Fødte du uten smertelindring?

  • Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet
Med første hadde jeg ingen smertelindring etter eget ønske, med nr to så ønsket jeg epidural, men rakk det ikke for det gikk så fort [emoji53]
 
Ja føler det, ikke var det planen men kom inn med 9cm åpning. Fikk lokalbedøvelse rett før jeg ble klipt, men den rakk ikke å funke eller så funket den ikke på meg iallefall for kjente det og mange av stingene...
 
Jeg hadde store planer om fødsel uten smertelindring.. Men har vel aldri vært mer glad for å se noen som da anestesilegen kom Kjører full pakke denne gangen også!
 
Rakk akkurat spinalbedøvelse, og det var heeeelt fantastisk deilig. Neste blir keisersnitt, men hadde det blitt fødsel ville jeg helt klart gått for det samme igjen.
 
Ja, men fikk litt lystgass i slutten av åpningsfasen med andremann.

Det gikk så fort og bra at jeg rakk ikke å komme dit:) hadde jeg blitt tilbudt det vet jeg ikke om jeg hadde turt å si nei:p men var innstilt på at hvis det blir for ille så går det an å få smertelindring.
 
Hadde pks første gangen, så da var det spinal.

Jeg tar det litt som det kommer. I utgangspunktet MÅ jeg ikke ha epidural. Men om det blir for ille eller jeg får beskjed - sier jeg ja, takk

Det ble innhalering av oksygen denne gangen[emoji4] lille fikk veldig lav puls under riene. Så jeg måtte puste inn ekstra surstoff. Synes det var godt å puste i masken. På slutten skrudde de på litt lystgass sånn at det ble 20/80. Kunne ikke få mer fordi da ble det mindre oksygen på lillebror. Men klarte meg fint og det var egentlig ikke veldig vondt før de to siste riene før pressriene kom. Jeg hadde 8cm åpning og kunne tøyes til 10cm. Men han lå så høyt og kom ikke ned i bekkenet. Fikk drypp og ett par voldsomme rier. Vips så kom pressetrangen. Og 2-3 pressrier så var han ute[emoji4]
 
Spennende lesing dette [emoji5]
Jeg hadde ingen valg 'andre veien' enn mange her, fikk beskjed at jeg måtte ha epidural siden det var setefødsel (for å unngå for tidlig trykketrang, sa de). Var en enorm lettelse da den ble satt, da hadde jeg allerede gått med rier i sikkert 17-18 timer (og det tok 12 timer til..)
Nå ligger lillesøster med hodet ned ([emoji322]) så vi får se hvordan det går denne gangen [emoji4]
 
Fikk ikke lov av jordmødrene med første. Så fødte uten. Gikk greit! Med andre fikk jeg lov og takk og lov for det!!!
 
Jeg fikk tilbudet om lyst gass, den gjor meg kvalm så den la jeg til sides. Var for sent for epidural. Så min første fødsel ble uten smertelindring, å for å være æli så var det ikke så ille som jeg trodde d kom til å bli :)
 
Hadde ingen planer på forhånd, prøvde lystgass, men den synes jeg var ekkel. Pga rier som slet meg ut uten at det skjedde noe, fikk jeg epidural og drypp på initiativ til jordmødrene. Veldig glad for det :) Denne gangen har jeg heller ikke noen spesielle ønsker ang. smertelindring..blir det for ille så tar jeg i mot det de anbefaler :)
 
Jeg synes det bare er så rart at man nærmest alltid vil unngå smerte. Om man må trekke tenner eller operere så får man alltid bedøvelse. Det er en selvfølge.
Men når det kommer til fødsel så ønsker man altså ikke smertestillende, der er det nærmest sånn at jo mer smerte jo bedre.

Jeg synes det er så rart :)

Jeg synes ikke sammenlikningen blir helt riktig. Når du skal opereres eller trekke tenner, så ligger du jo bare der og trenger ikke gjøre noen innsats selv. Men når du skal føde, så gjør du en jobb, og da er det en fordel å ikke være "dopet". Hos meg ga epiduralbedøvelsen feber, og dårligere pressrier. I tillegg var det ene benet mitt dovnet vekk en stund etter fødselen. Under senere fødsler har jeg derfor ikke tatt epidural.

Men det er selvsagt ikke noe mål å føle mest mulig smerte, og jeg ser ikke på meg selv som en naturkvinne.
 
Jeg drev på med lystgassen en lang stund før jeg fikk fentanyl. Så etterhvert endte jeg opp med stormrier og ble utslitt, så da ville jordmor at jeg skulle ha epidural og jeg sa gledelig ja takk :hilarious: hadde kjempegod effekt av den :)
 
Første gangen jeg fødte kom jeg inn med 9 cm åpning og rakk ikke. Andre gangen valgte jeg uten smertelindring fordi det gikk så fort første gangen og det gjorde det andre gangen. Fødte på 9 timer første gangen og 3 timer andre gang.
 
Ville ikke ha smertelindring da jeg er livredd for sprøyter.. Så klarte meg til 10 cm uten før det endte i hks :/ Veldig skuffet når jeg måtte ha spinalbedøvelse da. Hadde jeg visst at den bedøvelsen ikke var vond å sette i forhold til de vonde riene hadde jeg tatt epidural :p

Hei.
Jeg er gravid for første gang nå, og må si det var veldig fint å lese kommentaren din. Har også en utrolig skrekk for sprøyter og nettopp dette som har gjort at jeg er usikker på om epidural. Takk, dette er en betraktning jeg ikke har hørt fra noen andre, og det er slettes ikke uvesentlig :)
 
Hei.
Jeg er gravid for første gang nå, og må si det var veldig fint å lese kommentaren din. Har også en utrolig skrekk for sprøyter og nettopp dette som har gjort at jeg er usikker på om epidural. Takk, dette er en betraktning jeg ikke har hørt fra noen andre, og det er slettes ikke uvesentlig :)

Hei! Så bra historien min var til hjelp [emoji28] Falt meg aldri inn med førstemann at riene faktisk kunne være verre enn et sprøytestikk[emoji85] Denne gangen har jeg et åpent sinn, og tar i mot epidural dersom jordmor mener det kan være lurt [emoji4] Merka helt ærlig ikke noe til spinalbedøvelsen siden de satte den mens jeg hadde rier, så jeg syns ikke du skal utelukke den kun pga skrekk for sprøyter [emoji4]
 
Jeg fikk spinalbedøvelse. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og babyen lå i seteleie, og for begge deler anbefales epidural, så det var jo planen. Men fødselen gikk så raskt at de «bare» rakk spinal. Riene var så intense at jeg ikke enset sprøytestikket, registrerte bare så vidt at anestestilegen var der og at jeg måtte krumme ryggen for at den skulle settes. Spinalbedøvelse tok bort absolutt all smerte, og jeg måtte bli fortalt når jeg skulle presse, men det gikk så fint så.
 
Fødte uten begge gangene. Eneste lindring var varme risposer.
Jeg ønsket ikke noe annet, så da ble det slik. :)
 
Med første ønsket jeg å prøve uten, så da hadde jeg ingenting. Med andre så gikk alt så fort så jeg hadde ikke rukket noe. På neste nå så skal jeg hvertfall vurdere epidural. :)
 
Back
Topp