Føde- og barselstilbudet bygges ned

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
https://www.vg.no/nyheter/meninger/...dessverre-har-vi-ikke-raad-til-aa-ta-imot-deg

Hva tenker dere om dette?

Kom akkurat over artikkelen og kverna starter jo. Jeg har ikke født på snart 10 år, så hvordan ting er i dag vs da, her jeg bor, vet jeg egentlig ikke enda, men så bor jeg i en større by der det i alle fall ikke har vært aktuelt å flytte føde- og barselaavdeling lenger bort. Den blir der den er. Enn så lenge. Dog leste jeg for ikke så lenge siden av de har redusert kraftig på antall familierom blant annet, og at avdelingen er presset. Jeg har selv gode erfaringer fra 10 år tilbake, men har den siste tiden lest at blant annet min fødeplass kommer dårlig ut på landsbasis med hensyn til tilrettelegging og oppfølging. Systemet har blitt en maskin, fort inn, fort ut.
Fra mine to forrige fødsler hadde jeg heller ikke behov for å ligge lenge på barsel, men man vet jo aldri om et slikt behov oppstår og det er trist hvis det skal være sånn at det kommer som enda en ting man skal bekymre seg for. Som et eksempel.

Hva har dere andre erfart, dere som har født mer nylig enn meg. Og hvordan synes utviklingen å være der du bor? Har du fått lenger reisevei? Og har du kanskje opplevd å føde langs E6?
 
Jeg har ikke født nylig, men jeg opplevde for snart 9 år siden å få en sønn på nyfødt intensiv. Han fikk et opphold der på 5 dager, men jeg fikk ikke lov å bli på barsel mer enn 3 dager. Etter de tre dagene fikk jeg ikke engang tilbud om seng i samme bygg som intensiv-avdelingen, men det ble forventet at jeg leverte pumpemelk hver tredje time. Jeg hadde også masse hinnerester som ikke kom ut, så det var forventet at jeg når som helst skulle få feber, så temperaturen ble målt flere ganger om dagen, og magen min ble stadig trykket på så lenge jeg var på barsel. Likevel ble jeg kastet ut. Så barselomsorgen var ikke nødvendigvis så mye å skryte av da, og om den stadig bygges ned, så synes jeg synd på de som sliter med ulike problemer framover. De friske barselkvinnene som har født friske babyer klarer seg alltids.
 
Jeg ser med skrekk på at jeg hører inn under Haukeland som tenker at man skal reise hjem 6 timer etter fødsel. Har man ks, skal man stables inn på flermannsrom sammen med ungen, uten far, og reise hjem så snart man kan stå på beina... Ser for meg at dette er oppskriften på at flere driter i amming (men det passer jo fint med den nye permisjonsordningen) og at fødsels/barseldepresjon kommer til å blomstre, fordi man aldri får ro/tid til en trygg start. Flergangsfødende har kanskje litt mer kontroll på amming, men de har gjerne en eller flere små hjemme som gjerne vil ha sin del av oppmerksomheten når mor er hjemme. Der er også vanskeligere å begrense inntoget av velmenende besøkende hjemme...
 
Jeg ser med skrekk på at jeg hører inn under Haukeland som tenker at man skal reise hjem 6 timer etter fødsel. Har man ks, skal man stables inn på flermannsrom sammen med ungen, uten far, og reise hjem så snart man kan stå på beina... Ser for meg at dette er oppskriften på at flere driter i amming (men det passer jo fint med den nye permisjonsordningen) og at fødsels/barseldepresjon kommer til å blomstre, fordi man aldri får ro/tid til en trygg start. Flergangsfødende har kanskje litt mer kontroll på amming, men de har gjerne en eller flere små hjemme som gjerne vil ha sin del av oppmerksomheten når mor er hjemme. Der er også vanskeligere å begrense inntoget av velmenende besøkende hjemme...

Min opplevelse av Haukeland er helt motsatt. [emoji4] Fødte sist gang for 3,5 år siden, og det var helt supert å være på Føden! Flinke sykepleiere! Måtte riktignok dele rom med en annen dame, men vi holdt oss mest i sengen, så merket ikke så mye til hverandre egentlig. Jeg var der i tre dager, tror jeg. (Eller to, husker ikke!)
 
Synes det er hårreisende at føde og akutt postene er de som blir fjernet først! Kunne skrevet mye om dette, men blir så forbanna.
 
