Føling?

MammaMassør

Glad i forumet
Jeg hadde litt for høyt blodsukker på fastende om morgen. Så har blitt satt på langtidsvirkende insulin.
Jeg får føling stort sett hver dag og nå tar jeg den laveste dosen som er mulig.
Midt på dagen, typ 2 timer etter lunsj, er jeg som oftest nede i 3,3 i blodsukker. Jeg blir kjempe dårlig. Det er faktisk noe av det værste jeg har vært med på. [emoji37]
Jeg spiser hver 3 time. Eller før om jeg blir dårlig. Men det er ikke lett når man egentlig ikke er sulten igjen.
Jeg har med meg druesukker og cola hele tiden. Noe jeg ikke liker siden jeg blir dårlig i magen av brus og druesukker.

Noen andre som har det sånn?
Gode råd mottas med stor takk.

Skal til endokrinolog på torsdag og tar det selvsagt opp med han. Men kjenner det begynner å tære på psyken. Jeg får så stor emosjonell reaksjon etter følingen og når det skjer nesten hver dag blir jeg motløs rett og slett. [emoji21]
 
Hva spiser du til lunsj siden det alltid kommer etter det? :)
 
Hva har du av det kilder i maten? Høres litt feil ut men bare et forslag men kanskje du må øke litt i karbohydratinnholde siden du er satt på insulin? Vet mitt blodsukker om morningen har variert fra uke til uke. For to uker siden lå det i grenseland og litt over. Sist uke aldri over 5. Spiste det samme hele tiden. Forskjellig helle tiden hvordan kroppen reagerer på mat. Blir jo tussete! Men jeg er uten insulin enn så lenge.
 
Til lunsj blir det som oftest 1 eller 2 hjemmelagde knekkebrød sammen med en liten salat med feks kylling, tunfisk eller skinke.
Så jeg syns det burde holde mer enn 2 timer.
Ja, det burde jo egentlig det :bored: Men kanskje du kan prøve å legge inn et fast, lite «mellommåltid» sånn rett før det har gått to timer? En gulrot, eple, banan, nøtter etc? Høres ikke noe særlig ut å få føling :(
 
Jeg hadde litt for høyt blodsukker på fastende om morgen. Så har blitt satt på langtidsvirkende insulin.
Jeg får føling stort sett hver dag og nå tar jeg den laveste dosen som er mulig.
Midt på dagen, typ 2 timer etter lunsj, er jeg som oftest nede i 3,3 i blodsukker. Jeg blir kjempe dårlig. Det er faktisk noe av det værste jeg har vært med på. [emoji37]
Jeg spiser hver 3 time. Eller før om jeg blir dårlig. Men det er ikke lett når man egentlig ikke er sulten igjen.
Jeg har med meg druesukker og cola hele tiden. Noe jeg ikke liker siden jeg blir dårlig i magen av brus og druesukker.

Noen andre som har det sånn?
Gode råd mottas med stor takk.

Skal til endokrinolog på torsdag og tar det selvsagt opp med han. Men kjenner det begynner å tære på psyken. Jeg får så stor emosjonell reaksjon etter følingen og når det skjer nesten hver dag blir jeg motløs rett og slett. [emoji21]

Hvordan er totimersverdien din etter lunsjen? Hvis den ligger forholdsvis lavt (godt under 6,7) kan du jo prøve å øke karbohydratmengden i lunsjen litt (fortrinnsvis langsomme karbohydrater. Kanskje spise grovbrød istedenfor knekkebrød, siden det som regel er mer karbohydrater i brød? Hvis du tar langtidsvirkende på morgenen, er visst virkningen størst akkurat ved lunsjtider.

Alternativt kan du jo prøve å spise litt på den tiden du vet det pleier å komme eller med en gang du kjenner de første symptomene. Du får jo sikkert "fasiten" av legen på torsdag. Helt enig i at det er slitsomt med føling, har hatt det daglig og noen ganger flere ganger om dagen en periode nå jeg også, men jeg tar større dose insulin enn deg og både langtidsvirkende og hurtigvirkende og da er det lettere å gjøre justeringer.
 
Jeg har en overaktiv bukspyttkjertel som produserer alt for mye insulin, så jeg har føling ganske ofte hvis jeg spiser mye karbohydrater. Jeg har god nytte av melk eller yoghurt, og det føles bedre enn å gå for andre sukkerholdige ting. Regelmessige måltider fungere og bra, i perioder må jeg legge inn et lite mellommåltid to timer etter et måltid, frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter eller noe i den duren. Kanskje du kan være litt føre var og spise rett før du vet du får føling? Det er ikke svangerskapsrelatert det jeg har da, så ikke sikkert at det hjelper deg...
 
