Fødselsangst..

Fødselen var over etter få timer. Vanskelig å forklare, men du er ikke i tvil om at nå kommer babyen. Riene var som sterke menssmerter, men for min del satt smertene i korsryggen. Vanskelig å forklare, men dette vil du uansett klare fint. Selv om det er både vanskelig å tro og skummelt å tenke på.

Ja, de jeg har snakket med sier at smertene sitter i mage-rygg-regionen.. Men jeg tenker hvis jeg plutselig får rier lenge før termin f.eks, hvordan skal jeg gjenkjenne det? Håper virkelig det ikke skjer, selvfølgelig *bank i bordet*.
Er kanskje som du og de andre rundt meg sier, at man vet når man får rier..
Ja, veldig skummelt og vanskelig. Men jeg håper det går bra..
 
Kjente det veldig likt som deg med førstemann.
Har alltid vært redd for fødsel. Måten jeg tok fatt på det var at jeg nesten coachet mannen min til å være min budbringer.
Jeg fotalte jordmoren at jeg var nærvøs for fødselen og at ville vite hva som skjedde og hva som ville skje.
Det tok hun til seg og fortalte hele tiden hvordan fødselen gitt. På den måten mistet jeg ikke kontroll.

Men ja, det kommer til å gjøre vondt, men det er borte med en gang babyen er ute. Det er som om noen har skrudd på en bryter.
For å si det sånn, jeg hadde det vondt, men jeg og mannen klarte fortsatt å le underveis ;)

Godt at du hadde en jordmor som var til å stole på og lett å ha med å gjøre. Jeg håper jeg også får en slik jordmor. Litt redd for å få en jordmor jeg ikke har kjemi med i det heletatt eller at hun ikke bryr seg som hva jeg mener og ønsker..
Hehe, ikke verst at dere klarte å le i mellom smertene :p
 
Ja, de jeg har snakket med sier at smertene sitter i mage-rygg-regionen.. Men jeg tenker hvis jeg plutselig får rier lenge før termin f.eks, hvordan skal jeg gjenkjenne det? Håper virkelig det ikke skjer, selvfølgelig *bank i bordet*.
Er kanskje som du og de andre rundt meg sier, at man vet når man får rier..
Ja, veldig skummelt og vanskelig. Men jeg håper det går bra..

Når de ordentlige riene kommer, så er du ikke i tvil. Du skjønner at det er det du har. Med mine første hadde jeg noe de kaller mase-rier i noen uker før fødselen startet. Hvis du har begynt å få kynnere nå, så kan maseriene gjenkjennes som litt vondere kynnere, typisk at du må stoppe opp til den går over. Med riene er det intens, da klarer du ikke snakke, f eks når den holder på.
Men hvis du lurer på om fødselen er igang, uansett hvor langt eller kort du er på vei, så tar du en telefon til føden. De tar deg gjerne inn og måler med ctg om det er reelle rier du har.
 
Godt at du hadde en jordmor som var til å stole på og lett å ha med å gjøre. Jeg håper jeg også får en slik jordmor. Litt redd for å få en jordmor jeg ikke har kjemi med i det heletatt eller at hun ikke bryr seg som hva jeg mener og ønsker..
Hehe, ikke verst at dere klarte å le i mellom smertene :p

Som oftens så retter de seg etter den fødende. Og har du noen med deg, så lær de opp litt og, få dem til å spørre for deg ;)
Jeg hadde en lang fødsel hvor barnelegen var i rommet på slutten, men tro meg , du merker lite til de ekstra 4 personene i rommet når du er midt i fødselen.

Men fortell, evt. skriv ned hva du ønsker og hvilke bekymringer du har. På den måten kan jordmoren din forberede seg litt hun også. En ting som kan være litt greit å vite er at mange jordmødre på slutten, når du skal presse ut babyen, kan nesten bli litt millitante (altså veldig streng). Men tro meg det er en god ting!

Btw, det er lov å gi beskjed til jordmoren at gjør "feil" ting :p Jeg kjeftet på min når hun begynte å si "stakkars deg" :p
 
Første gangen jeg skulle føde så syntes jeg det hjalp veldig å se på fødeprogrammene på tv. Der så man alle slags mennesker kom inn, og alle slags fødsler skjedde. Var betryggende og noen episoder litt skremmende og da.
 
