Fødestilling. For og imot..

Det sies at stående på huk er en av de beste stillingene fordi da jobber tyngdekraften med deg. Eller en annen litt stående stilling. Den mest vanlige er likevel halvt liggende på rygg i senga, for det er den mest behagelige stillinga for jordmødrene ;) Den er egentlig ikke så gunstig for den fødende siden halebeinet dermed ikke får være fritt og vi ikke får brukt tyngdekraften. Halebeinet tipper litt bakover når babyen skal komme ut, og den prosessen er vanskeligere når man ligger på det. I forkant av fødselen er det lurt å bevege seg så mye man klarer. Vugge frem og tilbake over en stolkant for eksempel. Alt dette lærte jeg på Lamazekurs (fødselsforberedende). Prøvde å følge dette selv, men på slutten var jeg så sliten at jeg likevel endte opp liggende i senga [emoji16]
 
Er visst den stående som anbefales, men min erfaring er at uansett hvor mye man leser seg opp og bestemmer seg på forhånd så vet man ikke før man faktisk er i situasjonen. Jeg var fast bestemt på å prøve badekar, men der holdt jeg ut kanskje 5minutter. Helt grusomt, synes jeg. Og det å stå under riene var uaktuelt. Det eneste som hjalp var å ligge i fosterstilling mens mannen masserte korsryggen. Ga fullstendig blanke i om jeg fikk hjelp av tyngdekraft eller ikke - eneste som gjorde det litt mer levelig var å ligge.
 
Jeg lå halvt sittende på rygg, men egentlig kun fordi jeg hadde storm rier og klarte ikke bevege meg. Jeg ville nok ha følt meg bedre stående tror jeg, eller om jeg iallfall hadde fått de benstøtte greiene. De satt først på de når jeg skulle sy, det ene holdt jeg tilbake selv og det andre holdt barnepleieren tilbake, jeg var så sliten i bena at jeg knapt klarte å stå oppreist, og jeg følte jeg skled ned i senga så jeg holdt fast i senga over hodet, armene var støle i to uker og føltes som gelé de første dagene etter fødselen
 
Fødte på huk i et badekar. Kroppen inntok stillingen omtrent helt av seg selv ;) I ettertid skjønner jeg ikke hvordan folk klarer å presse effektivt liggende i ei seng, men har jo ikke prøvd det selv.. Enig i at man ikke bør planlegge og bestemme for mye på forhånd, da er det lett å bli skuffet pga det ikke går som planlagt.
 
Lå i en seng men ikke prøvd noe annet. Kunne tenkt meg badekar
 
Her vekslet jeg mellom stående på huk og liggende. Jeg hadde også korte perioder hvor jeg stod. Stående på huk syntes jeg var veldig fysisk anstrengende, men det er visstnok effektivt:)
 
Huk og stående. Syntes sittende på huk var veldig belastende på ankler og håndledd og det var utrolig deilig å komme seg opp i stående. Men, jeg klarte ikke stå på egenhånd undre pressriene, så mannen holdt meg. Det går til gjengjeld dertil kjappere når man får hjelp av tyngdekraften :) Jeg kunne aldri tenke meg å føde på rygg med mindre det var absolutt helt nødvendig.
 
Om man får epidural kan det bli ganske begrenset med fødestillinger. Ha det i bakhodet :)

Jeg fødte liggende og var fornøyd med det :)
 
Fødte begge mine stående på knærne lent fremover i fødekar, da hadde jeg full bevegelighet i vannet hvis jeg trengte å endre stilling og syntes det å stå på på knærne gjorde det enklere å jobbe med riene og å presse :)
 
Jeg fødte i badekar da lå jeg mens de holdte på beina mine, de andre stillingene var ikke noe særlig trodde jeg skulle bæsje på meg.
 
Vil anbefale å bare prøve deg fram til hva du klarer og hva som føles behagelig for deg der og da. Jeg var for sliten til å klare annet enn den typiske på rygg, men håper å kunne stå på kne eller noe sånt med denne, så tyngdekraften får hjelpe til og bekkenet ikke blir klemt sammen. :)
 
Jeg hadde epidural og jeg både lå i senga, satt på huk og på ball. Var bare 4 timer i aktiv fødsel så det gikk kjapt unna! Men anbefale å sitte på ball. Det var deilig :). Hadde jeg ikke hatt epidural hadde jeg vel ligget og sagt at noen skal skyte meg i hodet :p (hadde stormrier)
 
Leste mange ulike, og til dels "rare" anbefalinger da jeg var gravid.

Erfaringen min er; les deg opp, og ta det som det kommer. Jeg klarte ikke å verken sitte/ligge/stå, så bevegelse var mareritt! Så fort riene startet etter vannavgang var det kun 1,5 minutt mellom dem i starten. Fikk så vidt pustepause før neste runde. Da jeg til slutt fikk komme på sykehuset fikk jeg beskjed om å være i bevegelse før første undersøkelsen som viste 7 cm åpning - da nyttet det i hvert fall lite å fortelle meg om å danse nedover korridoren med store hoftebevegelser!
 
Er visst den stående som anbefales, men min erfaring er at uansett hvor mye man leser seg opp og bestemmer seg på forhånd så vet man ikke før man faktisk er i situasjonen. Jeg var fast bestemt på å prøve badekar, men der holdt jeg ut kanskje 5minutter. Helt grusomt, synes jeg. Og det å stå under riene var uaktuelt. Det eneste som hjalp var å ligge i fosterstilling mens mannen masserte korsryggen. Ga fullstendig blanke i om jeg fikk hjelp av tyngdekraft eller ikke - eneste som gjorde det litt mer levelig var å ligge.

Enig med deg!
Jeg skulle stå jeg. Det var jo så bra for fødselen. Men endte opp med å kun ligge. Det var det som var minst grusomt vondt.
 
Jeg var helt bestemt på å stå på knærne og lene meg over ryggdelen på senga. Da jordmor sa jeg kunne sette meg opp til ønsket fødestilling var jeg helt utslått og orket ikke tanken på å flytte meg en cm en gang. Ble til at jeg fødet på ryggen.
Hvis du har ork og mulighet er stående stilling hva som blir anbefalt ;)
 
Hadde planer om å stå på huk for å bruke litt tyngdekraft, men mistet delvis følelsen i det ene benet pga epidural så måtte ligge på ryggen med ryggen litt hevet opp. Fungerte veldig fint det også :)
 
Back
Topp