Fødte du uten smertelindring?

  • Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet
Rakk ikke! Gikk fra 4 cm til 10 cm på under en halvtime
 
Brukte badekar som smertelindring. Fungerte veldig bra på meg og følte da ikke behov for epidural e.l. Men hadde jeg ikke greid meg uten så hadde jeg bytta ut badekar med epidural. Er jo glad jeg fikk oppleve vannfødsel og at vann hadde såpass stor smertelindrende effekt som det hadde på meg.

Får se hva det blir denne gangen. Det tar jeg som det kommer. Greier jeg meg uten så gjør jeg det, men jeg er åpen for epidural om jeg føler jeg må ha det. Har ikke noe mål om å føde uten smertelindring.
 
Med første prøvde jeg både lystgass og akupunktur, men funket ikke så det ble uten smertelindring bortsett fra varmeflaske. Med andre gadd jeg ikke prøve så det ble også kun varmeflaske. På ett punkt vurderte jeg nesten epidural, men ville ikke selv om mannen prøvde å overtale meg.
Vil ikke ha epidural fordi jeg får noia av nålen og hvor den skal. Dessuten kan den gi bivirkninger eller at jeg mister kontrollen. (Den lille man har i fødsel :p)
 
Last edited:
Brukte badekar som smertelindring. Fungerte veldig bra på meg og følte da ikke behov for epidural e.l. Men hadde jeg ikke greid meg uten så hadde jeg bytta ut badekar med epidural. Er jo glad jeg fikk oppleve vannfødsel og at vann hadde såpass stor smertelindrende effekt som det hadde på meg.

Får se hva det blir denne gangen. Det tar jeg som det kommer. Greier jeg meg uten så gjør jeg det, men jeg er åpen for epidural om jeg føler jeg må ha det. Har ikke noe mål om å føde uten smertelindring.
Hadde store håp om badekar selv, men hadde absolutt ingen effekt [emoji20] Tror det var fordi riene satt i ryggen. Godt å høre det hjalp deg skikkelig! Kanskje jeg kan prøve neste gang også hvis riene er annerledes da [emoji4]
 
Var bestemt på å føde så naturlig som mulig da alle snakket om det. Endte med at jeg fikk to doser med.morfin for å sove, også valgte jeg lystgass når presstrangen meldte seg. Bortsett fra det så brukte jeg akupunktur som smertelindring, steriltvannpapler og vann. Fødte også i vann så der og da kunne jeg aldri tenkt meg å føde på land. Det blir ikke alltid slik man tenker, greit å være open for hva en blir anbefalt.
 
Jeg var åpen for å ta ting som de kom begge gangene, men siden jeg er livredd nåler hadde jeg angst for epidural. Første fødsel ble det lystgass og epidural, fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe valg. Kroppen min ville ikke klart det uten epidural og det ville da blitt ks.

Med yngste nektet jm å tru på meg at jeg åpnet meg og at jeg hadde rier (ctg hadde nemlig ikke "riktige" utslag mente hun og pga vannavgang sjekket de ikke åpning). Så når det var vaktbytte og ny jm kom inn, hadde jeg nesten full åpning og det var ikke mulig med noe annet enn lystgass noe jeg ikke ønsket.
 
Her er alle født uten. Jeg har ikke følt at jeg har trengt det. Men hadde ikke tatt om jeg følte det heller. Skrekken for nåler er større en smertene
 
Jeg valgte det da jeg var så ekstremt trøtt (hadde ikke sovet natta før, siden jeg var så spent) denne gang vil jeg ikke ha.
 
Ja jeg er ikke glad i å få i meg medisiner generelt, med mindre det er helt nødvendig. Så mine var uten. Og tenker det blir sånn nå også :) Med mindre det blir noe uforutsett krøll :)
 
Jeg fødte uten, og jeg ønsket å føde uten smertelindring men gav beskjed til jordmor at jeg var åpen for epidural om det var for vondt.
Kastet inn håndkleet en time etter jeg kom inn men da var det allerede dags for å presse så da ble aldri tid til noen smertelindring [emoji28]
 
Jeg fødte uten smertelindring, fikk riktig nok 2 paracet :p fødselen startet for tidlig så fikk derfor ikke lov til å få smertelindring. Ble også klipt for å minimere presset på holdet til babyen. Dette var i uke 33.
 
