Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Virker ganske komplisert ved første øyekast. :nailbiting:
 
Hvis man har rett på foreldrepenger, men det utgjør mindre enn engangsstønad siden man har deltidsjobb og er student; kan man da velge engangsstønad?
 
Hvis man har rett på foreldrepenger, men det utgjør mindre enn engangsstønad siden man har deltidsjobb og er student; kan man da velge engangsstønad?

Ja, det kan du.
 
Takk :)

Satser på JM har full kontroll på dette, for jeg har tusen spørsmål.
Heldigvis ingen hast enda.

Vi er nok fler som stresser over den søknaden :p Vet i hvertfall selv at jeg skal inn til jordmor på dagen når jeg kan få terminbekreftelse for å få sendt inn søknaden så raskt som mulig! Orker ikke få svar etter at permisjonen har begynt.
 
Er det noen som vet hva som gjelder for far hvis mor er student? Jeg tenker at vi i hvert fall får engangsstønad og Lånekassen. Men kan far ta permisjon innimellom slik at jeg får avlagt eksamen i mindre fag?
 
Noen her som vet åssen det fungerer med permisjon/enganstønad når en går på aap i påvente av uføresøknad!?
 
Noen her som vet åssen det fungerer med permisjon/enganstønad når en går på aap i påvente av uføresøknad!?

AAP er vel sidestilt med inntekt? :)
 
Er så lei av håpløse systemer! Hadde plutselig 4 (!) arbeidsgivere stående i IA-registret på meg som jeg ikke har jobbet for på over 2 år.. Ser ut som at jeg har fått ordnet opp i disse så er det bare ene arbeidsgiveren jeg har nå som har registrert meg 3 ganger + de 2 stillingene jeg har hatt der nå i høst. Får se om de får ryddet opp i det. Ellers blir det vanskelig å søke elektronisk..
 
Mye å sette seg inn i ja.
 
Last edited:
Er så lei av håpløse systemer! Hadde plutselig 4 (!) arbeidsgivere stående i IA-registret på meg som jeg ikke har jobbet for på over 2 år.. Ser ut som at jeg har fått ordnet opp i disse så er det bare ene arbeidsgiveren jeg har nå som har registrert meg 3 ganger + de 2 stillingene jeg har hatt der nå i høst. Får se om de får ryddet opp i det. Ellers blir det vanskelig å søke elektronisk..

Sto fremdeles registrert 2 ganger fra gammel arbeidsgiver som jeg ble nedbemannet fra for over 2 år siden. Var på avdelinger jeg aldri har jobbet på, og med oppstart etter jeg sluttet...
Sendte med kopi av oppsigelsen og beskjed om at jeg ikke hadde jobbet der.
 
Er det noen som vet hva som gjelder for far hvis mor er student? Jeg tenker at vi i hvert fall får engangsstønad og Lånekassen. Men kan far ta permisjon innimellom slik at jeg får avlagt eksamen i mindre fag?
Dette lurer jeg også på :)
 
Er det noen som vet hva som gjelder for far hvis mor er student? Jeg tenker at vi i hvert fall får engangsstønad og Lånekassen. Men kan far ta permisjon innimellom slik at jeg får avlagt eksamen i mindre fag?
Hvis de ikke har endret reglene de siste årene, så kan far ha permisjon den tiden mor studerer. Hvis du bare tar småfag, som f.eks utgjør 40% av et fulltidstudium, vil han kunne ta 40% permisjon. Det kan man velge å ta i form av at han er hjemme 2 dager i uka. Enkelte fag krever lite, så man kan jo spekulere i å ta noen ekstra, enkle fag, så man får studiepoeng som fulltidsstudent og dermed ha ham hjemme fulltid:) Han kan ikke ha permisjon de første 6 ukene etter fødsel.
 
Noen her som vet åssen det fungerer med permisjon/enganstønad når en går på aap i påvente av uføresøknad!?

AAP er sidestilt med inntekt. Så lenge du oppfyller kravene ellers, vil du få utbetalt foreldrepenger etter samme dagsats som AAP.
 
Er så lei av håpløse systemer! Hadde plutselig 4 (!) arbeidsgivere stående i IA-registret på meg som jeg ikke har jobbet for på over 2 år.. Ser ut som at jeg har fått ordnet opp i disse så er det bare ene arbeidsgiveren jeg har nå som har registrert meg 3 ganger + de 2 stillingene jeg har hatt der nå i høst. Får se om de får ryddet opp i det. Ellers blir det vanskelig å søke elektronisk..

Skriv i fritekstfeltet i søknaden, eller legg ved en uttalelse som vedlegg, der du sier hvilke arbeidsforhold som er aktuelle, og at du har bedt om å bli utmeldt i AA-registeret hos de andre.
 
Skriv i fritekstfeltet i søknaden, eller legg ved en uttalelse som vedlegg, der du sier hvilke arbeidsforhold som er aktuelle, og at du har bedt om å bli utmeldt i AA-registeret hos de andre.

Ja, gjør det om de ikke er borte. Samtlige har kontaktet lønn og gitt beskjed :) Enda en del uker til jeg skal søke.
 
Vi brukte mange uker sist på å få kabalen til å gå opp (jeg skulle ha ferie etterpå, mannen skulle ha gradert uttak med utsettelse pga nevnte ferie osv), så anbefaler egentlig å begynne på papirene så fort termin fra oul er klar. Da har man litt tid på seg frem til uke 26 når det bør leveres. :)
 
Back
Topp