Født prematur før?

Leximor

Flørter med forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg har en gutt på 15 mnd som ble født i uke 35+3, vannet gikk helt av seg selv og fødselen gikk som normalt. Slet med gulsot etter fødselen, og fordi jeg har blodtype 0 r- og han fikk A+, så tok det lenger tid enn "normalt" å få ned verdiene for gulsot. Vi måtte derfor ligge på nyfødtintensiv i 1,5 uke etter fødselen. Nå som jeg er gravid med nr 2 så er jeg jo naturlig nok litt bekymret for om det kan bli et prematurt barn denne gangen også. Er det noen som har erfaringer med dette?
 
Nei, jeg har født på den sjeldneste dagen tror jeg, selve termindagen :p

Skjønner at du er bekymret, er det statisk større mulighet for at det skjer igjen siden det har skjedd før, eller er du bare "vanlig" bekymret?
Er vel ikke så lenge til første kontroll, da blir du sikkert beroliget håper jeg :)
 
Fødte nr 1 i uke 36 vannet gikk bare av seg selv gikk fint
 
Jeg har googlet det,og står at man har høyere risiko å føde for tidlig om man har gjort det før. Men jeg aner jo ikke. Tenker at jeg får forberede meg på det,og heller være glad om jeg kommer meg til uke 37 ihvertfall ;)
 
Nå var mi så nærme prematurgrensa (36+4) at de egentlig ikke ville kalle henne prematur på sykehuset, men håper spira blir inne litt lenger denne gangen. :) Nesten alle i familien min har født i god tid før termin, og nr 2 har kommet enda tidligere, så nr 3 enda tidligere igjen. Håper det ikke stemmer for meg, men er forberedt på det og må jo bare gjøre det beste ut av det. :)
 
Har lest at man har vel strengt tatt (teoretisk) større risiko for å føde før termin om man allerede har vært gjennom prematur fødsel, men det er mange ting som spiller inn.
Uavhengig av når fødsel skjer er også sannsynligheten større for gulsott igjen siden du allerede har et barn som har trengt behandling for det. Men jeg vet om kvinner som har født prematurt med første, men ikke i senere svangerskap. Snakk med fødestedet ditt/lege/jm. Viktig at du får den informasjonen du trenger for å kunne trygges litt og ikke engste deg hele svangerskapet.
 
Back
Topp