Når de ordentlige riene kommer, så er du ikke i tvil. Du skjønner at det er det du har. Med mine første hadde jeg noe de kaller mase-rier i noen uker før fødselen startet. Hvis du har begynt å få kynnere nå, så kan maseriene gjenkjennes som litt vondere kynnere, typisk at du må stoppe opp til den går over. Med riene er det intens, da klarer du ikke snakke, f eks når den holder på.
Men hvis du lurer på om fødselen er igang, uansett hvor langt eller kort du er på vei, så tar du en telefon til føden. De tar deg gjerne inn og måler med ctg om det er reelle rier du har.

Jeg har ikke fått kynnere nå, så vidt jeg vet. Er 23+6 i dag så vil ikke ha noe rier enda! Men angsten for at det skal komme eller at fostervannet skal gå, er der hver dag.. Veldig slitsomt å ha det slik. Så jeg jobber med meg selv for å tenke litt mer positivt og ikke bekymre meg så mye.
Ja, jeg kommer til å ringe føden hvis jeg får slike smerter og er usikker..
 
Som oftens så retter de seg etter den fødende. Og har du noen med deg, så lær de opp litt og, få dem til å spørre for deg ;)
Jeg hadde en lang fødsel hvor barnelegen var i rommet på slutten, men tro meg , du merker lite til de ekstra 4 personene i rommet når du er midt i fødselen.

Men fortell, evt. skriv ned hva du ønsker og hvilke bekymringer du har. På den måten kan jordmoren din forberede seg litt hun også. En ting som kan være litt greit å vite er at mange jordmødre på slutten, når du skal presse ut babyen, kan nesten bli litt millitante (altså veldig streng). Men tro meg det er en god ting!

Btw, det er lov å gi beskjed til jordmoren at gjør "feil" ting :p Jeg kjeftet på min når hun begynte å si "stakkars deg" :p

Jeg skal ha med meg mannen min i hvertfall, og kanskje mamma. Tenker at det vil være en ekstra trygghet å ha mamma der ved min andre side. Men det får jeg bestemme meg når det nærmer seg. Det er lenge igjen enda.
Ja, jeg burde kanskje skrive ned det jeg føler og ønsker. Kan ikke være så enkelt for jordmødre å vite hva de skal ta hensyn til når de ikke har fått forberede seg på forhånd.
Streng jordmor skal jeg klare å holde ut, så lenge det er det beste for bebisen:)
Hehe, jeg kommer nok til å kjefte litt jeg også, hvis det er ting som blir sagt som jeg ikke liker :p
 
Første gangen jeg skulle føde så syntes jeg det hjalp veldig å se på fødeprogrammene på tv. Der så man alle slags mennesker kom inn, og alle slags fødsler skjedde. Var betryggende og noen episoder litt skremmende og da.

Jeg har prøvd å se på fødeavdelingen for å kanskje bli litt mer forberedt, men da blir jeg enda mer redd når jeg ser hvor vondt de har det, at babyen sitter fast en god stund i mellom der, kjøres til intensiven osv... :-/ Så det ser jeg ikke på lengre..
 
Jeg har prøvd å se på fødeavdelingen for å kanskje bli litt mer forberedt, men da blir jeg enda mer redd når jeg ser hvor vondt de har det, at babyen sitter fast en god stund i mellom der, kjøres til intensiven osv... :-/ Så det ser jeg ikke på lengre..

Tror det er veldig lurt å la være å se på det før du har opplevd det selv.
Jeg ser på det nå etter å ha født selv og kjenner jo at jeg gruer meg litt jeg og.
Problemet med å se slike program er jo atdet er jo så mange forskjellige forhistorier og fødsler. Du kommer til å ha din helt egen opplevelse.

Forbered deg heller på at det vil gjøre vondt, men den smerter er helt borte når ungen er ute.
Det er virkelig som om noen snur på en bryter.
 
Uff, jeg bare tenker ikke så mye på fødsel jeg - for jeg vet liksom ikke hva jeg går til og da har jeg bare bestemt meg for å ikke grue meg noe særlig. Så har bare skrudd av hele den tankeprosessen der, uten om at jeg vet om det er sunt. Har liksom tenkt at kroppen vet hva den skal.

Godt å se de med mer erfaring her gi gode råd, håper det hjelper litt :)
 
Jeg var også litt engstelig før første fødsel. Men når riene først kom så havnet jeg i en boble, der jeg jobbet meg gjennom den ene rien etter den andre. Tenkte ikke på noe annet da! Det er jo vondt, men det løste seg med epidural. Så kom pressriene som er helt umulig å overse, kroppen sier i fra! Til slutt kom premien. Jeg snakker om fødselene mine enda, det var en stor opplevelse begge gangene. Mitt råd, gled deg❤️ Vondt, men helt magisk! Positive smerter✨✨
 
Tror det er veldig lurt å la være å se på det før du har opplevd det selv.
Jeg ser på det nå etter å ha født selv og kjenner jo at jeg gruer meg litt jeg og.
Problemet med å se slike program er jo atdet er jo så mange forskjellige forhistorier og fødsler. Du kommer til å ha din helt egen opplevelse.

