Fødeliste mai 2018❤

Navn på barnet: Karoline
Kjønn: jente
Uke + dag: 39 + 6
Dato født: 23.05.18
Klokken: 02.02
Fødested: helsestasjon
Vekt: 3620 gram
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: ingen
Annet du vil fortelle:
Parkerte utenfor helsestasjonen kl 01.50 og hadde ho i armene 02.02 . Hadde 4 cm åpning 02.00.
 
Navn på barnet: Milian
Kjønn: gutt
Uke + dag: 40+3
Dato født: 22.mai
Klokken: 01:23
Fødested: kristiansand
Vekt: 3720
Lengde: 53cm
Hodeomkrets: 35cm
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: lystgass + fentanyl
Annet du vil fortelle : ble satt igang på termindag kl 11.30...3 modningspiller. Vannet gikk av seg selv på kvelden og da gikk det unna. Styrtfødsel ca 2t aktiv fødsel til han var ute.
 
Navn på barnet:
Kjønn: Gutt[emoji170]
Uke + dag: 41+6
Dato født: 22.mai
Klokken: 22.42
Fødested:
Vekt: 3488 gram
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: Lystgass og epidural
Annet du vil fortelle: Ble satt igang med ballong. Den ble satt inn 10.30. Rier kom tett og regelmessig 2 timer etterpå. Ballong datt ut kl 18.10. 3cm..Vannet gikk 18.55. Stod litt fast på 7cm lenge så valgte derfor epidural til siste innspurt:)
 
Navn på barnet: ikke bestemt
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 39 + 6
Dato født: 23.mai
Klokken: 10.55
Fødested:
Vekt: 4065 gr
Lengde: 53 cm
Hodeomkrets: 37 cm
Forløsningsmetode: vaginalt seteleie
Smertelindring: badekar + lokalbedøvelse ved klipping
Annet du vil fortelle: skal man først ha en setefødsel så er det kanskje like greit å ikke vite om det før alarmen går og du ikke har noe valg - det gikk i alle fall kjempebra på tross av et ganske heftig «kødder du»-øyeblikk når pressriene startet :-O
Bilde:
 
Navn på barnet: Ikke bestemt
Kjønn: gutt
Uke + dag: 48 +3
Dato født: 27.5
Klokken: 01.36
Fødested: Elverum
Vekt: 3545
Lengde: 48
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: normal
Smertelindring: epedural
Annet du vil fortelle:
Bilde:20180527_092123.jpg
 
Navn på barnet: L
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 39+6
Dato født: 15 mai
Klokken: 03.54
Fødested: Ullevål ABC
Vekt: 3900g
Lengde: 51cm
Hodeomkrets: 38
Forløsningsmetode: Vaginalt
Smertelindring: ingen
Annet du vil fortelle: Fantastisk fin opplevelse med ABC klinikken, samt å føde i vann. Fra vannet gikk hjemme og til han var ute tok det 3timer og 15 min. (Mitt tredje barn) nå nyter vi maks!
 
Navn på barnet: T
Kjønn: jente
Uke + dag: 38+5
Dato født: 10.mai
Klokken:03.27
Fødested: Drammen sykehus
Vekt: 3142g
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: ingen
Annet du vil fortelle: Vannet gikk ca 02.25. På telefon med føden 02.35 samtidig som de første pressriene kom hjemme på kjøkkenet ( har i ettertid skjønt at det var det som gjorde så himla vondt!) ut av bilen på sykehuset 03.15, lillemor kom til verden 12 minutter etter på et undersøkelsesrom.
 
Navn på barnet: Marie
Kjønn: Jente
Uke + dag: 38+6
Dato født: 21. Mai
Klokken: 19.19
Fødested: Volda
Vekt: 3160 gram
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring:
Annet du vil fortelle: satt i gang med ballong 20. Mai på formiddag, den datt ut før kvelden var omme. Men ingenting skjedde. Ble satt på drypp formiddag 21. Mai. Overvåket med ctg hele tiden. Gikk raskt når det først begynte å skje noe.
 