Jeg ser med skrekk på at jeg hører inn under Haukeland som tenker at man skal reise hjem 6 timer etter fødsel. Har man ks, skal man stables inn på flermannsrom sammen med ungen, uten far, og reise hjem så snart man kan stå på beina... Ser for meg at dette er oppskriften på at flere driter i amming (men det passer jo fint med den nye permisjonsordningen) og at fødsels/barseldepresjon kommer til å blomstre, fordi man aldri får ro/tid til en trygg start. Flergangsfødende har kanskje litt mer kontroll på amming, men de har gjerne en eller flere små hjemme som gjerne vil ha sin del av oppmerksomheten når mor er hjemme. Der er også vanskeligere å begrense inntoget av velmenende besøkende hjemme...

God erfaring med KK på føden, men not so much på barsel. Amme poliklinikken derimot [emoji173]️
 
Har ikkje født på 11 år, men jobba på samme avdelinga som eg fødte på, for 7 år sidan. Her er rimelig mykje det same. Medium stort sjukehus, med passelig trøkk. Ca. 800 fødslar i året.

Minuset er at det berre er firemanns-rom. Ingen familierom.
Plusset er lang liggetid (ofte 3 dagar, lenger om du treng) og at personalet ofte har tid til deg.

Men det virkelig trasige er gynekologi-delen. Inneliggande gyn. pasientar (som ofte er abortar, av begge typar), har rom på _barsel. Hallo i luken..
Rimelig brutalt å bli konfrontert med nybakte, lykkelige mødre med ein bylt på armen, to timar etter at du mista din eigen bittelille, som ligg i eit pussbekken på skyllerommet.
 
Huff, ja. Jeg synes det var ille nok å ligge høygravid på barsel. Det var helt pyton å ligge der alene sammen med alle som hadde født, mens jeg fortsatt ruget. Vanskelig å forestille seg hvis man har mistet.
 
Om en 100 års tid er vi vel tilbake til å føde på jobb, putte bylten i bæresjal og fortsette arbeidet. Eneste forskjellen blir vel at sist jobbet vi på jorder, om 100 år blir det vel på et kontor.
 
Min opplevelse av Haukeland er helt motsatt. [emoji4] Fødte sist gang for 3,5 år siden, og det var helt supert å være på Føden! Flinke sykepleiere! Måtte riktignok dele rom med en annen dame, men vi holdt oss mest i sengen, så merket ikke så mye til hverandre egentlig. Jeg var der i tre dager, tror jeg. (Eller to, husker ikke!)

Jeg var fem dager på kk på barsel etter ks sist. Tror ikke jeg hadde klart å reise noe særlig tidligere. Derfor det bekymrer meg at den nye kvinne/barn klinikken skal kutte ned så drastisk...
 
Har ikkje født på 11 år, men jobba på samme avdelinga som eg fødte på, for 7 år sidan. Her er rimelig mykje det same. Medium stort sjukehus, med passelig trøkk. Ca. 800 fødslar i året.

Minuset er at det berre er firemanns-rom. Ingen familierom.
Plusset er lang liggetid (ofte 3 dagar, lenger om du treng) og at personalet ofte har tid til deg.

Men det virkelig trasige er gynekologi-delen. Inneliggande gyn. pasientar (som ofte er abortar, av begge typar), har rom på _barsel. Hallo i luken..
Rimelig brutalt å bli konfrontert med nybakte, lykkelige mødre med ein bylt på armen, to timar etter at du mista din eigen bittelille, som ligg i eit pussbekken på skyllerommet.

Så brutalt, ånei [emoji24]
 
Hjembyen min fikk kuttet fødeavdelingen for ca 10 år siden. Tror de hadde ca 2-3 fødsler pr dag, men nå må alle reise 6 mil til neste sykehus. Her jeg bor nå blir det samme lengde på reisen, men jeg bor jo tross alt i ei bygd nå da.

Jeg var på besøk i hjembyen før jul, og den er virkelig i forfall. Alle gater og bygninger er gamle og slitte. Det er en av disse byene med 10.000 innbyggere, som mister litt og litt folk hvert år (f.eks studenter kommer ikke hjem igjen pga manglende jobber). Jeg tror ikke nedleggelsen av deler av sykehuset har skylda alene for at byen sliter, men det er jo en del av pakken; legge ned diverse tilbud, mangle innovative nye arbeidsplasser osv. Jeg skjønner at det kan være dumt å spre ekspertise ut for tynt, men for meg virker det som om de tvinger økonomiske modeller som fungerer fantastisk i næringslivet inn på arenaer der de ikke passer (helse og omsorg). Helse og omsorg bør ikke handle om effektivitet punktum!
 
Jeg fødte på Haukeland i 2017, og var/er veldig fornøyd med både fødeavdelingen og barsel. De passet på datteren min om natten slik at jeg fikk hvile, hjalp meg i gang med ammingen, og var veldig støttende. Samboeren min fikk sove på rom med meg alle nettene. Det er nok stor forskjell på hvor travelt de har det, de sa det var lite å gjøre dagene jeg var inne :)
 
Back
Topp