Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger i god tid!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!


Les mer informasjon her! Artikkelen er til enhver tid oppdatert i henhold til gjeldene lover og regler!
 
Hva med oss som (er så uheldig) går på dagpenger?
Har ikke vi rett på noe ting?? :(
 
Hva med oss som (er så uheldig) går på dagpenger?
Har ikke vi rett på noe ting?? :(

Har du dagpenger har du rett til foreldrepenger på lik linje som alle andre som er i jobb. Dagpenger, sykepenger, arbeidsavklaringspenger og svangerskapspenger er alle likestilt med inntektsgivende arbeid når det gjelder opptjening av rett til foreldrepenger.
 
Har du dagpenger har du rett til foreldrepenger på lik linje som alle andre som er i jobb. Dagpenger, sykepenger, arbeidsavklaringspenger og svangerskapspenger er alle likestilt med inntektsgivende arbeid når det gjelder opptjening av rett til foreldrepenger.
Har jeg det? I såfall ble jeg utrolig lettet no :D
 
Har jeg det? I såfall ble jeg utrolig lettet no :D

Jada, du får det, så du kan puste lettet ut :)

Om du har hatt dagpenger i seks av de ti siste månedene før uttaket ditt begynner (evnt noen av de andre ytelsene jeg nevnte) får do foreldrepenger. Om du har hatt en kombinasjon av arbeidsinntekt og dagpenger, skal grunnlaget ditt dessuten beregnes ut i fra de seks månedene med høyest inntekt av de ti siste månedene.
 
Jada, du får det, så du kan puste lettet ut :)

Om du har hatt dagpenger i seks av de ti siste månedene før uttaket ditt begynner (evnt noen av de andre ytelsene jeg nevnte) får do foreldrepenger. Om du har hatt en kombinasjon av arbeidsinntekt og dagpenger, skal grunnlaget ditt dessuten beregnes ut i fra de seks månedene med høyest inntekt av de ti siste månedene.
Jeg begynte på dag penger fra 1 sept.
 
Hva gjorde du før det, og når skal du ut i permisjon?
Jeg jobber før det , men stilligen min ble sagt opp så det var ikke mere jobb der for noen av oss 3 som jobbet der, så derfor ble det dagpenger.. så jeg ville jo sef helst jobbe i stedet, og går vell ut i persmisjon i mai da tenker jeg ..
 
Jeg jobber før det , men stilligen min ble sagt opp så det var ikke mere jobb der for noen av oss 3 som jobbet der, så derfor ble det dagpenger.. så jeg ville jo sef helst jobbe i stedet, og går vell ut i persmisjon i mai da tenker jeg ..

Ja, skjønner. Dumt når det blir sånn. Men da blir det vel juli-april som blir beregningsmånedene dine, så du får ihvertfall arbeidsinntekten fra juli+august med i beregningen. Og så får vi krysse fingrene får at du finner deg ny jobb innen da :)

Det kan forresten være lurt å nevne i fritekstfeltet i søknaden at du har hatt arbeidsinntekt i løpet av de ti siste mnd. Selv om det er sånt de skal oppdage på egenhånd har jeg sett at det ofte blir oversett
 
Ja, skjønner. Dumt når det blir sånn. Men da blir det vel juli-april som blir beregningsmånedene dine, så du får ihvertfall arbeidsinntekten fra juli+august med i beregningen. Og så får vi krysse fingrene får at du finner deg ny jobb innen da :)

Det kan forresten være lurt å nevne i fritekstfeltet i søknaden at du har hatt arbeidsinntekt i løpet av de ti siste mnd. Selv om det er sånt de skal oppdage på egenhånd har jeg sett at det ofte blir oversett
Jeg søker på alt mulig jeg vil og ikke vil ha, er bedre og få seg en jobb før magen begynner Og vokse...
 
