Fødetråd

Termin: 25.01.2018
Født dato: 24.01.2018
Fødested: Stavanger Universitets Sykehus
Kjønn: Jente
Lengde: 51cm
Vekt: 3876g
Hodemål: 33cm
Navn: Maja
Søsken: gutt 11år, jente 9år (søsken fra en annen mor)

Om fødselen:
Etter å ha vært syk i luftveiene siden før jul eskalerte det til feber og oppkast i helgen. Så jeg skulle få 1-2 dager avlastningsopphold på fødeavdelingen før ett sannsynlig keisersnitt. Hadde da ingen krefter igjen i kroppen, klarte faktisk såvidt å stå oppreist.. Var rettogslett helt tom, både fysisk og psykisk.
Kl.16 begynte riene. De varte ca 50sek, og hadde aldri lenger opphold enn 5min.
Kl.20:30 hadde jeg 4cm åpning og ble trillet til fødeavdelingen.
Kl.20:55 fikk eg satt epidural (ville egentlig ikke ha det, men med så nedkjørt kropp var det absolutt anbefalt).
Kl.23:30 hadde jeg 9cm åpning, men hodet skulle fortsatt få synke litt. Epiduralen tillot meg å sove halvannen time herfra.
Kl.01:30 gikk fostervannet da jm sjekket åpning (massive mengder vann)!
Kl.03 begynte jeg å kjenne pressrier, og fikk begynne å presse. Jeg fikk plutselig veldig høy feber, og pulsen til baby holdt seg for høy. Det kom inn flere leger, inkl. barnelege, og 3stk jordmødre. Jeg hadde fått intravenøs væske lenge pga dårlig form, men nå ble det satt antibiotika også. Det hastet å få barnet ut, så ble bestemt at de skulle bruke sugekopp. Stemningen var nokså stresset, men jeg fokuserte jo på å presse når riene var der.
Kl.04:02 ble Maja født. Hun var veldig varm og lydløs, så barnelegen tok henne rett ut på gangen hvor hun ble kjølt litt ned og fikk noe antibiotika.
Så begynte hun å gråte, og alt var vel :)

Jeg ble forresten klippet, noe som ikke var traumatisk i det hele tatt. Og det tok ca 1.5t å sy igjen etter fødselen pga mye blødninger. Morkaken min kom ut innen 30min etter Maja, så det gikk også fint [emoji106] Alt i alt var det mye som ideelt sett kunne gått bedre, men fødselen var absolutt ikke avskrekkende - og heller ikke så fæl som jeg trodde den kom til å bli. Jeg er positivt overrasket [emoji4]
 
Last edited:
Termin: 29. Januar
Født dato: 22. Januar ved pks

Kjønn: Darling girl.
Lengde: 53 cm
Vekt: 3540
Hodemål:34

Søsken: 1 liten storebror på snart 2 år
Om fødselen:

Vi fikk møte et stort operasjonsteam som alle smilte til oss. De var skikkelig proffe! Informerte oss på forhånd og hele tiden under veis hva som skulle skje og hva som skjedde.
Jenta våres satt godt festet og langt ned i bekkenet og de måtte derfor nesten bruke tang for å få henne opp ( ja, gjennom operasjonssåret) , men en erfaren jordmor klarte å få tak på henne. Mistet en god del blod, men går akkurat klar fra blodoverføring nå som blodprosenten går opp igjen.
Kjempet en del med blodtrykket og kastet opp under operasjonen. Nå høres det jo forferdelig ut, men teamet var hele tiden i forkant og forklarte, smilte og støttet meg, så det hele ble faktisk en fin opplevelse. Pappaen syns det var hakket mer dramatisk å se på.
Ut kom en frisk jente som skrek høyt nesten med en gang. Kastet litt opp og hadde ikke helt riktig farge med en gang så fikk apgar 8-9-10 , men det bedret seg raskt.
Mammaen fikk ha med seg både mann og baby på oppvåkningen, så da var vi en lykkelig liten familie der som fikk knytte bånd sammen med en gang.
Litt utfordringer med smerter, blodprosent, melkeproduksjon på barsel, men jentas dieegenskaper er det ingenting i vegen med og hun har fått ligge hud mot hud med mammaen mesteparten av tida.

Koser oss veldig og om et par dager når vi har fått litt mer svung på tingene, skal vi hjem.