Navn på barnet: Ida
Kjønn: Jente
Uke + dag: 41+0
Dato født: 01.06.2018
Klokken: 08.52
Fødested: Storken, KK. Bergen.
Vekt: 3510 gram
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Smertelindring: Ingen/varmeflaske
Annet du vil fortelle:
En rask fødsel, fra 3-10 cm på 20-30 minutter, og deretter godt jordmorveiledet pressing [emoji106]
Morkakerest førte til blodtap på totalt 1500 ml, og måtte til utskrapning. Fikk da spinalbedøvelse.
Alt bra med både meg og baby [emoji178]
Følte meg godt ivaretatt hele veien [emoji4]
 
Navn på barnet: Leander

Kjønn: gutt

Uke + dag: 41+5

Dato født: 28.05

Klokken: 12.26

Fødested: KK Bergen

Vekt: 3670

Lengde: 50

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: epidural for blodtrykk, men på laveste styrke, ellers ingen

Annet du vil fortelle: obs - ble langt dette [emoji1]

Ved første terminkontroll lørdag 26.mai fant de ut at blodtrykket mitt var for høyt, så vi fikk ny time dagen etter. Da var fortsatt blodtrykket høyt, jeg hadde hodepine og mini hadde et fall i pulsen underveis i sparketesten. Dette var søndag og vi hadde time til igangsetting tirsdagen. De mente da det var sannsynlig at jeg ville få svangerskapsforgiftning innen tirsdagen, så de valgte å sette meg i gang da. Fikk satt inn ballong ca kl 13. Deretter hadde vi en ctg som var normal. Vi ble skrevet inn på føde 1, og fikk ikke dra hjem mens vi ventet på at ting skulle skje. Mine planer om fødsel på storken i badekar som med de to andre, var uaktuelle. Vi hadde flere ctg-målinger og et par av dem var avvikende, mens noen var patologiske. Det vil kort sagt si at lille lå altfor høyt i puls (170-180) og hadde mange plutSelige fall (ned til 50-60). Blodtrykket mitt steg også, lå vel på rundt 158/96. De sjekket ballongen og den hadde da falt ut uten at jeg hadde merket det. Hadde da 2 cm åpning, så de tok vannet. Det var ingen lett affære siden lille lå langt oppe i bekkenet, så legen prøvde å ta hull mens to jordmødre lå på magen min for å presse ham litt nedover. De fikk tatt hull på den, så fra da av sildret det fostervann resten av fødselen [emoji12] siden lille tydeligvis ikke hadde det så bra ble det besluttet at jeg skulle ha ctg-registrering på hele fødselen. Siden blodtrykket var så høyt var jeg nødt til å ha epidural. Det var vel det jeg var mest nervøs for, siden jeg aldri har tatt det før. Men det gikk veldig greit å ta, er nok mye lettere når man får det uten å ha rier samtidig. Epiduralen stod på nest laveste nivå, bare akkurat slik at blodtrykket mitt var lavt nok. Jeg fikk etter hvert sterkere kynnere, men ikke i nærheten av rier. Så da startet vi med drypp. Dryppet ble skrudd opp til 90 (begynte på 30, så 60), men mye mer langsomt enn vanlig. Vanligvis øker de hver halvtime, men pga lille ikke skulle bli stresset så tok vi det mye mer rolig. Omsider fikk jeg rier, men de var ikke særlig vonde. De forsøkte med noe øvelser som ble kalt spinning baby for å få mini lenger ned i bekkenet, hvor jordmoren blant annet brukte et håndkle til å riste på rumpen min mens jeg stod på alle fire i sengen, skikkelig twerking følte meg lekker da gitt Det kan se ut som det funket, og jeg hadde omsider 3 cm åpning. Da fikk de festet elektrode på hodet til mini (enda en ledning å holde styr på). Siden jeg var festet til ledninger og maskiner fikk jeg ikke engang gå ut på do, men fikk servert et bekken på rommet [emoji12] vi klarte likevel å manøvrere det slik at jeg fikk stå med prekestol og sitte på bosuball. Jeg fikk teste ut litt, men om mini ble stresset måtte jeg legge meg ned på siden i sengen og ligge rolig der noen rier - ikke særlig godt, men alt var greit så lenge lille roet ned. Plutselig gikk det rimelig raskt og riene ble vonde. De var regelmessige og veldig hyppige, nesten uten pause, men varte ikke så lenge. Så jeg fryktet at de ikke var effektive. Men det var de absolutt, og 1,5 time etter jeg endelig hadde 3 cm så var mini ute. Han var ute på to pressrier [emoji28]

