Førde Sentralsjukehus

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon: 57 83 92 33
Nettside: https://helse-forde.no/avdelinger/kirurgisk-klinikk/kvinneklinikken#les-meir-om-kvinneklinikken
Adresse: Førde Sentralsjukehus, 6800 Førde (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Lystgass
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Forde.jpg


Barseltilbud og visittider:
Vi har fire fødestover og 15 senger på barsel. Vi har også familierom.
Barselhotell: Ved Lærdal sjukehus er det poliklinikk og barseltilbud. Kvinner som har født kan velge å ha barselopphaldet i Lærdal. Same tilbod vil bli oppretta ved Nordfjord sjukehus.
Visittider: Fedre og søsken er velkomne på avdelinga heile dagen utanom i siestaen som er mellom 13.00 og 15.00. Andre besøkande kan takast i mot utanfor avdelinga.

Gjennomsnittlig liggetid: 3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boka står i egen monter i daglegstova slik at foreldre kan forsyne seg sjølv.
(Eller du kan bestille den gratis her https://gobokhandelen.no/produkter/bok/spedbarnsboken-2017/)

Parkering: Fri parkering på tilviste parkeringsplassar for pasientar og pårørande. Bruk parkeringsautomat for å få kontakt med resepsjon for utskriving av parkeringsløyve.
Antall fødsler i året ca 800.

Nyttige telefonnummer:
Andre telefonnummer:
Poliklinikk for gravide 57 83 92 33
Gynekologisk poliklinikk 57 83 92 39
 
Last edited by a moderator:
Er det noen som har født her i det siste som vil dele erfaringer??
Følte du deg godt ivaretatt på barselavdelingen?
Fikk pappaen overnatte med dere?
 
Er det noen som har født her i det siste som vil dele erfaringer??
Følte du deg godt ivaretatt på barselavdelingen?
Fikk pappaen overnatte med dere?
Fødte i Førde i 2015, fødselen gikk ok, ungen kom ut til slutt, og de var greie underveis.
Barsel var helt ok det og, fikk være alene med pappaen på rommet i to netter, så kom det noen andre, men da dro vi. Han måtte flytte ut da, men det var ikke aktuelt.
Når man føder i Førde (eller på Voss og i Volda) kan man også være på barsel på Nordfjordeid eller i Lærdal, det anbefales veldig!!
 
Fødte der i 2011. Var veldig fornøgd med alt! De som var på jobb var veldig omsorgsfulle og profesjonelle.
Ble satt i gang, men ingenting skjedde, så pappa'n fikk overnatte på "sykehus hotellet" mens jeg sov på føden.
Var veldig dårlig etter fødsel, fikk alenerom til jeg var bedre - delte rom med tre-fire andre etterhvert.
 
Ble satt i gang/de tok vannet. Hadde fødselsangst, og følte at jeg ble tatt på alvor og at de virkelig passet på meg.

Barseltiden på sykehuset var også fin. Første natta hadde vi på alenerom sammen med pappaen. Så var det noen andre som trengte rommet, så da lå vi flere på samme rom. Pappan måtte sove hjemme. Var på sykehuset i fem dager, fordi melka mi ikke kom skikkelig igang før på dag fire. Fikk god hjelp med ammingen, og fikk vår siste natt på sykehuset sammen alle tre på enerom igjen. Da vi reiste hjem følte jeg meg veldig trygg, og var veldig glad for all hjelpen jeg hadde fått. All creds til jordmødrene og de ansatte på Førde sentralsjukehus! Jeg gleder meg til neste gang!
 
Last edited:
Strålande fornøgd med Føde/Barsel i Førde :) Rakk innom tre skift ved siste fødsel, og alle tre jordmødrene var veldig flinke, betryggande og omtenksomme. Bonus til anestesi som kom på 10 minutt, når det vart behov for dei ;)

Barsel var også fint, men bra det blir fleire enerom, spesielt for dei som kjent langveis fra.
 
Har født to barn i Førde, og er veldig fornøyd med oppfølgingen underveis i fødselen. Jordmødrene var fantastiske.

Men på barsel ble jeg skuffet. Med nr 1 var jeg helt utslitt og ble lagt på et tomt firemannsrom, allikevel fikk ikke mannen min være der på natten og fikk beskjed om å dra med en gang. Jeg fikk hjelp til å helte frokost morgenen etter, men det var det. Var veldig slitsomt å dra med babyen opp i andre etasjer for å balansere ett matbrett med meg ned igjen. Hadde klipt mye og slet med å gå.

Dette gjentok seg med nr 2. Da var vi fire mammaer og fire barn på rommet, konstant gråt og jeg fødte sent på kvelden. Spurte om hjelp til å hente frokost morgenen etter, men den måtte jeg hente selv.
Det som også var dumt med den avdelingen var at man ikke fikk med seg barnet inn på badet pga plassmangel (trillesenga gikk ikke inn), og jeg syntes det var ubehagelig å la barnet ligge alene i rommet med fremmede pårørende som gikk inn og ut når jeg måtte på do osv. Spurte om hjelp til tilsyn av personalet for å ta en dusj etter fødselen, men det kunne de ikke hjelpe meg med.
 