Lykke :love7

Evt. bilde:[/QUOTE]
 
Termin: 29.01
Født dato: 23.01
Fødested:
Kjønn: gut
Lengde: 54 cm
Vekt: 4065 gram
Hodemål: 36 cm
Navn:
Søsken: to søstre
Om fødselen: Det starta akkurat som med storesøstrene, vatnet gjekk og så kom riene etter eit par timar. Reiste inn til sjukehuset og fekk vere der sjølv om riene ikkje var heilt regelmessige. Etter ca tre timar på sjukehuset hadde eg 4 cm opning, to timar seinare var han ute. Måtte sy tre små sting. Etter erfaringa med førstemann ville eg ikkje ha epidural eller noko anna innblanding, og det er eg glad og stolt av at eg klarte. Det vart ein tøff fødsel med mykje som skjedde raskt, men alt gjekk veldig bra. No er vi heime og nyt mirakelet vårt [emoji170]
 
Termin:28.01
Født dato:26.01
Fødested:Ullevål
Kjønn:jente
Lengde:51
Vekt:3350
Hodemål:34
Navn:navnløs foreløpig

Om fødselen: riene startet tirsdag kveld. Torsdag morgen var jeg på sjekk på riksen-hvor jeg hadde fødeplass. Ingen åpning. Dro hjem igjen, men torsdag kveld var riene så vonde at jeg ville på ny sjekk. Da fikk jeg beskjed om at riksen ikke hadde noen ledige fødestuer, så ble sendt til Ullevål. 4 cm åpning, og natt til fredag kom hun endelig etter 9 timer i aktiv fødsel. Alt gikk etter planen når jeg endelig fikk fødestue, en fin og ‘normal’ fødsel, men noe slitsom åpningsfase. Ble sendt på ABC-klinikken etterpå for overnatting og oppfølging, pga fult på Ullevål, så har vært innom alle fødeplassene i Oslo i én fødsel[emoji5]

Evt. bilde:
246909ce27e236986dd4308e7e27d83f.jpg
 
Termin: 19.01.18
Født dato: 22.01.18
Fødested: St Olavs Hospital
Kjønn: Jente
Lengde: 48 cm
Vekt: 3190 gram
Hodemål: 34 cm
Navn: Emilie
Søsken: ingen
Om fødselen: Intens og lang, men en veldig fin opplevelse totalt sett[emoji175][emoji175] 18 timer aktiv fødsel og pressrier i nesten 1 t og 40 min[emoji1] Med litt hjelp av sugekopp så kom frøkna tilslutt ut kl 08.29[emoji171] Jeg fikk forhøyet temperatur og utslag på infeksjonsprøver under fødselen så jeg måtte få 4 doser med antibiotika under fødselen[emoji4] Heldigvis ble det ingen infeksjon på frøkna, hun hadde bare litt forhøyet temp første timen etter fødselen[emoji4]
Evt. bilde:
a4b2c44bd456971571abc489156e6544.jpg
f113e0613051113605a965d7c763a7e7.jpg
 
Termin: 30. Desember
Født: 4. Januar
Fødested: kk, storken, Bergen
Kjønn: jente
Lengde: 50 cm
Vekt: 3455 gram
Hodemål: 35 cm
Navn: Ylva Oline
Søsken: storebror på 2 år
Om fødselen:
Fra 3 cm til baby er ute tar det ca 5 timer. Føder uten smertelindring. Brukte badekar og akupunktur under fødselen.
Er veldig fornøyd med fødselen.
62685c9f7db1fb4186c2dde725532962.jpg
 
Termin: 14.01.18
Født dato: 20.01.18
Fødested: Kongsberg
Kjønn: Jente
Lengde: 51 cm
Vekt: 3900 gram
Hodemål: 36 cm
Navn: Johanne
Søsken: ingen
Om fødselen: lang og intens, 34 timer fra riene kom jevnt. Badekar, akupunktur og steriltvannspapler som smertelindring. Viste seg at hun lå skjevt i bekkenet og ikke hadde flekset hode som gjorde at hun ikke kom seg ned til tross for pressrier og drypp. Kombinert med at jeg ble utslitt ble det derfor bestemt å gjennomføre keisersnitt. Hun hadde det heldigvis bra under hele fødselen og var frisk og rask når hun vel kom ut. Etter to timer på intensiven fikk vi komme på barsel hvor vi bodde sammen alle tre til vi dro hjem. Ble fantastisk godt tatt vare på hele veien på sykehuset!
Evt bilde:
 
