Får skolebarna dine mye hjelp med leksene?

Spiller ingen rolle om de jobber til 16. Det er alt for lite, en lærer skal ha 1 time planlegging pr. Undervisningstime og med møte/teamtid pluss oppfølging av elever blir det jo alt for mange timer.
De får det uansett til , det synes jeg er supert.
 
Har dere noen dialog med skolen om dette? Det skal jo ikke være sånn...
Ja har hatt det tidligere. Men nå har jeg bare kapitulert egentlig. Lærerene deres blir sur om de ikke har gjort alt og det blir mye mas om hvor viktig lekser er og bla bla bla. Til og med rektor her sto på foreldremøtet til skolestart og la ut om viktigheten av lekser og at dette aldri kom å bli en leksefri skole osv. Syns det er litt ekstremt. Jeg har gitt beskjed til lærerene til jentene mine at når de har jobbet med lekser I 1 time, så sier jeg at de er ferdig uansett hvor mye de har igjen.
 
Spiller ingen rolle om de jobber til 16. Det er alt for lite, en lærer skal ha 1 time planlegging pr. Undervisningstime og med møte/teamtid pluss oppfølging av elever blir det jo alt for mange timer.

De jobber jo på en helt annen måte enn i vanlig skole da. Korte temapresentasjoner for en og en elev, eller i små grupper. De eldste lærer bort til de yngste (1.-4. klasse er i en gruppe, 5.-7. klasse i en gruppe). Mest selvstudium/oppgaveløsning og prosjekter. Ingen «klasserom», men en haug med små rom delt inn i fag/tema. Det er fem lærere som har ansvar for hver gruppe (26 elever), de dekker alle fag. Barna bestemmer (selvsagt innenfor gitte rammer) hvilket fag de vil jobbe med til enhver tid. Unntaket er gym/musikk, som går over én fast arbeidsøkt hver uke.
 
De jobber jo på en helt annen måte enn i vanlig skole da. Korte temapresentasjoner for en og en elev, eller i små grupper. De eldste lærer bort til de yngste (1.-4. klasse er i en gruppe, 5.-7. klasse i en gruppe). Mest selvstudium/oppgaveløsning og prosjekter. Ingen «klasserom», men en haug med små rom delt inn i fag/tema. Det er fem lærere som har ansvar for hver gruppe (26 elever), de dekker alle fag. Barna bestemmer (selvsagt innenfor gitte rammer) hvilket fag de vil jobbe med til enhver tid. Unntaket er gym/musikk, som går over én fast arbeidsøkt hver uke.

Oi, såpass ja, høres for meg ikke ut som noe jeg hadde hverken jobbet på eller sendt ungene mine til[emoji85]
 
Oi, såpass ja, høres for meg ikke ut som noe jeg hadde hverken jobbet på eller sendt ungene mine til[emoji85]

Vi er superfornøyd. Alltid oppgaver tilpasset hver enkelt barns nivå i hvert fag. Mye praktisk og konkret arbeid. De lærer å bli effektive og selvstendige, samt å planlegge bruk av tilgjengelig tid. Samarbeid og presentasjon for hverandre.

Det passer nok ikke for alle, men så er det også et opplegg man aktivt velger hvis man liker det... [emoji1303]
 
Ja har hatt det tidligere. Men nå har jeg bare kapitulert egentlig. Lærerene deres blir sur om de ikke har gjort alt og det blir mye mas om hvor viktig lekser er og bla bla bla. Til og med rektor her sto på foreldremøtet til skolestart og la ut om viktigheten av lekser og at dette aldri kom å bli en leksefri skole osv. Syns det er litt ekstremt. Jeg har gitt beskjed til lærerene til jentene mine at når de har jobbet med lekser I 1 time, så sier jeg at de er ferdig uansett hvor mye de har igjen.

Men én time er er jo altfor lenge! Hvor gamle er barna?
 
Vi er superfornøyd. Alltid oppgaver tilpasset hver enkelt barns nivå i hvert fag. Mye praktisk og konkret arbeid. De lærer å bli effektive og selvstendige, samt å planlegge bruk av tilgjengelig tid. Samarbeid og presentasjon for hverandre.

Det passer nok ikke for alle, men så er det også et opplegg man aktivt velger hvis man liker det... [emoji1303]
Hører bare fornøyde barn og foreldre på Mo tesorri, for min hadde det vært helt perfekt tror jeg
 
Gjør det selv. Jeg ser over noe av det og hører engelsk lesing og gloser.

Da han var yngre trengte han å høres i norsk leselekse og hjelpes litt med oppgavetekster, men det var bare første året tenker jeg.


Fast rutine fra dag 1: lekser med en gang han kom hjem. Slutter han sent (kl 14) så tar han seg litt frukt først. Får en luftetur på vei hjem med å klarne hodet og bevege kroppen, som en pause mellom skole og lekser. Å ta ut matboks og gym/svømmetøy og evt pakke nytt er en del av rutinen når han kommer hjem.
 
Back
Topp