Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Veldig usikker på hva vi har rett på dersom dette svangerskapet går bra.

Mannen min er fast ansatt på et bilverksted, mens jeg har vært lærling(fast ansatt) i 4 år til høsten og skal da ta fagbrev. Kan ikke fortsette etter endt fagprøve pga nedbemanning bla. Har termin i desember og lærekontrakten går ut i august. Har også en liten stilling fast i kommunen ca8 prosent som jeg har hatt i 6 år.

Vil jeg ha noe rett til penger fra hovedjobben min, siden jeg har jobbet der 6 mnd inn i svangerskapet, selv om jeg ikke lenger er ansatt når barnet blir født? Noen som vet?

Langt innlegg men håper noen har vært borti ca samme situasjon.
 
Veldig usikker på hva vi har rett på dersom dette svangerskapet går bra.

Mannen min er fast ansatt på et bilverksted, mens jeg har vært lærling(fast ansatt) i 4 år til høsten og skal da ta fagbrev. Kan ikke fortsette etter endt fagprøve pga nedbemanning bla. Har termin i desember og lærekontrakten går ut i august. Har også en liten stilling fast i kommunen ca8 prosent som jeg har hatt i 6 år.

Vil jeg ha noe rett til penger fra hovedjobben min, siden jeg har jobbet der 6 mnd inn i svangerskapet, selv om jeg ikke lenger er ansatt når barnet blir født? Noen som vet?

Langt innlegg men håper noen har vært borti ca samme situasjon.
Så lenge du har vært i jobb 6 av 10 måneder før permisjonen starter. Det er nav som utbetaler foreldrepengene og nav du skal rette kravet til.
Noen arbeidsplasser gir lønn under permisjon, men de får tilbakebetalt av nav, så det er essensielt folketrygden som står for disse utgiftene :happy:

Pust med magen, dette ordner seg:Heartred
 
Veldig usikker på hva vi har rett på dersom dette svangerskapet går bra.

Mannen min er fast ansatt på et bilverksted, mens jeg har vært lærling(fast ansatt) i 4 år til høsten og skal da ta fagbrev. Kan ikke fortsette etter endt fagprøve pga nedbemanning bla. Har termin i desember og lærekontrakten går ut i august. Har også en liten stilling fast i kommunen ca8 prosent som jeg har hatt i 6 år.

Vil jeg ha noe rett til penger fra hovedjobben min, siden jeg har jobbet der 6 mnd inn i svangerskapet, selv om jeg ikke lenger er ansatt når barnet blir født? Noen som vet?

Langt innlegg men håper noen har vært borti ca samme situasjon.


Er også lærling og er ferdig i August. Men siden vi har jobbet 100% fram til da i år så tror jeg no vi vil ha krav på permisjonspenger på lik linje som alle andre. :)
 
Noen som vet reglene på fordeling av permisjon når mannen er delvis ufør?
 
Noen som vet reglene på fordeling av permisjon når mannen er delvis ufør?
Hvis jeg ikke tar feil, så er ikke uførhet en grunn til å overføre fedrekvote til mora. Dvs, det er samme regler: 10 uker til mor, 10 uker til far, resten kan hvem som helst av foreldrene ta.
 
Noen som vet reglene på fordeling av permisjon når mannen er delvis ufør?
Om far ikke har rett til permisjon. Som f.eks ikke har jobbet nok, så kan du ta over hans kvote. Om far er for syk til å kunne ta ut sin fedrekvote, så kan mor også ta over den. Samme gjelder om mor er syk osv.
 
Min samboer har enkeltmannsforetak og driver for seg selv. Han har 50% driftstilskudd. Vet noen om han får støtte eller må han betale ut til seg selv.?

Og kan jeg ta flere av hans uker? For jobber han ikke får han heller ikke penger. (hvis han ikke får støtte)
 
Er også lærling og er ferdig i August. Men siden vi har jobbet 100% fram til da i år så tror jeg no vi vil ha krav på permisjonspenger på lik linje som alle andre. :)
håper da virkelig det! i mitt hode så virker det logisk at selv om jeg slutter, så har jeg jo jobbet meg opp de 6 av 10 mnd, som det kreves :) håper det stemmer, kan bli trang økonomi dersom det ikke blir slik.

skal alltid klare oss, men greit med alt ekstra vi kan få :)
 
Noen som har vært borti noe lignende?
Jeg skal snakke med både sjefen og nav, men vil vente til ting er mer sikkert.

Jeg har fått tilbud om videreutdanning gjennom arbeidsgiver. 30 studiepoeng fordelt over 2dager i måneden fra august 2018.
Sjefen vet jeg er gravid og ønsker at jeg skal takke ja.
Det jeg lurer på er; kan jeg få utvidet permisjonen med de dagene jeg skal være på skolen?
Jeg er vel teoretisk sett på jobb da og jobben får midler til å dekke vikar disse dagene..
 
Hvis jeg ikke tar feil, så er ikke uførhet en grunn til å overføre fedrekvote til mora. Dvs, det er samme regler: 10 uker til mor, 10 uker til far, resten kan hvem som helst av foreldrene ta.
Bare husk at vi mest sannsynlig snakker om 15 og ikke 10 uker når vi får våre små. :)
 
Back
Topp