Hvis det vår vei og det blir aktuelt å søke foreldrepenger skal ihvertfall jeg denne gangen underaøke om jobben utbetaler og får refundert av Nav **krysse*.. på den måten vet jeg at jeg får utbetalt penger på akkurat samme dag og evt mulighet for at det utbetales feriepenger for hele permisjonstiden.
 
Uff, jeg gruer meg til å sette meg inn i dette. Bor i utlandet hvor alt er litt annerledes med permisjon osv... Interessant å lese hvordan det er i Norge!
 
Er det veldig anderledes der du bor?
Får du mye permisjon etter fødselen?

Ja, permisjon er relativt annerledes; for eksempel har man rett på å være borte fra jobb i opptil 3 år, hvorav kun det første året er "betalt" - resten er ubetalt. Dette fordi er ansett som "normalt" at mor blir hjemme med barna, mens far jobber for å forsørge hele familien. Den største forskjellen er derimot mengden penger du får. Det er barnepenger og mammapenger, foreldrepenger, prosentiler, etc. Ingen fasit for noen, og man kan gå glipp av mye rettigheter om man ikke undersøker alle kriker og kroker som er mulige. Hvis man trodde NAV var en jungel...tja :p For å være ærlig har jeg ikke satt meg hundre prosent inn i det enda, det er en jungel som selv de lokale ikke helt er kjent med. Kanskje det blir en liten oppsummering i dagboka mi når jeg velger å "hoppe i materien"! :)
 
Ja, permisjon er relativt annerledes; for eksempel har man rett på å være borte fra jobb i opptil 3 år, hvorav kun det første året er "betalt" - resten er ubetalt. Dette fordi er ansett som "normalt" at mor blir hjemme med barna, mens far jobber for å forsørge hele familien. Den største forskjellen er derimot mengden penger du får. Det er barnepenger og mammapenger, foreldrepenger, prosentiler, etc. Ingen fasit for noen, og man kan gå glipp av mye rettigheter om man ikke undersøker alle kriker og kroker som er mulige. Hvis man trodde NAV var en jungel...tja :p For å være ærlig har jeg ikke satt meg hundre prosent inn i det enda, det er en jungel som selv de lokale ikke helt er kjent med. Kanskje det blir en liten oppsummering i dagboka mi når jeg velger å "hoppe i materien"! :)
Oj, det hørtes litt slitsomt ut å finne ut av alt.
Lov å spørre hvilke land dette er?
 
De nye reglene gjør det kjempevanskelig for oss. Jeg tenkte jobbe ekstra i jula slik at jeg fikk mest mulig i perm til sommeren.. men nei, det er ikke gjeldende. Fint å være student når våren er mest hektisk og tillater minst ekstra jobbing. Så da blir det vel bare fastlønn på meg :confused: vet ikke engang om jeg får noe fra lånekassen i sommermånedene så det er bare bæsj, hele greia.
 
Jeg synes ikke så mye om det. Synes 15 uker er for mye å øremerke far. Ikke alle fedre ønsker/har mulighet til å være hjemme så lenge og dumt de faller bort om ikke far kan ta de. Synes også det er vanskelig at foreldrepengene regnes ut fra de siste 3 mnd før permisjonsstart. Jeg har ikke fast jobb. Og har mye nå og frem mot jul, men aner ikke hvordan det blir til våren.. Så det er en mye dårligere løsning for min del..
 
Jeg synes ikke så mye om det. Synes 15 uker er for mye å øremerke far. Ikke alle fedre ønsker/har mulighet til å være hjemme så lenge og dumt de faller bort om ikke far kan ta de. Synes også det er vanskelig at foreldrepengene regnes ut fra de siste 3 mnd før permisjonsstart. Jeg har ikke fast jobb. Og har mye nå og frem mot jul, men aner ikke hvordan det blir til våren.. Så det er en mye dårligere løsning for min del..
Enig med alt du skriver unntatt fordelinga.. skulle vært lettere å overføre min del til far siden jeg uansett studerer og ikke har skole hver uke, kunne trengt han hjemme hele tiden første året.
 
Back
Topp