Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger i god tid!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!


Les mer informasjon her! Artikkelen er til enhver tid oppdatert i henhold til gjeldene lover og regler!
 
Sikker flere i min situasjon. Men ser ikke til å finne svar på min arbeidssituasjon. Jeg har 100% fast vikariat i 3 mnd. Mulig det blir forlenget med 3 mnd etter det. Men hvis jeg blir syk/ikke klarer å arbeide på grunn av graviditet kan det jo være at jeg ikke jobber de 3 mndene nav regner ut fra. Får jeg kun engangsstønad da :(?
 
Sikker flere i min situasjon. Men ser ikke til å finne svar på min arbeidssituasjon. Jeg har 100% fast vikariat i 3 mnd. Mulig det blir forlenget med 3 mnd etter det. Men hvis jeg blir syk/ikke klarer å arbeide på grunn av graviditet kan det jo være at jeg ikke jobber de 3 mndene nav regner ut fra. Får jeg kun engangsstønad da :(?

Jeg tror de regner med den inntekten du har nå om du blir sykemeldt, pluss de månedene du er sykemeldt. For sykepenger kvalifiserer vel til foreldrepenger, om jeg husker rett.

Jeg er som sagt ikke helt sikker, så det kan være lurt å spørre noen andre om du havner i den situasjonen.
 
Jeg har ikke klart å finne svar noen steder så spørr her inne.
Jeg planlegger ferie i juni, og får da ikke inntekt den måneden, men utbetalt feriepenger. Hvilken innvirkning har det på utbetaling i permisjonen? Regner de et snitt av hva jeg tjener uten feriepengene, for det blir mindre enn hva jeg vanlig vis får utbetalt? Pengene fra nav i permisjonstiden skal jo tilsvare hva en tjener til vanlig, og skjønner ikke helt hvordan det skal regnes ut da med en hel måned uten lønn innenfor de tre månedene nav regner ut hvor mye jeg skal få utbetalt. Noen som har svar på dette? Eller burde jeg heller søke om utsettelse av permisjonen og heller ta ut ferien mellom morspermisjon og fellesperioden?
 
Jeg har ikke klart å finne svar noen steder så spørr her inne.
Jeg planlegger ferie i juni, og får da ikke inntekt den måneden, men utbetalt feriepenger. Hvilken innvirkning har det på utbetaling i permisjonen? Regner de et snitt av hva jeg tjener uten feriepengene, for det blir mindre enn hva jeg vanlig vis får utbetalt? Pengene fra nav i permisjonstiden skal jo tilsvare hva en tjener til vanlig, og skjønner ikke helt hvordan det skal regnes ut da med en hel måned uten lønn innenfor de tre månedene nav regner ut hvor mye jeg skal få utbetalt. Noen som har svar på dette? Eller burde jeg heller søke om utsettelse av permisjonen og heller ta ut ferien mellom morspermisjon og fellesperioden?
De regner ut fra de beste 6 månedene av de siste 10.
 
Jeg har ikke klart å finne svar noen steder så spørr her inne.
Jeg planlegger ferie i juni, og får da ikke inntekt den måneden, men utbetalt feriepenger. Hvilken innvirkning har det på utbetaling i permisjonen? Regner de et snitt av hva jeg tjener uten feriepengene, for det blir mindre enn hva jeg vanlig vis får utbetalt? Pengene fra nav i permisjonstiden skal jo tilsvare hva en tjener til vanlig, og skjønner ikke helt hvordan det skal regnes ut da med en hel måned uten lønn innenfor de tre månedene nav regner ut hvor mye jeg skal få utbetalt. Noen som har svar på dette? Eller burde jeg heller søke om utsettelse av permisjonen og heller ta ut ferien mellom morspermisjon og fellesperioden?
Ta ut ferie i permisjonen din. Da forlenger du permisjonen din i tillegg :)
 
Trodde det bare var de gamle reglene, det kommer jo nye fra januar 2019? Du skal ikke lenger sende inn hva du tjener, men arbeidsgiver skal gjøre det. Sender de fortsatt inn de 10 siste månedene?
Jeg vil tro det, men jeg vet ikke så mye om de nye reglene.
Sikkert bedre å spørre nav, om de skjønner de selv da.
 
Er dere i tvil, ring nav. :)
Måtte det selv, og de var kjempe behjelpelig. Dog kan de ikke svare spesifikt om du får eller ei, men forklarer reglene som gjelder for deg. Og da klarer man selv å finne ut resterende. Er ikke bare lett å finne frem i alle reglene, hvertfall ikke nå når det er noe nytt fra 1.01 :p
 
Sitter og ser på «søknad om foreldrepenger» og hvordan denne skal fylles ut, men klarer ikke å skjønne en ting. Når jeg krysser av for at jeg fra uke 7 skal ha 75% foreldrepenger og 25% jobb og at sambo skal ha 25% foreldrepenger i samme periode kommer d opp at jeg likevel bruker fulle uker.
Altså hvis jeg krysser av for 100% foreldrepenger i perioden 25. September til 15. November så kommer det opp at jeg bruker 7 uker av min kvote, hvis jeg krysser av for 75% foreldrepenger i samme periode så kommer d fortsatt opp at jeg bruker 7 uker av min permisjon.
Jeg skjønner altså ikke hvordan krysse av for gradert permisjon, noen som har skjønt dette?
 
Back
Topp