Fødte du uten smertelindring?

  • Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet
Første gangen skulle jeg ikke ha smertelindring. Men etterhvert skrek jeg etter epidural, men anestesilegen var så treig at jeg aldri rakk og få noe..
Med nr 2 brukte jeg elektroder i ryggen, og varmepute på magen :)
 
fødte uten smertelindring begge gangene. Første gangen satt de epidural men rakk ikke bruke den for pressriene kom og hun var ute. Var igangsatt og endte i styrtfødsel på 1 t og 20 min med stormrier.

siste gangen spurte de, men jeg følte det gikk fort denne gangen også, selv uten stormrier, så jeg ventet.. det ble nok en styrtfødsel, denne gangen på 50 minutt fra aktiv fødsel til hun var ute. Heftig vondt, men overlevbart likevel :)
 
Trodde jeg fikk lystgass under pressriene, men var visst bare oksygen. Kom på sykehuset med 7 cm åpning, så det var ikke aktuelt med epidural. Det var greit for meg, var mer redd for den nåla enn for å føde
 
Ønsket ikke, men hadde intet valg.
 
Har ikke trukket tenner, så den kan jeg ikke svare på.

Jeg synes det bare er så rart at man nærmest alltid vil unngå smerte. Om man må trekke tenner eller operere så får man alltid bedøvelse. Det er en selvfølge.
Men når det kommer til fødsel så ønsker man altså ikke smertestillende, der er det nærmest sånn at jo mer smerte jo bedre.

Jeg synes det er så rart :)
 
Jeg synes det bare er så rart at man nærmest alltid vil unngå smerte. Om man må trekke tenner eller operere så får man alltid bedøvelse. Det er en selvfølge.
Men når det kommer til fødsel så ønsker man altså ikke smertestillende, der er det nærmest sånn at jo mer smerte jo bedre.

Jeg synes det er så rart :)
Jeg kjenner flere som ikke bruker bedøvelse hos tannlegen. Som tar gastroskopi uten bedøvelse. Rier kan dabbe av av epidural.
Smerter under fødsel er jo "gode" smerter. Kroppen skal jobbe ut et mirakel.
 
Jeg kjenner flere som ikke bruker bedøvelse hos tannlegen. Som tar gastroskopi uten bedøvelse. Rier kan dabbe av av epidural.
Smerter under fødsel er jo "gode" smerter. Kroppen skal jobbe ut et mirakel.

Jaja folk må få gjøre akkurat hva de vil for min del :). Det er jo deres kropp :)

Selv ønsker jeg minst mulig smerte overhode :)
 
Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke ville ha epidural på forhånd. Da jeg kom til sykehuset og den første jordmora skulle sjekke cm, så strippa hun meg uten å si ifra. Det var så vondt at eks'en (pappaen til første) begynte å gråte av smertehylene mine. Jeg trodde jo da at hun bare sjekket cm, og tenkte at hvis bare det er SÅ vondt, så klarer jeg ikke gjennomføre uten epi. Så da ba jeg om å få det. Fikk beskjed om at det ville ta litt tid da anestesilegen var opptatt. Da jeg ble sjekket igjen (noe som ikke var vondt i det hele tatt) var jeg 10 cm og for langt ute i fødsel. Synes alt gikk veldig greit utenom den strippinga.
 
Første fødsel kom inn med full åpning. Andre fødsel startet på sykehuset og fikk konstante smerter Og rier med engang. Var ferdig etter 2 t. Klarte ikke å tenke engang på smertelindring
 
Fødte uten epidural, men prøvde litt av de enklere (massasje, varme risposer, akupunktur og badekar) - gikk relativt greit, selv om det tok sin tid :)
 
Styrtfødsel, så rakk ikke noe som helst. Gikk veldig bra det altså. Var ikke så vondt som jeg hadde trodd, selv med lav smerteterskel :)
 
Jaja folk må få gjøre akkurat hva de vil for min del :). Det er jo deres kropp :)

Selv ønsker jeg minst mulig smerte overhode :)

Og det er veldig lurt, for da har du mer energi til den virkelige prøvelsen; tiden etter fødselen. ;)
 
Jeg fødte uten smertestillende fordi jeg ikke rakk det men før fødselen ville jeg ikke ha smertestillende uansett.
Hvis jeg skulle føde igjen ville jeg ikke hatt smertestillende uansett
 
Jeg fikk morfin for å få sovet etter halvannet døgn med kraftige rier, også 4 timer før babyen kom ringte jordmor på anestestien for da var jeg så utslitt av konstante rier at de var redde for at det ville bli hks.
Epiduralen hadde liten til ingen effekt, og jeg svimte av flere ganger under pressfasen.
Neste gang blir det planlagt keisersnitt om vi får flere, men om jeg kunne født vaginalt igjen, skulle jeg bedt om epidural med en gang jeg kom inn på sykehuset, om så bare for å finne ut tidlig at den ikke funker. :p
 
Keisersnitt med første, og med nummer 2 gikk det så fort att det var ikke tid til noe smertelindring. Det gikk veldig bra uten:)
 
Fødte uten epidural, men prøvde litt av hvert ellers. Press på ryggen var det som hjalp mest. På sykehuset startet jeg med badekar - ingen effekt. Prøvde så akupunktur - ingen effekt. TENS hjalp godt. Diskuterte saltvannspapler, men det ble ikke noe av da riene kom såpass tett at lillegutt ble stresset og legen besluttet at det var bedt han ble forløst med vakuum. Valgte å droppe epidural for å få en mer våken baby etter fødselen og komme godt i gang med ammingen. Synes jeg fikk det så kommer til å gjøre det samme neste gang.
 
Fødte uten smertestillende med første mann. Gikk helt fint. Men vil prøve epidural med jenta som kommer i sommer. Da kan jeg ta et standpunkt ved tredje fødsel. :)
 
Back
Topp