Termin: 24.01.2018
Født dato: 24.01.2018
Fødested: Ringerike sykehus
Kjønn: Jente
Lengde: 51 cm
Vekt: 3690 gram
Hodemål: 35 cm
Navn: Tiril
Søsken: Ulrik 2,5 år
Om fødselen: Startet med vannavgang kl 05.50. Det var misfarget og fikk beskjed om å komme til sykehuset med engang. Jeg ble veldig stresset og kjente ikke liv. De 40 minuttene til sykehuset føltes som en evighet. Vi lettet ti kilo da vi ble koblet på overvåkningen og kunne høre hjertelyden hennes. Hun hadde fin puls og legene ville vente å se om jeg kom igang av meg selv. Riene kom ved 08. Tiden men ikke noe sterke eller veldig regelmessige, men vi hadde stadig fremgang. De satte på overvåkning på hode til babyen og Kl 15.00 ble vi flyttet fra observasjons rommet og inn på fødestuen. Riene tok seg skikkelig opp heldigvis, for da hadde de egentlig tenkt å sette meg på drypp.
Hun ble født 17.48 etter 12 minutter med pressrier. De regnet 2 timer med aktiv fødsel.
Synes det var en fin fødsel. Lystgass som smertelindring fra ca kl 15.45.

Det var også med en jord or student og en barnepleier student under fødselen.

Jeg revnet ingenting og det er jeg veldig glad for. Kommet meg veldig raskt etter fødsel.
Evnt. Bilde :
9fdf3d1cb5dca7a3f72609dc34b65afd.jpg
 
Termin:26/1
Født dato:31/1
Fødested: St.olavs
Kjønn:gutt
Lengde:52 cm
Vekt: 3530 g
Hodemål:35
Navn:-
Søsken: søster på 10 og bror på 7.
om fødselen:startet med rier like før kl 19. Kom inn på sykehuset 22.30. Fikk pustet meg greit igjennom riene mens jeg hang i ribbeveggen.
Etterhvert ble riene sterkere å vondere. 5 cm åpning. Tok til slutt vannet for å få fart på sakene. Hjertelyden til babyen ble svakere så de prøvde å feste en elektrode på hode men uten hell etter mange forsøk. En del hinner og slim foran som lå i veien. Tilslutt begynte trangen for å trykke å komme. Men han kom liksom ikke lengre ned da det var en kant som forhindret ham. Åtpåtil begynte jeg å kaste opp på hver pressrie som gjorde at det dabbet av. Tilslutt ble det stappefult av folk inne på fødestua da de var bekymret for den lille. Det gjorde klart til hastekeisersnitt,men skulle prøve en gang med sugekopp for å se om han kom da. De måtte klippe meg å etter litt om og men kom han ut med nesen i været å blått hode kl 04.42. Endelig ferdig etter en strevsom ende på fødselen. Fikk masse kramper i bena under fødselen også så var helt utslitt etterpå. Lå i nesten en time etterpå for å bli sydd. Heldigvis ingen revning bakover så alt greit med nr to,men det var vist ikke så enkelt å få til å sy så pent på resten. Så lurer litt på hvordan resultatet blir. Mistet en del blod under fødselen så resultatet ble en blodprosent på 8,5 å nå er den vel enda lavere da jeg føler jeg er konstant svimmel,hodepine og skjelven i kroppen. Det ble også igjen en bit av morkaka slik at jeg fikk noen tabletter for å få ut restene. Derfor kom melkeproduksjonen sent igang også. Hadde en veldig dyktig og flink jordmor. Så selv om alt ble kaotisk så følte jeg meg aldri redd. Men veldig glad for at det hele er over. Reiste hjem fra barsel etter 2 dager.
Evnt.bilde:
 
Termin: 20.02-18
Født dato: 31.01-18
Fødested: Mo i Rana
Kjønn: jente
Lengde: 47
Vekt: 2920
Hodemål: 33
Navn: Anne-Lill
Søsken: to katter
Om fødselen: grei fødsel, trodde jeg skulle dø. Vannet gikk halv 7 på morgenen, 14.45 var hun ute. Rask fødsel.
 