Hvordan er totimersverdien din etter lunsjen? Hvis den ligger forholdsvis lavt (godt under 6,7) kan du jo prøve å øke karbohydratmengden i lunsjen litt (fortrinnsvis langsomme karbohydrater. Kanskje spise grovbrød istedenfor knekkebrød, siden det som regel er mer karbohydrater i brød? Hvis du tar langtidsvirkende på morgenen, er visst virkningen størst akkurat ved lunsjtider.

Alternativt kan du jo prøve å spise litt på den tiden du vet det pleier å komme eller med en gang du kjenner de første symptomene. Du får jo sikkert "fasiten" av legen på torsdag. Helt enig i at det er slitsomt med føling, har hatt det daglig og noen ganger flere ganger om dagen en periode nå jeg også, men jeg tar større dose insulin enn deg og både langtidsvirkende og hurtigvirkende og da er det lettere å gjøre justeringer.

2 timer etter lunsj er den jo på 3,3. 2 timer etter middag kanskje opp mot 5,3. Men aldri over 5,5. Er bare fastende om morgenen som ligger litt over 5,3. Så tar insulin på kvelden.

Brød tåler jeg ikke, så derfor er knekkebrød eneste alternativet. Og jeg klarer ikke mer enn 2 knekkebrød. Da er det helt fullt i magen. [emoji38]

Får heller prøve litt frukt i tillegg etter lunsjen. Men problemet mitt er at sukker gir meg mageknip. [emoji19]
 
Ingen ting du klarer å gjøre på kvelden så du får fastende bs ned og slipper insulin? Du må jo virkwlig ligge i grenseland siden du får så lett føling. Jeg spiser noe med mye protein om kvelden rundt 10tiden. Har hatt merkelig nok god effekt på blodsukkert mitt da kontra når jeg ikke gjør det.
 
2 timer etter lunsj er den jo på 3,3. 2 timer etter middag kanskje opp mot 5,3. Men aldri over 5,5. Er bare fastende om morgenen som ligger litt over 5,3. Så tar insulin på kvelden.

Brød tåler jeg ikke, så derfor er knekkebrød eneste alternativet. Og jeg klarer ikke mer enn 2 knekkebrød. Da er det helt fullt i magen. [emoji38]

Får heller prøve litt frukt i tillegg etter lunsjen. Men problemet mitt er at sukker gir meg mageknip. [emoji19]

Beklager, jeg må ha lest feil, trodde det var 3,3 etter tre timer. Er du veldig fysisk aktiv ved lunsjtider? Fysisk aktivitet reduserer jo blodsukkeret. Prøv med litt frukt, ja. Svisker tar liten plass i magen og inneholder masse karbohydrater. Tre svisker er ca 10 g karbohydrat. Appelsin og banan inneholder også mye karbohydrat (ca 20 g karbohydrat på en frukt), men f.eks. eple inneholder mindre. Juice er det mye karbohydrat i, og da kan du kanskje klare deg med litt. Problemet med frukt, er vel at blodsukkeret går raskt opp og raskt ned, men for meg virker det som om frukt virker på blodsukkeret i hvert fall i to timer, uten at jeg kan si det med sikkerhet.
 
Hvilken type insulin er du på? Ulike insulintyper har ulik virkningsprofil. Noen typer som skal settes en gang i døgnet, kan feks likevel deles i to for å få et jevnere og bedre bs.

Hvor mange enheter setter du? Minste dose er 0,5 med penn om du har barnepenn (penn med halve enheter). Om 0,5 enheter er for mye i langtids ville jeg nok droppet insulinbehandling.
 
Jeg har hatt problemer m føling..blodsukkeret var veldig vanskelig å regulere en periode, enten for høyt el for lavt.. gikk på både langtids og hurtigvirkende insulin.. Måtte øke på karbohydratene feks spise en frukt og/eller drikke et glass melk.. Dia.sykepleier anbefalte meg også å måle 1,5 time etter istedet for 2 timer..sånn at jeg kom litt i forkant av følingen...
 
Du må nok øke karbohydratmengden til lunsj, feks mer grønnsaker eller melk siden sukker og brød er uaktuelt.
 
Takk for gode råd damer.
Har nå skeiet ut i et par dager og hatt i meg melk med oboy i. Har sluppet unna de værste følingene men bikker under 4 midt på dagen.
Gleder meg til time hos endokrinologen i morgen.
 
Hvordsn gikk det hos legen i dag?
 
Hvordsn gikk det hos legen i dag?

Endokrinologen begynte å le av meg da jeg fortalte at jeg tok 1 enhet om kvelden. Så da fikk jeg beskjed om å slutte helt med insulin og heller spise hver 2 til 3 time. [emoji4]
 
Back
Topp