reise til legen ‘når du vil’, men da snakker man bare om svangerskapet osv og fyller ut sånn svangerskapsark. Selve blodprøvene tas ikke før uke 12 så like greit å bare ta første kontrollen da, har ivertfall jeg gjort alle tre ganger :) Men det bestemmer du selv :smug: Kan godt være at noen leger tar blodprøver før uke 12, men min gjør ikke det..
 
Man trenger ikke gå til legen for å gå til jordmor. Man kan gå til jordmor for alle kontroller med unntak av prøver som må sendes inn. :)
Her hos oss sier de:
"Ta kontakt så tidlig som mulig
Vi oppfordrer alle gravide til å ta kontakt tidlig etter at du har vært hos din lege første gangen - bruk gjerne e-post. Dersom du tar kontakt innen uke 10-11 i svangerskapet, er vårt mål at du skal få tilbud om oppfølging av jordmor innen uke 18. Melder du deg senere, får du oppfølging av jordmor ved ledig kapasitet."

Så da må man til lege noe tidligere enn uke 12. De hadde vel kanskje ikke avvist noen som ikke hadde vært hos legen ennå,men må skal slags til lege først.
 
Jeg finner ingen plasser at de ikke tar blodprøver før uke 12, så det må i så tilfelle vøre en lokal praksis. Det er jo ingenting som testes etter uke 12 som ikke kan testes tidligere, de tester jo blodtype, rubella, hepatitt,hiv... Det vil kunne påvises uansett hvor langt på vei den gravide er.
 
Her hos oss sier de:
"Ta kontakt så tidlig som mulig
Vi oppfordrer alle gravide til å ta kontakt tidlig etter at du har vært hos din lege første gangen - bruk gjerne e-post. Dersom du tar kontakt innen uke 10-11 i svangerskapet, er vårt mål at du skal få tilbud om oppfølging av jordmor innen uke 18. Melder du deg senere, får du oppfølging av jordmor ved ledig kapasitet."

Så da må man til lege noe tidligere enn uke 12. De hadde vel kanskje ikke avvist noen som ikke hadde vært hos legen ennå,men må skal slags til lege først.

Man må ikke til lege først, det er ikke et krav, men de fleste gjør jo gjerne det, fordi de må innom der uansett for å ta prøver. :)
Man må faktisk ikke til lege i det hele tatt, eller jordmor heller for den saks skyld, om man ikke vil det, men de fleste gjør jo det. ;)
 
Ja, retningslinjene er endret. Nå skal blodprøvene tas først etter uke 12.
 
Jeg finner ingen plasser at de ikke tar blodprøver før uke 12, så det må i så tilfelle vøre en lokal praksis. Det er jo ingenting som testes etter uke 12 som ikke kan testes tidligere, de tester jo blodtype, rubella, hepatitt,hiv... Det vil kunne påvises uansett hvor langt på vei den gravide er.

Det er de nye retningslinjene, blodprøver skal taes etter uke 12. Helsedirektoratet sine sider er ikke helt oppdatert, og det er det ikke alle legekontor som er heller :)
 
Back
Topp