Termin: 27.01.18
Født dato: 12.01.18
Fødested: Ringerike
Kjønn: Jente
Lengde: 49 cm
Vekt: 3050 g
Hodemål: 34 cm
Navn: Amelia
Søsken: Nei
Om fødselen: Styrtfødsel, gikk så fort at jeg ikke rakk å få noen form for smertelindring. Våknet litt over 2 på natten med veldig lette rier, var på føden litt før 4, fremdeles med veldig lette rier. Jordmor la ut om latensfase og at dette kunne vare i flere uker. Jeg hadde jo 3 rier på 10 min, så hun skulle bare sjekke om jeg hadde mer enn 3 cm åpning, for var det mindre kunne jeg nok dra hjem å slappe av ;) Jada, hun kjente rett på hodet og jeg hadde 7 cm åpning, så da spurtet hun ut for å gjøre i stand fødestua. 04.50 gikk vannet og 05:29 var hun ute :)
 
Termin: 18.02.18
Født dato: 29.01.18
Fødested: Kirkenes
Kjønn: Gutt
Lengde: 48 cm
Vekt: 2535h
Hodemål: 34 cm
Navn: Leon
Søsken: Nei
Om fødselen: Hadde akkurat blitt sykemeldt, og tenkte jeg endelig skulle slappe av å spare opp litt krefter før lillegutt bestemte seg for å komme til verden. Men han hadde helt andre planer. Jeg hadde sovnet til en serie i sengen, da jeg plutselig våkner til og hiver meg opp av senga. Før jeg i det hele tatt fikk registrert hva som hadde skjedd så gikk vannet rett på gulvet. Ikke hadde jeg pakket fødebagen eller noe, for det skulle jeg nemlig gjøre dagen etterpå. Men da var det bare å pakke den og komme meg avgårde til sykehuset hvor jeg fikk beskjed om å komme dagen etterpå for en sjekk. Kl. 10 dagen etterpå ble jeg satt i gang med tabletter, og riene ble veldig sterke og veldig intens veldig fort. Jeg fikk også antibiotika hver fjerde time for å motvirke infeksjon.
Rundt kl. 20:00 på kvelden hadde jeg bare fått 5 cm åpning, og hjertelyden til lillegutt begynte å synke (eller gå for fort, husker ikke), de satt på sånne elektroder (?) på hodet hans for å ha mer kontroll over han. På dette tidspunktet var jeg så utmatta og hadde mye smerter i tillegg til liten framgang og at gutten min ga tegn på at han ble stressa og sliten selv, så legen satte meg i gang med et hastekeisersnitt. Rundt klokken 20:42 kom han til verden. Fikk se han i to sekund før de tok han videre til sjekk, og fikk se han 6 timer senere siden jeg var på et annet rom (husker ikke hva det het nå).
Fikk senere vite at hodet hans hadde kommet skjevt ned i bekkenet, og det var derfor det ikke ble framgang under fødselen.
Alt i alt endte det jo opp med verdens fineste resultat❤️
 
6D4E9E56-9463-4E4C-9E81-41FCC192DA83.jpeg Lovlig sen oppdatering, men...
Termin: 15/1
Født dato: 17/1
Fødested: Tønsberg
Kjønn: Gutt
Lengde: 50 cm
Vekt: 3560g
Navn: Alexander
Søsken: Wilhelm (6 1/2)
Om fødselen: Jeg kjente allerede fra morran at i dag skjer det. Men sendte mann og storebror på jobb og skole for jeg husker jo hvor lang tid dette tar og hvor kjipt det var å bli sendt hjem igjen sist... Jeg kjørte en tur på butikken etterpå ha levert på skolen og gikk deretter bare hjemme og ventet. Mannen fikk dog ikke roet seg på jobb, så etter å ha sendt meldinger hvert 30 min hele formiddagen kom han hjem kl 13. Veene tok seg stadig opp og kl 15 var han ikke til å holde igjen lenger, NÅ kjører vi til sykehuset. Vi bor landlig til så veien var mer som et vaskebrett, noe som gjorde at det som var 5 min mellom riene stadig ble kortere. Vi ankom sykehuset kl 16 og etter en intens time hadde jeg lillegutt i armene kl 17. For en lykke ❤️
 
Back
Topp