Føler du at du får tilstrekkelig oppfølging i svangerskapet?

M

Moderator Eve

Guest
Går du til JM eller lege? Eller kanskje begge deler? Føler du deg godt ivaretatt?
 
Jeg har en veldig flink lege og jordmor. Jordmor har mer tid til meg og kunnskap om svangerskap, så føler meg hakket mer ivaretatt hos henne enn hos min lege. Så sist at legen hadde huket av på at jeg bl.a. kjente liv, uten å ha spurt meg.. Jeg kjenner veldig lite liv. Ellers er det kjapt inn og ut av legekontoret på kontroll der. Jordmor setter av en time.
 
Har hittil gått til begge, men etter neste legetime blir det nok kun jordmor. Føler hun har litt bedre tid, og jeg trenger en som har tid til å lytte :)

Føler meg veldig godt ivaretatt av jordmor og foreløpig fra sykehuset, som har sagt at jeg bare kan ta kontakt om jeg vil ha flere ul for psyken sin del. Ble sendt en henvisning i dag :)
 
Etter neste kontroll er det heldigvis kommet jordmor til bygda så da kommer jeg til å bare gå til henne. Føler ikke at legen sitter med så veldig mye kunnskap om selve fødselen og det jeg lurer på om det.
 
Kun vært på en kontroll, den var hos fastlegen. Tror jeg kommer til å foretrekke jordmor videre. Skal også gå jevnlig på kontroller på KK pga svangerskapsdiabetes så antar det blir "for mye" oppfølging.. [emoji1]
 
Jeg har vært hos lege på 12-ukerskontroll og oul. Har neste legetime i uke 24. Synes det er helt ok å ikke ha legetime oftere, men skulle gjerne hatt månedlig ultralyd. Skjønner at det hadde blitt altfor dyrt for staten, men det hadde beroliget nervene littegranne å få se lille jevnlig. Vet ikke helt hva jeg bekymrer meg for, men har i alle fall følt meg veldig trygg etter de gangene jeg var på privat tul (uke 6, uke 8 og uke 11) og fikk bekreftet at alt er i sin skjønneste orden.
 
Nei... fikk beskjed for noen år siden at jeg må ha jevlig og tett oppfølging pga sykdom, men legen på sykehuset her var visst ikke enig i den.. har tatt kontakt med jordmor og håper hun kan hjelpe meg.. kommer til å kreve bedre oppfølging, klarer ikke gå frem til april med hjertet i halsen.
 
Her jeg bor er ventetida på å få en ordinær legetime vanligvis mellom 1 og 3 måneder, og pga. mange utskiftninger av legene som jobber der, har jeg ikke fått et tillitsforhold til noen. Det er jo ny lege hver gang jeg trenger time... :bored: Jeg er derfor kun hos jordmor, og er kjempefornøyd med det. Jordmødrene hos oss er så flinke og jeg føler jeg blir fulgt opp på en helt annen måte enn hos lege.
 
Jeg blir veldig godt ivaretatt dette svangerskapet, er hos jordmor annenhver uke nå, og får fortsette med det så lenge jeg trenger det [emoji4]
 
Nei, pga ting ble som det ble med legen og blodprøver osv! Føler dem ikke tar meg seriøst. Men skal til jordmor på mandag å håper hun er koselig :)
 
Går til lege, jordmor på helsestasjon og overlege på poliklinikk siden vi mistet seint forrige svangerskap. Får super oppfølging og føler meg trygg og ivaretatt. Halleluja for norsk helsevesen sier jeg bare! All respekt til dere som jobber der, dere aner ikke hvor mye godt dere kan gjøre for mennesker.
 
Går kun til jordmor og føler meg veldig ivaretatt av henne. [emoji173]️ hun bryr seg om hver minste ting i livet mitt og spør hvor ofte jeg ønsker å komme til henne[emoji173]️
 
Går hos begge og føler meg veldig godt ivaretatt av legen min da han er så omsorgsfull og jeg føler vi snakker på samme nivå.

Jordmor har jeg bare vært hos en gang inntil videre, men jeg fikk ikke noe godt inntrykk der så spent hvordan det blir neste gang. Først puttet hun doppleren så langt inn i magen min at mannen måtte hjelpe meg på med skoene etterpå så jeg ikke skulle kaste opp overalt. Når legen har brukt den har jeg ikke kjent noen ting. Jeg har hyperemesis og jeg mener virkelig at jordmødre skal holde seg for gode til å komme med tips om mynte-te og ingefær akkurat da. Hun virket litt snurt da jeg sa at jeg har naturligvis prøvd alt det der og slått meg til ro med at kvalmen må gå over av seg selv. Da begynte hun å snakke om hvor fantastisk zofran var. Det er det eneste kvalmestillende middelet jeg ikke ønsker å prøve fordi det verken er kjempekrise for babyen eller meg. Hadde jeg rast ned titalls kilo hadde jeg naturligvis tatt det, men siden det kan være en risiko så ønsker jeg ikke det. Men hun mente det var helt ufarlig så det MÅTTE jeg få legen til å skrive ut til meg... Følte hun bare bagatelliserte hvor redd jeg var for å føde og være alene, og at jeg måtte forklare et titalls ganger hvorfor jeg var 100 prosent sykemeldt og det var også flere ting hun sa som jeg reagerte på, men nå begynner dette å bli en roman så da stopper jeg der...
 
Jeg går til oppfølging hos lege og jordmor.. De er forskjellige og synes det er greit.. Var ekstra ganger hos jordmor sist svangerskap da mamma gikk bort når jeg var i uke 20, føler derfor at jeg får litt mindre oppfølging denne gangen - men det går egentlig helt fint [emoji4].
 
Fikk visst ny fastlege i høst og han var ikke noe tess, så bestemte jeg for å prøve neste svangerskapskontroll hos jordmor. Hun var helt fantastisk. Kommer til å gå til henne resten av svangerskapet. :)
 
Føler absolutt at jeg blir godt ivaretatt. Jeg får ekstra oppfølging ifb med revmatisk sykdom så jeg må inn på ekstra kontroller. Legen sendte meg også en gang inn på føden på st. Olav pga smerter og jeg følte meg såå godt ivaretatt selv om det ikke var noe farlige smerter. Men de passet på å fortelle at de var her for meg og jeg måtte bare ringe hvis det var noe. Det føltes så betryggende og godt å vite at de alltid er der og at det ikke er farlig å stille spørsmål og be om hjelp :Heartred
 
Back
Topp