Fødetråd

Termin: 8.1
Født: 8.1
Sted: riksen
Kjønn: gutt
Lengde: 53
Vekt: 4100
Hode: 37
Søsken: storebror 4,5
Om fødselen: pks. Gikk stort sett fint. Litt stress med å få livmora til å trekke seg sammen.
 
Termin: 14.01.18
Født: 08.01.18 kl 01:08
Sted: Rikshospitalet
Kjønn: Jente
Lengde: 50 cm
Vekt: 3145 g
Hode: 33,5 cm
Navn: Johanna
Søsken: Storebror 2 år og 3 mnd
Om fødselen: Hadde kjent en del murringer dagen før. Kattene har oppført seg rart i lang tid og denne kvelden var de enda rarere. Akkurat da tvekampen på Farmen-kjendis skulle starte, kl 22:05, så sa det plopp og omtrent alt vannet sev ut. Fikk kommet meg på do og skiftet før vi satte kursen mot riksen. Riene startet ikke lenge etter vannavgang. Vi fikk tildelt et vanlig rom først siden riene ikke var så kraftige, men tok seg raskt opp. Kl 00:30 ga jeg beskjed om at nå er riene så kraftige at jeg bør komme meg på et føderom. Det var 40 intense minutter uten smertestillende, så fikk vi endelig møte henne❤️
 
Termin: 09.01.2018
Født dato: 06.01.2018
Fødested: Stanford, California
Kjønn: Jente
Lengde: 51 cm
Vekt: 3425 gram
Hodemål: 35,5
Navn: Sonja
Søsken: To storesøstre på 7 og 10 år

Om fødselen:
Ble satt igang 05. januar. Startet i det små med drypp siden det var ganske travelt på føden og de ikke visste når jeg fikk fødestue samt at de trodde det kom til å skje raskt med meg når det først satte igang.
Klokken 15 fikk jeg fødestue, riene kom med 2-4 minutters mellomrom og varte opp mot minuttet. Ikke vonde, og jeg kjente de knapt når jeg stod. Åpning ble første gang sjekket ca klokken 18 og jeg hadde bare 3 cm, nedtur men riene var ikke vonde så egentlig ikke så rart. Legen tilbød seg å ta vannet i 19-tiden, men jeg syns det var litt tidlig å ta det på 3 cm så jeg ville vente litt. Klokken 21.30 hadde jeg fortsatt 3 cm åpning og legen sa at hun ikke trodde det kom til å skje noe før vi tok vannet så da ble det tatt 21.50. Riene tok seg opp gradvis, men slapp heldigvis unna stormriene jeg hadde forrige fødsel etter at vannet var tatt. Klokken 24.00 hadde jeg 4 cm åpning, jeg mistet litt håpet og ba om Fenatyl for å få litt hvile siden jeg var så trøtt. Gikk en tur på do først (og lurte på om jeg skulle ombestemme meg og be om epidural) og kjente plutselig at noe presset mot bekkenet, lille hadde endelig bevegd seg nedover! 00.30 ble jeg sjekket igjen og hadde 8-9 cm åpning, stor fremgang på en halvtime! Vesle Sonja kom ut etter tre pressrier klokken 01.06. Helt perfekt!
Morkaken ville ikke løsne og jeg begynte å blø endel. Legen fikk tilslutt morkaken ut, men den kom bare delvis. Dermed måtte hun oppi livmora med hånden for å lete etter restene. Dette var helt utrolig vondt, mye verre enn fødselen. Fikk en ny runde med Fenatyl som hjalp bittelitt, her skulle jeg ønske at jeg hadde hatt epidural! Men tilslutt så ble hun endelig ferdig.
Fikk en rift på grad 2, men den har foreløpig ikke plaget meg.
Fødselen i seg selv var veldig fin og grei, men skulle gjerne vært foruten styret med morkaken. Men nå er det gjort og alle har det fint.
 