Fikk lystgass med begge. Følte ikke det hjalp på smertene men hjalp meg å konsentrere meg om pusten.
 
Fødte uten smertestillende, berre fordi eg ville prøve uten å sjå korleis det gjekk :) det gjekk veldig bra. Hadde rask fødsel utan særleg komplikasjoner. Hadde sjølvsagt tatt smertestillende hvis det var nødvendig eller hvis fødselen blei veldig lang :)
 
Uten smertelindring på de to første, så med lystgass på nr. 3. Får nr 4 i sept., kommer nok til å gå for lystgass demme gangen også. De to første var et bevisst valg, men da tilbydde de ikke lystgass på sykehuset.
 
Fikk epidural med første etter over 20 timer med rier, var ganske så sliten da.

Med nr 2 hadde jeg ikke noe valg, fikk epidural pga høy bmi og feber (de mente det var høy sannsynlighet for keisersnitt)

Nå med nr 3 får jeg nok epidural lagt inn fort, og dersom fødselen blir like langvarig som de 2 forrige, så vil jeg ha smertelindring.

Kan helt fint føde uten noe dersom fødselen går raskere enn 20 timer :p
 
Med nr 1 rakk jeg ikke annet enn en liten tur i badekaret. Var innstilt på å ta det som det kom ift lengde og smerte, men rakk ikke tenke så langt. Fikk forresten også 4 akupunkturnåler, men de følte jeg ikke hjalp.

Gravid med nr 2 nå og tenker det samme. Blir det litt likt som nr1 kan jeg ikke, blir det annerledes og tar lang tid eller jeg ikke har sovet på to døgn i forkant e.l. tar jeg gladelig i mot.
 
Har født i vann begge gangene. Første gangen uplanlagt andre gangen fordi jeg syntes det fungerte bra første gangen :) Har vært heldig og hatt raske fødsler.
 
  • Liker
Reactions: Ada
Hadde pks første gangen, så da var det spinal.

Jeg tar det litt som det kommer. I utgangspunktet MÅ jeg ikke ha epidural. Men om det blir for ille eller jeg får beskjed - sier jeg ja, takk
 
Ja, fødte uten noe smertelindring med begge to og planen er å gjøre det denne gangen også . Jeg er livredd for sprøyter så det er helt uaktuelt og har i grunn en høy smerteterskel så det har gått greit i grunn:) Selfølgelig føles det å føde som å bli sagd i i to, men vet at smerten forsvinner med en gang babyen er ute så har klart meg med å tenke på det og å puste . Den smerten jeg følte når jeg mistet min far er verre enn å føde ; og jeg 'overlevde ' sorgen og da klarer jeg fødselen også :) Håper jeg kan bruke vann som lindring denne gang også. Men er ikke i mot smertelindrende altså, alle er vi forskjellige og det er heldigvis bra :)
 
Last edited:
Født uten smertelindring to ganger, med første mann gikk alt så fort så smertelindring var ikke et alternativ, men nr 2 fikk jeg først tilbud om lystgass og ble kjempe dårlig så orket ikkje tanken på å bruke det... hadde følelsen av at når jeg hadde vert igjennom en fødsel uten smertelindring og det gikk helt fint... fikk følelsen av at det var overkommelig da trengte jeg ikke lindring denne gangen heller. Nå nærmer deg seg fødsel nr 3, har som utgangspunkt et ønske om å klare meg uten smertelindring men har hørt at nr 3 er en luring så om det blir uutholdelig så får en ta det som det kommer [emoji3]
kanskje det er tilfeldig men har vert i veldig fin form rett etter fødselen mulig det har noe med mangel på smertelindring å gjøre?
 
Back
Topp