Fødte du uten smertelindring?

  • Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet
M

Moderator Amalie

Guest
Hva er årsaken til at du valgte det, eller hadde du kanskje ikke mulighet til å velge? :)
 
Jag födde utan smärtlindring och det var ett aktivt val. Fann trygghet och styrka i att min mamma haft fem helt okomplicerade och framför allt snabba förlossningar. Så jag bestämde mig för att föda utan smärtlindring istället för att vara inställd på att få, men inte hinna.

Och det passade mig bra!
 
Fødte begge gangene uten smertelindring. Utgangspunktet mitt var at jeg ønsket en naturlig fødsel, men at dersom det ble komplikasjoner var jeg åpen for medikamenter og annen hjelp. Siden fødslene var ukompliserte, ble begge naturlige.
 
Fødte nr 2 uten smertelindring. Hadde før fødselen lyst til å prøve det. Når jeg stod oppi det så ville jeg ha alikavel, men der var for sent.
Der var sykt vondt! Styrtfødsel med stormrier som endte med en grad 3b rift.
 
Fødte uten smertelindring. Hadde på forhånd bestemt meg for å se det an underveis, hadde ingen behov for å føde naturlig ei heller smertelindring. Nå ble det styrtfødsel så hadde ikke rukket å få noe, men er overrasket over hvor greit det gikk og er villig til å gjøre det samme nå. Men ber om full pakke med dop om jeg føler behov [emoji4]
 
Ønsket var å klare meg uten men jeg var åpen for smertelindring hvis det ble for vondt.
Det endte med styrtfødsel og stormrier, konsentrasjonen min gikk kun til å komme meg gjennom hver ri, smertelindring kom jeg ikke på før 2 min før pressriene kom[emoji28]
Perfekt fødsel og gjør det gjerne igjen[emoji177] uten å revne i grad 2, det kan jeg være foruten!
 
Jeg ville ha epidural, men da jeg ba om det var det for sent med 10 cm åpning og en anestesilege som var opptatt.
 
Fødte uten smertelindring! Hadde ikke tatt stilling til det på forhånd, bestemte meg for å ta det som det kom!
Det gikk så kjapt og greit og plutselig var det over :)
Føler meg veldig heldig som fikk en så fantastisk vannfødsel <3
 
Ja, med begge. Ville gjerne prøve uten, men var åpen for smertelindring om det skulle bli nødvendig men med epidural som siste alternativ.
Hadde ikke tid til noe uansett da jeg gikk fra 3-10 cm på 40 min ca
Ville gjerne prøve badekar med nr 2, men kom aldri dit heller. Merket ikke riene før 1 time før han var født så
 
Fødte uten smertestillende, ja. Hadde bestemt meg på forhånd at jeg ville forsøke uten :)
 
Ville ikke ha smertelindring da jeg er livredd for sprøyter.. Så klarte meg til 10 cm uten før det endte i hks :/ Veldig skuffet når jeg måtte ha spinalbedøvelse da. Hadde jeg visst at den bedøvelsen ikke var vond å sette i forhold til de vonde riene hadde jeg tatt epidural :p
 
Fødte uten smertelindring, da jordmor spurte om jeg ønsket noe svarte jeg bare nei, følte det gikk så greit! Følte egentlig aldri at smertene var så sterke at jeg ikke klarte å tolerere de. Hadde en veldig flott fødsel.
 
Fødte nr to uten noen form for smertelindring. Jeg synes overgangen fra åpningsrier til pressrier er det værste å når man har kommet dit er det jo uansett for sent for epidural. Med første fikk jeg epidural alt for sent, så den hjalp ikke og ble skrudd av. Synes begge fødslene var like vonde. Begge fødslene har gått veldig fort da, 2 og 3 timer.
 
Hvorfor skal man kalle det naturlig fødsel bare når man ikke får smertelindring? Det å føde barn er da naturlig okke som. Jeg hadde epidural første gang med stormrier og komplikasjoner som gjorde at den fødselen var tøff. Ekstremt takknemlig for at jeg var på sykehus med fullt legeteam. Med nummer to rakk jeg ikke epiduralen så den var uten smertelindring. Heldigvis var denne fødselen ukomplisert så det gikke veldig greit.
 
Jeg hadde hjemmefødsel med begge, og da var det ikke mulighet for medisinsk smertelindring. Det var jeg forberedt på og det fikk helt fint.
 
Lystgassen funka ikke, så ble uten smertelindring ellers. Utenom varmeflaske.

Hadde ikke tid til å tenke på det, kom inn med 8 cm.
Men trengte det ikke heller.
 
Rakk ikke[emoji23]
Hun kom i full fart, fikk såvidt fødestue. Spent på nr to som jeg har termin med neste uke..
 
Fikk epidural med første (men først etter å ha hatt uproduktive rier hvert 10. minutt i 30 timer...), med nummer to fikk jeg spinalbedøvelse (riene kom så tett og intenst at jeg ikke rakk å hente meg inn mellom hver ri, så har vel sjelden vært så glad for å se noen som da anestesilegen kom :p). Ser uansett ikke poenget med å skulle ha mer smerter enn nødvendig, å føde er vondt nok uansett, så jeg tar gladelig imot det jeg kan få av smertelindring :))
 
Back
Topp