Last edited:
Termin: 08.01.2018
Født dato: 06.01.2019
Fødested: UNN
Kjønn: Gutt
Lengde: 49 cm
Vekt: 3796 gram
Hodemål: 36 cm
Navn: Otelius
Søsken: K og A, 9 år
Om fødselen: Startet med små tak fredag formiddag med alt fra 5 til 45 min mellom hver. Ved midnatt gikk jeg på do, og oppdaget spor av blod. Takene ble kraftigere og mer regelmessig. Ringte føden og fikk komme inn. 1 times kjøring i snøkov etterpå var vi inne. Riene kom da med 2 min mellomrom.
Pustet meg gjennom registreringen, og fikk tildelt rom, men varte ikke lenge før vi ble flyttet til fødestuen. Her fortsatte riene å bygge seg opp. Det var en ganske intens økt hvor vannet ble tatt på 7 cm åpning. Epidural rakk jeg ikke før jeg hadde full åpning. Her ble han liggende ganske lenge å stange før de til slutt klippet meg og jeg fikk presset han ut kl 08:17. Morkaken kom greit ut og legen sydde meg både innvendig og utvendig. Hvor mange sting vet jeg ikke.
Evt. bilde:
07c93aee6ff0d9d7b1d08a3ea0627552.jpg
 
Termin: 20.01.2018
Født dato:09.01.2018
Fødested: Stord Sjukehus
Kjønn: Gutt
Lengde: 49cm
Vekt:3254g
Hodemål:35
Navn: Noah
Søsken: 1 jente på 10år
Om fødselen: startar med at slimproppen gjekk kl 8-9 på morningen. Hadde time hos jordmor halv 10. Då blei eg og strippa. Riene begynte kl 11 å bli noko lunde regelmessig. I 16 tida gjekk me opp på føden. Hadde då ca 1-2cm opning. Riene var ikje kraftige nokk så blei sendt heim. Kl 18, nett komt inn dørene heima begynte dei ta seg skikkelig opp å bli vonde. Pusta meg gjennom kvar og ei til kl 23. Då gjekk me opp på føden gjen blei lagt inn og lillegull kom 05.40[emoji173] han er perfekt!
Evt. bilde:
 
Termin:03.01.18
Født dato:10.01.18
Fødested:st.olavs
Kjønn:gutt

Lengde:52

Vekt:4299

Hodemål:38

Navn:

Søsken:Theodor 1,5 år

Om fødselen: våknet av svake rier rundt halv 3 natt til onsdag og var på sykehuset rundt kvart over 5, kun 2 cm men intense rier så ville ikke sende oss hjem. Ca kl 08 var det aktiv fødsel , fikk fyllt badekar rundt 10 og fødte i badekaret 1217, klipte navlestrengen selv [emoji170] veldig fin fødsel, vond som f... men totalt verdt d

Evt. bilde:[/QUOTE]
 
Termin: 03. Januar
Født dato: 09. Januar
Fødested: St. Olavs
Kjønn: jente
Lengde: 50 cm
Vekt: 3520 gram
Hodemål: 33,5 cm
Navn:
Søsken: storesøster 8 år
Om fødselen: helt for jævelig :confused: i gangsatt mandag med ballong. Falt ut etter 10 timer, måtte vente til tirsdag kl 1530. Fikk da hormon tampong. Ventet 2 timer da kom riene tette og helt for jævlig brutal. Kl 2136 var hun ute.
Epidural fikk jeg, men den hjalp ikke etter at hun knakk halebeinet mitt :arghh:
 
Termin: 30.12
Født dato: 31.12
Fødested: -
Kjønn: jente
Lengde: 49 cm
Vekt: 3270 g
Hodemål: 33,5 cm
Navn: E
Søsken: ingen
Om fødselen: ankom føden kl. 5.15 om morgenen, gikk med tette rier til vannet gikk kl. 14.45. Da gikk det ikke lange tiden før hun var ute kl. 15.18 [emoji178] fin fødsel uten tid til smertelindring.
Evt. bilde:
 