Forbered deg heller på at det vil gjøre vondt, men den smerter er helt borte når ungen er ute.
Det er virkelig som om noen snur på en bryter.

Ja, jeg ser ikke på det noe mer.. Blir bare enda mer redd av det :p
Ser for meg at man fortsatt har vondt når babyen er ute, siden man mest sannsynlig revner litt der nede og det tross alt har kommet ut en baby, men det er kanskje ikke slik.. Det er jo godt å høre at det er som å snu på en bryter. Håper jeg også vil synes det:)
 
Uff, jeg bare tenker ikke så mye på fødsel jeg - for jeg vet liksom ikke hva jeg går til og da har jeg bare bestemt meg for å ikke grue meg noe særlig. Så har bare skrudd av hele den tankeprosessen der, uten om at jeg vet om det er sunt. Har liksom tenkt at kroppen vet hva den skal.

Godt å se de med mer erfaring her gi gode råd, håper det hjelper litt :)

Vil si at det er sunt at du klarer å la være å tenke på fødsel. Skulle ønske jeg kunne gjøre det også.
Veldig glad for at det er folk her som vil hjelpe med sine erfaringer:)
 
Jeg var også litt engstelig før første fødsel. Men når riene først kom så havnet jeg i en boble, der jeg jobbet meg gjennom den ene rien etter den andre. Tenkte ikke på noe annet da! Det er jo vondt, men det løste seg med epidural. Så kom pressriene som er helt umulig å overse, kroppen sier i fra! Til slutt kom premien. Jeg snakker om fødselene mine enda, det var en stor opplevelse begge gangene. Mitt råd, gled deg❤️ Vondt, men helt magisk! Positive smerter✨✨

Godt å høre at det er positive smerter:) Gjør alt jeg kan for å glede meg. Er utrolig nysgjerrig på hvordan bebisen vår ser ut og hvem det er <3 Og jeg har høy smerteterskel og gjør alt for denne bebisen, men det er liksom det å være i usikkerheten som gjør meg redd. Ikke vite hva jeg går til. Men det ordner seg nok:)
 
Ja, jeg ser ikke på det noe mer.. Blir bare enda mer redd av det :p
Ser for meg at man fortsatt har vondt når babyen er ute, siden man mest sannsynlig revner litt der nede og det tross alt har kommet ut en baby, men det er kanskje ikke slik.. Det er jo godt å høre at det er som å snu på en bryter. Håper jeg også vil synes det:)

Jeg ble klippet og kjente det nesten ikke, hverken da eller etterpå.
Og en ting jeg kom på, mye av angsten forsvant etterhvert som jeg ble lei av å være gravid. håper det skjer for deg og ;)
 
Jeg har ikke fått kynnere nå, så vidt jeg vet. Er 23+6 i dag så vil ikke ha noe rier enda! Men angsten for at det skal komme eller at fostervannet skal gå, er der hver dag.. Veldig slitsomt å ha det slik. Så jeg jobber med meg selv for å tenke litt mer positivt og ikke bekymre meg så mye.
Ja, jeg kommer til å ringe føden hvis jeg får slike smerter og er usikker..

Ikke godt å være bekymret. Men samtidig VELDIG sjeldent at fødselen starter såpass tidlig som nå, så mest sannsynlig har du nok 15 uker igjen før noe skjer. Og det må være veldig tungt for deg å skulle gå med sånne bekymringer i all den tiden, så jeg håper du har en god jordmor eller andre som kan hjelpe deg å finne roen [emoji5] Hvis du ikke engang har kynnere (kjennes ut som at magen strammer seg), så er det nok lite sannsynlig at du skulle få premature rier. Og i forhold til fostervann, så er det ikke alltid det går før man er i full fødsel på sykehuset heller. Med min nr to, var det jordmor på sykehuset som «tok» det da jeg var kommet til 5cm åpning. Det kom ikke av seg selv. Nr 1 startet med vannavgang, men ikke før uke 38 [emoji4]
 
Jeg har fødselsangst etter to veldig tøffe fødsler med mye både smerte og dramatikk. Så med nummer tre ble det KS, og det håper jeg det blir denne gangen også. KS var som å dra på spa sammenlignet med vag. fødsel for min del - men for de fleste er det jo ikke sånn! Jeg var veldig innstilt på å føde barn nr 2 vaginalt også selv etter en veldig fæl opplevelse med første, men var nok bare maks uheldig kombinert med at kroppen min ikke er så god på fødsler. Jeg tåler ellers smerte greit, så smertene i forbindelse med KS gikk helt fint og jeg var raskt på beina igjen.

