Fødeklar

Ønskemamma2022

Glad i forumet
Hei :)

Jeg er førstegangsfødende og i uke 39+1 i dag :)

Var hos jordmornibdag og hun sa jeg var myk og moden for fødsel, ikke helt avflatet enda, men hun kunne kjenne babyens hode :O ? Betyr dette da at hun kunne få fingeren inn i mormunnen ?? Glemte å spørre henne om dette !!

Jeg lurer også veldig på dette med revning under fødsel ! Noe jeg har kjempe angst for !!!

Hva kan jeg evt be jordmødrene gjøre under fødsel og evt hva jeg selv kan gjøre hjemme før fødsel for å ikke revne ?! Noen stillinger som er bedre enn andre ? Ligge i vann i åpningsfasen ?


Og til slutt, hva mener du om magebelte etter fødsel ? Har dette god effekt på livmor/renselsen og ikke minst for å få magen flat igjen fortest mulig ?
 
Hei!

Den siste tiden nå er veldig spennende. Ja når hun sa hun kjente hodet på barnet og det var mykt å modent betyr dette stort sett at hun hun kjente på barnet igjennom mormunnen.

Ang det med rift, så vil jordmor gjøre alt i sin mat for å unngå at dette skjer eller at det vil bli minst mulig rift. VI jordmødre jobber mot at kvinnene vi har i fødsel skal revne minimalt. På slutten i trykkefasen vil jordmor fortelle deg hva du skal gjøre så hodet til barnet ikke kommer for fort ut, men rekker å tøye huden din underveis. Så lytt til jordmoren og føl hennes instrukser selv om det veldig vanskelig å holde igjen:)

Magebelte er omdiskutert. Det beste er å la kroppen få tid til å trekke seg tilbake naturlig. Du kan ligg litt på magen hver dag etter fødsel, for mange vil det ikke være magen som da er ubehagelig men puppene:)

Lykke til med den siste innspurten og fødselen:)
 
Back
Topp