received_1994601007477336.jpeg received_1994602927477144.jpeg

Menstermin: 20.01.18
Termin: 17.01.18
Født dato: 12.01.18 Kl 19:20
Fødested: - hospital De Poniente Ejido, Almería spania
Kjønn: Gutt
Lengde: 51 cm
Vekt: 3530 g
Hodemål: ikke opplyst
Navn: Christopher
Søsken: Storebror Benjamin 5 år (min) Storesøster Grace 1 år (felles)
Om fødselen: Etter en hel dag med rier som var opp og ned den 11 jan . reiste jeg inn kl 1:30 natt til 12 jan begynte å blø og riene var blitt enda mer ømme , kom dit å da var det 2 cm åpning , hele den natten ble riene ikke noe ømmere tok mer av så de vurderte å la meg sove før de sjekket meg igjen , ingen framgang fortsatt det samme å riene var avtatt 11 tiden de vurderte å sende meg hjem men så hadde jeg allerede en time den dagen kl 13 :30 gikk til den , der inne oppdaget de at hadde 3 cm åpning og at vannet var gått uten at jeg har merket noe til det de valgte derfor å forsøke igjen men at fikk rieframkallende drypp for å hjelpe meg mer i gang , det var 2 intense smerter før spørte etter epedural som ble satt kl 16:00 , syns den tok bort alt for mye hadde fått 5 cm åpning kl 16:25 alt gikk framover etter de gav meg sånn rieframkallende , kl 18:00 hadde jeg fått 10 cm åpning å var kommet til når skal presse , men hvor var pressriene ? kjente ikke noe for å presse så de måtte gi meg enda høyere dose for riene endelig kl 18:30 begynte jeg å presse å gutten ble født kl 19:20 . så vist skal beregne lengden aktiv fødsel var ca 6 timer .
Evt. bilde:thumbnail_inCollage_20180114_191037114_resized.jpg
 
Last edited:
Termin: 14 januar

Født dato: 13 Januar

Fødested: kk Haukeland

Kjønn: Jente

Lengde: 52cm

Vekt: 3.900kilo

Hodemål: 32

Navn: Lillian

Søsken: Storebror på 4 år

Om fødselen:
Merket svake rier kl 02:00 kvelden før. Så vekket min stakkars man hvor jeg krevde at han hjalp til. Etter å ha hoppet i høyet 3 ganger ville han ikke mer. Litt sur gikk jeg å lagde pannekaker til frokost. Kl 07:00 ble riene sterkere og jeg vekket opp mann og storebror. Måtte skåle med saft i håp om at dette var dagen lille søster skulle komme.
Kl 09.30 var det mellom vonde rier. Da ble storebror hentet av besteforeldre.
Vi dro på føden kk i 10:00 tiden og fikk fort rom på storken.
Jordmor fylte i badekaret, nå gjorde det vondere. Ingen fikk lage en lyd når jeg hadde ri og åpning på 6cm.
Litt før 11:00 gikk vannet.
Vi jublet men ble dratt ut av badekaret da vannet var litt misfarget. Lå i sengen med sakkosekk og våt klut da alt skjedde så fort fra 6 cm til full åpning.
Var så vondt at jeg trodde hun satt fast. Men hun kom ut i full fart kl 11:45

Alt gikk så bra. Men så satt deler av morskaken fast og jeg ble revet vekk fra mann og barn. Jeg fikk ikke se dem igjen før 3 timer seinere på oppvåkning posten etter utskrapning og stans av blødning.
Det var dramatisk og fælt. Men enda verre for far som trodde han skulle bli aleine pappa til 2.

Jeg hadde utenom det en fin fødsel og deilig barseltid på familie rom.
 
Termin: 06.01.18
Født dato: 13.01.18
Fødested: Østlandet
Kjønn: gutt
Lengde: 50 cm
Vekt: 4000 gr
Hodemål: 34
Navn:
Søsken: ingen
Om fødselen: kjempe fin fødsel som startet naturlig å bygget seg fint opp. Ble innlagt kl. 07 og fikk epidural kl. 11. Den tok all smerten, mens riene fortsatte å bygge seg opp helt av seg selv. Var smertefri frem til full åpning og pressrier kl 16:30
Etter jeg fikk lov til å presse, tok det 45 min før prinsen kom ut uten behov for noe hjelpemidler.
Kunne ikke hatt en bedre fødsel, og håper resten av dere som ikke har fått enda kan få en like god opplevelse som jeg fikk :smiley-angelic003
Evt. bilde:[/QUOTE]
 
Termin: 22. januar 2018
Født dato: 9. Januar 2018
Fødested: sykehuset Namsos
Kjønn: Jente
Lengde: 51 cm
Vekt: 4280 gram
Hodemål: 37 cm
Navn: Olea-Corine
Søsken: 4. Emma 14år (min) Øystein snart 13år (sambo sin) Mats-Oliver 7 år i morgen (felles) Kory-Evander 20mnd (felles).