Når jeg har hatt rier har de gradvis gått fra uregelmessige kynnere til mer og mer regelmessige vonde rier. Og for min del hadde det ikke hatt noe for seg å dra på sykehuset før de var skikkelig vonde, når du er langt forbi det å være i tvil. Jeg har hatt kynnere fra veldig tidlig av med alle barna, og har aldri fått premature rier. Det ville jeg ikke bekymret meg for at skal skje. Fostervannet har måttet blitt tatt hos meg begge ganger.

Når man ikke har noen erfaringer fra før av, så tenker jeg at det beste er å gå inn i fødsel med et åpent sinn, for det er ingen grunn til at ikke du er en av de som skal få en fin fødselsopplevelse. Og uansett hvordan den blir, så blir den ikke noe lettere av å ha gruet seg i mange uker på forhånd, heller det motsatte.
 
Jeg hadde veldig fødselangst sist og når jeg ble gravid den gang hylgråt jeg av lykke og angst for å føde..ble noen lange mnd..og jeg forberedte meg ved å lese om div smertestillende og fødselsforbredende kurs,hørte ikke på skrekk historier og så ikke på fødepprogrammer...prøvde bare å tenke at det sikkert ville bli så vondt jeg skulle tro jeg ville dø og at det var den verste smerten jeg hadde opplevd..(bare for at jeg ville forberede meg psykisk på smerte)og også at det var en POSITIV smerte..for smerte er jo sjelden positiv,men det er faktisk fødselsmerter:)jeg skrev fødebrev med alt jeg var redd for,hvilke smertelindring jeg ville ha..og at jeg ville ha det stille,rolig,uten stress og få veiledning under fødsel...når fødselen startet og jeg tilslutt ble innlagt og fikk fødestue var fødselen helt annet enn jeg fryktet,ja det var smertene jeg forberedte,og ja jeg ble litt redd på slutten,men jordmødre er virkelig der for å hjelpe deg og man er i trygge hender..og fødsel er sånn sett ikke farlig!det gikk over all forventning og den følsen man sitter med når baby er ute og man gjennomfører en fødsel er helt ubeskrivelig....og det finnes også smerte som er verre enn fødsel (fant jeg ut når jeg hadde gallestein..)så denne gangen gleder jeg meg nesten litt i steden..for smertene er verdt alt det innebærer å gå gravid og vente når man får verdens beste premie:)og det viktigste av alt for min del er å fokusere på pusten og hver eneste rie,der og da..pusten kan virke som en slags smertelindring fant jeg ut:p
 
Jeg ble klippet og kjente det nesten ikke, hverken da eller etterpå.
Og en ting jeg kom på, mye av angsten forsvant etterhvert som jeg ble lei av å være gravid. håper det skjer for deg og ;)

Kjenner jeg får gåshud over hele meg når jeg leser ordet "klippet" :-O
Jeg håper virkelig angsten min også forsvinner etterhvert.. Lov å håpe, er det ikke?:p
 
Ikke godt å være bekymret. Men samtidig VELDIG sjeldent at fødselen starter såpass tidlig som nå, så mest sannsynlig har du nok 15 uker igjen før noe skjer. Og det må være veldig tungt for deg å skulle gå med sånne bekymringer i all den tiden, så jeg håper du har en god jordmor eller andre som kan hjelpe deg å finne roen [emoji5] Hvis du ikke engang har kynnere (kjennes ut som at magen strammer seg), så er det nok lite sannsynlig at du skulle få premature rier. Og i forhold til fostervann, så er det ikke alltid det går før man er i full fødsel på sykehuset heller. Med min nr to, var det jordmor på sykehuset som «tok» det da jeg var kommet til 5cm åpning. Det kom ikke av seg selv. Nr 1 startet med vannavgang, men ikke før uke 38 [emoji4]

Jeg har heldigvis ikke opplevd kynnere hittil hvis det kjennes ut som at magen strammer seg *bank i bordet*. Får bare krysse fingrene for at jeg ikke får en prematur fødsel! Skal snakke mer rundt dette med jordmor neste gang, men problemet er at jeg ikke hadde god kjemi med den jordmora jeg hadde sist. Byttes på heletida, siden jeg får oppfølging på sykehuset.
 
Back
Topp