Har født her 2 ganger- dette blir 3. Forsovet god opplevelse med føden. Har kun mått på ei kjempe sur og hardhendt jm. Hun fikk beskjed om å holde seg unna meg siden har eg ikkje sett henne. Nr 2 er født prematur og før fødselen startet skikkelig ble eg ikkje trodd av jm og gyn at fødselen hva på veg til p starte skikkelig helt til de undersøkte meg igjen å endte med å sende meg i helikopteret til Haukeland pga kapasitetsmangel på barnekntemsiv. Uka etter kom sønnen min prematurt lell og denne gangen ble eg hørt skikkelig og tatt godt vare på av jm og leger. Barnet fikk kjempe god hjelp og oppfølging på intensiven men på barsel ? Vel hadde enerom 2 døgn på siden av eit fullt 4 mannsrom å lå å hørte på babyene skrike hele døgnet. ( ikke noe gøy når min lå på intensiven.) etter døgn to ble eg eg flyttet på pasienthotellet for da tilhørte eg ikkje barsel lengre. Når det kom til opp følging på barsel så eg ikke til ein eneste jm så kom innom å spurte el undersøkte meg. Noe eg synes hva litt merkelig. Heligvis hva igjen legene å sykepleieren på barneavd. Veldig hyggelige og tok vare på meg også. Her fikk eg til og med servert mat uten at eg måtte gå opp el ned etg får hente.
 
Jeg fødte der to ganger. En I 2007 og en i fjor sommer (2018) I sommer var det mye ferievikarerer der fra Danmark og opplevelsen min var helt fantastisk. Jeg fikk en helt annen opplevelse i 2018 enn 2007. Begge mine barn har vert premature men sterke nok til å være med meg meste parten av tiden. Jeg var der i ca 10 dager med begge to. Første gangen følte jeg ting var veldig uoversiktlige og som førstegangs opplevde jeg at jeg ikke ble ivaretatt i prosessen med fødsel. Så derfor valgte jeg å skrive fødebrev sist gang. Opplevde da at alle mine ønsker ble oppfylt og det var en fantastisk opplevelse. Kan virkelig anbefale det!!!!
 
Fødte her i 2012 og syns jordmødrene var heilt fantastiske vi lo og tulla mye. Legen var også flink. Følte meg godt ivaretatt. Når jeg hadde født fikk pappaen sove sammen med meg på et familierom og vi fikk kveldsmat med norske flagg og det stod gratulerer med den lille. Barsel var også bra en kunne velge om de henta mat til deg eller du gikk selv. Låg 4 dager. Skal inn igjen i 2020 så får se hvordan det er da.
 
Har noen noen ferske oppdateringer fra Førde, etter 2019? Hvordan er det der nå?

Noe spesielt du lurer på?
Jeg fødte der i august og de ansatte er veldig hyggelige og hjelpsomme :) Var ganske rolig så fikk alenerom på fødestua om natta. (Fødte på kvelden)
 
Noe spesielt du lurer på?
Jeg fødte der i august og de ansatte er veldig hyggelige og hjelpsomme :) Var ganske rolig så fikk alenerom på fødestua om natta. (Fødte på kvelden)
Tar sjansen på å snike inn et spørsmål her. Vet du noe om hvor mange enerom/familierom de har? Langt frem i tid, men liker ikke tanken på å måtte dele rom med andre ukjente mennesker :(
 
Tar sjansen på å snike inn et spørsmål her. Vet du noe om hvor mange enerom/familierom de har? Langt frem i tid, men liker ikke tanken på å måtte dele rom med andre ukjente mennesker :(

Bare å spørre :)
Jeg liker heller ikke å dele rom. En føler at man må gå på nåler for å ikke forstyrre de andre selv om noe lyd er jo bare naturlig. Men så har man jo forheng en trekker foran slik at man har jo privatliv. :)
Tror de har 4 eller 5 rom hvor det er plass til tre stk. De skjønner at folk vil helst ha eget rom så om det er mulig så pleier de å automatisk legge rette for det. :)
 
Tar sjansen på å snike inn et spørsmål her. Vet du noe om hvor mange enerom/familierom de har? Langt frem i tid, men liker ikke tanken på å måtte dele rom med andre ukjente mennesker :(
Hei! Eg har ikkje fødd i Førde, men eg har vore innlagt på Føden/Barsel x 3 siste månedane. Sånn eg har observert har dei 3 einerom, og eg har sove på to av dei. Eine gangen var sambuaren min med. Så vidt plass til kvar vår seng, hehe. Dei andre romma bortover har sett ut som 4-mannsrom (eg har vore innom to av dei også, men blitt flytta over på einerom).
 
Back
Topp