Om fødselen:
Skulle inn for evt «snuing» og igangsetting torsdag 4. Januar. Tirsdagen før lå hodet noe til siden for bekkenet, og da kunne de veilede hodet mot bekkenet og sette i gang fødselen. Men på torsdag lå hodet oppe ved høyre ribbein, og ettersom jeg har hatt ks tidligere kan de ikke snu 180 grader. Med tanke på stort barn (+25%) og ustabilt leie ville de derfor sette opp planlagt ks, da det hadde vært tryggest. Dette ble satt opp til 9. Januar.
Dette greide jeg ikke helt å akseptere, og ville gi henne litt mer tid å snu seg på - ettersom jeg da bare var 38+4. Men avtalte å tenke på det og ta ei vurdering på mandag, når jeg skulle inn for blodprøver og slik. Den mandagen lå hun med hodet nede!! Og legen estimerte henne til å være 4200g. Ettersom hodet lå nede satte de i gang fødselen med en gang. Med modningsgel.
Fikk noen sammentrekninger etter ca to timer, som varte 30-40sek med 3-5 min mellomrom. Slik holdt det på helt til kvelden i 22-23tiden. Men uten noe særlig fremgang. Så roet det seg.
De snakket om at det beste da var å ta det planlagte ks dagen etter, med mindre noe skjedde i løpet av natta. Greide ikke akseptere det heller, så snakket med jordmor og fikk derfor snakke med legen på morgenen. Vi avtalte å utsette ks til vaktskifte på ettermiddagen, og en ny runde modningsgel på morgenen. Denne hadde dessverre ingen virkning. Og uansett hva jeg gjorde selv, ble det ingen framgang! Så måtte tilslutt innse at det ble ks.

Ks ble en OK opplevelse, bedre enn fryktet (hadde et dramatisk ks i mai2016). Babyen skrek med en gang, hadde 10 på apgarscore med en gang! Fikk se henne med en gang!


Evt. bilde:

ae52e21bccbaff6ca32811c091d17bcd.jpg
 
Termin: 22.01.2018
Født dato: 15.01.2018
Fødested: Storken, KK
Kjønn: gut
Lengde: 50 cm
Vekt: 3390 gram
Hodemål: 37 cm
Navn: Isak
Søsken: Håkon 2,5 år
Om fødselen: var uvel i natt med press opp mot ribbeina og kvalme. Var fortsatt slik då eg stod opp kl ni. Litt snapping med søstra mi som er jm, og så byrja det med smerter i nedre del av magen og korsryggen. Ho kom ned til meg kl 13.00 og undersøkte meg der. Hadde då regelmessige rier på 1 min kvart 3,5 min. Hadde 6cm opning og me reiste til KK. Der var det ikkje ledig på anna enn Storken, så då vart det fødsel utan epidural og anna smertelindring. Det var vondt og intenst, og kl 16.23 var han ute. Pressinga tok vel ca 10 minuttar.
 
Last edited:
Termin: 19 januar
Født dato: 18 januar
Fødested: Rikshospitalet
Kjønn: jente
Lengde: 50 cm
Vekt: 3200 g
Hodemål: 34 cm
Navn: S [emoji173]️
Søsken: ingen
Om fødselen: startet med rier om natten, reiste inn til føden om morningen - 3 cm åpning. Aktiv fødsel fra kl 17. Seigt og lang fødsel som endte med at jeg ble så utslitt at lille prinsesse ble tatt med sugekopp kl 05:30. Tung og vanskelig fødsel, men verdt det til slutt [emoji173]️
 
Termin: 12.januar
Født dato: 18.januar
Fødested: Sus
Kjønn: Jente
Lengde: 51cm
Vekt: 4094 gram
Hodemål: 35cm
Navn:
Søsken: søster på to år
Om fødselen: Endelig var det min tur på 6.dagen over termin :D Vi var på sykehuset kl 5 om morgenen, og hun var ute kl 07:59. Det var akkurat innenfor styrtfødsel sa de. Jeg vil ikke skremme noen, men jeg ropte at jeg kommer til å dø, og jeg mente det helt seriøst. Heldigvis glemmer man det når det er over og man får en nydelig baby på brystet :Heartred Jeg er sliten og lykkelig og stolt. Litt rar opplevelse, for forrige gang hadde vi samme jordmor hele tiden, mens denne gangen møtte jeg sikker 10 forskjellige, og de var nesten ikke inne med oss. Kanskje de ikke trodde jeg hadde kommet så langt. De ville ikke sjekke meg siden vannet hadde gått hjemme. De skulle sjekke når riene tok seg opp sa de. Vel, da vi tilkalte dem og jeg sa jeg kommer til å dø var jeg 10cm og klar til å presse. Så da fikk de vært med og hjulpet meg de siste 15 minuttene :joyful:
 
Back
Topp