Føler jeg burde lagt på meg mer

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Assistert-jentene
Hei! Jeg er i uke 21 med tvillinger.

Gikk ned 6 kg i første trimester pga kvalme, og har bare gått opp igjen 5kg. Så fra startvekt er jeg på -1kg.
Magen vokser altså, men er så redd for å ikke spise nok.

Spiser masse brød med ost og annet pålegg, samt frukt og grønt, og yoghurt, juice og Biola.

Men jeg sliter veldig med å spise proteiner, spesielt kjøtt og fisk til middag. Blir ofte kvalm når vi spiser middag, og orker ofte bare halvparten av det jeg normalt ville spist. Føler meg også veldig fort mett. Spiser ofte i to omganger for å 'tvinge' i meg mer.

Har begynt å spise egg til lunsj for å øke protein-inntaket. Men føler det ikke er nok.

Tror du det går bra med litt lite kjøtt/fisk-proteiner? (får jo mye melkeproteiner).
Og hvor mye burde jeg egentlig legge på meg i 2. trimester? (Jeg hadde en start-bmi på 25, så hadde litt å ta av fra starten av heldigvis).
 
Hei! Jeg er i uke 21 med tvillinger.

Gikk ned 6 kg i første trimester pga kvalme, og har bare gått opp igjen 5kg. Så fra startvekt er jeg på -1kg.
Magen vokser altså, men er så redd for å ikke spise nok.

Spiser masse brød med ost og annet pålegg, samt frukt og grønt, og yoghurt, juice og Biola.

Men jeg sliter veldig med å spise proteiner, spesielt kjøtt og fisk til middag. Blir ofte kvalm når vi spiser middag, og orker ofte bare halvparten av det jeg normalt ville spist. Føler meg også veldig fort mett. Spiser ofte i to omganger for å 'tvinge' i meg mer.

Har begynt å spise egg til lunsj for å øke protein-inntaket. Men føler det ikke er nok.

Tror du det går bra med litt lite kjøtt/fisk-proteiner? (får jo mye melkeproteiner).
Og hvor mye burde jeg egentlig legge på meg i 2. trimester? (Jeg hadde en start-bmi på 25, så hadde litt å ta av fra starten av heldigvis).

Hei Bubbly!

Det høres ut som du har et sunt og godt kosthold. Det er veldig fint at du er bevisst på hva du spiser og har et kosthold med mye frukt og grønt, samt meieriprodukter.

Vektøkning i svangerskapet er veldig individuelt. Når man bærer på tvillinger går man opp mer enn om man bærer på bare én. Det er veldig individuelt om man legger på seg mye eller lite i begynnelsen av svangerskapet. Vektøkningen er størst i siste del av svangerskapet. Det finnes generelle anbefalinger for vektøkning, men det beste er å kontakte jordmor som kjenner din graviditet og dine kroppsmål. Hun kan svare på spørsmål du har om din egen vektøkning, og jeg anbefaler at du tar en prat med henne eller fastlegen din dersom du er bekymret.

Når det gjelder proteiner finner vi proteiner av god kvalitet i animalske produkter slik som kjøtt og meieriprodukter. Dette kan du lese mer om her. Proteininnholdet i meieriprodukter varierer, men vi finner gode mengder i blant annet cottage cheese, kvarg, proteinrike yoghurter og ost. Meieriprodukter er også en viktig kilde til mineralet jod, som er spesielt viktig for gravide.

Det er lurt av deg å dele opp middagen og heller spise i flere omganger dersom du ikke har så stor matlyst. Fortsett gjerne med dette! Gode proteinkilder som kan inkluderes i middagen er fisk, kylling og annet magert kjøtt. I tillegg er belgfrukt (erter, hvite og røde bønner, linser, kikerter osv.) en veldig god kilde til proteiner, i tillegg til viktige vitaminer og mineraler. Disse kan inkluderes i salater, hummus, stuing, kjøttboller, og burgere for eksempel. Grønnsaker inneholder også noe proteiner i tillegg til andre viktige næringsstoffer, og bør inkluderes i et sunt kosthold.


Grove kornprodukter er også en god kilde til proteiner, så fortsett å spise brød, og spis gjerne for eksempel yoghurt, kvarg eller cottage cheese med frukt som mellommåltid. Dersom du trenger mer energi kan du gjerne velge litt fetere typer meieriprodukter og gjerne bruke fløte og rømme i matlagingen. Bruk gjerne litt fetere påleggstyper. Du kan også velge grønnsaker med litt mer energi og fett, slik som avokado. En håndfull nøtter eller mandler per dag vil også bidra med proteiner, energi og gode næringsstoffer. Spis små og hyppige måltider, og spis mat som frister.

Lykke til!
 
Back
Topp