Han var estimert til 4200, men veide altså bare 3670 [emoji4] en helt annen opplevelse denne gangen enn de to andre, med kontinuerlig overvåkning og en jordmor inne hos oss omtrent hele tiden. Asfyksimaskinen stod klar i tilfelle han ikke pustet, og informasjonen vår var skrevet på en stor tavle på rommet. Stor forskjell til stearinlys, musikk og badekar som var ved de to andre [emoji1] likevel følte vi oss veldig godt ivaretatt og fødselen var faktisk en veldig fin opplevelse [emoji4] mini var helt frisk og fin da han kom ut og skrek med en gang, scoret 9 og 10 på apgar. Jeg måtte kun sy to pyntesting. Vi dro hjem dagen etter [emoji1]

Etter dette har mini blitt dehydrert, fikk feber, og jeg har hatt brystbetennelse når melkeproduksjonen omsider satt i gang, så vi hadde en tøff første uke omtrent uten søvn. Nå er imidlertid alt på stell igjen, og vi nyter tilværelsen [emoji7]

Bilde:IMG_4567.JPG
 
Navn på barnet: Ronja
Kjønn: jente
Uke + dag: 39+2
Dato født: 1.mai
Klokken: 0007
Fødested: St Olav
Vekt: 4035 g
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Katastrofesnitt
Smertelindring: Narkose
Annet du vil fortelle: Ble satt i gang, skulle få ballong, men grunnet 2 cm åpning fikk jeg tablett med en gang. Første kl 12, neste kl 16. Kun murringer utover dagen og 4 cm åpning, ble derfor besluttet at jeg ikke skulle ta noen flere tabletter denne dagen kl 20. Tok en dusj kl 21, siste måling for å være sikker kl 22. Kl 2210 midt i vaktskiftet starter det helt plutselig noen stormrier. Ber om epidural kl 2230. Får smerter av første forsøk og prøver på nytt ca kl 2330 med samme resultat. Uten å ha fått hatt på måling i ca 30 min grunnet epidural forsøk nr 2 oppdager de når de satte på den igjen at pulsen til lille var nede på 30. Full alarm og 7 min senere og jeg 3 bygg lengre bort var hun ute <3
 
Navn på barnet: SIGNE
Kjønn: JENTE
Uke + dag:
Dato født: 15.05.18
Klokken: 10.41
Fødested: BÆRUM SYKEHUS
Vekt: 4300G
Lengde: 52
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: VAGINALT
Smertelindring: EPTURAL
Annet du vil fortelle:
 
oioioi, har helt glemt å oppdatere her! Bedre for sent enn aldri da :p

Navn på barnet: SANDER
Kjønn: GUTT
Uke + dag: 41+5
Dato født: 16. MAI
Klokken: 07:40
Fødested: ÅLESUND
Vekt: 4230 g
Lengde: 54 cm
Hodeomkrets: 38 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Smertelindring: Epidural
Annet du vil fortelle: Ble satt i gang, først ble det prøvd ballong og etter det ble jeg satt på tablettkur. Etter 3 dager startet riene og etter 18 timer kom lille Sander
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Uke + dag: 39+1
Dato født: 20.05
Klokken: 11:24
Fødested:
Vekt: 2932
Lengde: 46
Hodeomkrets: 33,5
Forløsningsmetode: Vaginal
Smertelindring: Lystgass
Annet du vil fortelle:
Bilde:
 
Back
Topp