Får dere bhgforeldre oppgaver 17 mai?

Nei.
Men - samtidig forventer mange at 17.mai til ungene skal være ferdig tilrettelagt og fikset uten at de selv skal løfte en finger. Det blir jeg irritert av.
Jeg og noen venninner arrangerte selv 17.mai i hjembygda mi da vi var 14 fordi ingen voksne orket å stille opp for ungene sine.
Så du synes egentlig at alle skal bidra fra ungen er 1 år, istedet for at 1-2 trinn på skolen tar det og rullerer hvert år?
 
Ikke noe annet enn at fau henter fanen, og skolestarterene holder duskene.

Men samboer og jeg arrangerte 17.mai-feiring i bhg ett år, fordi vi syntes det var kjedelig å bare reise hjem etter toget på formiddagen...
Da gikk begge ungene i bhg.

Etter det har vi vært på skolen fordi det ikke har vært stemning i bhg til å arrangere der.

På skolen er det 3.klasse som har ansvaret, så vi har nå vakt i kiosken en periode.
Tenker ikke på at det arrangeres feiring i barnehagen, men at du fau du bor forventer at alle foreldrene stiller opp med f.eks.1 oppgave per barn, fra barnet er ett år.
 
Dere som ikke pålegges oppgaver når dere har bhgbarn; hvor bor dere hen!? Tror vi må flytte dit :p
 
Nei, ingen oppgaver for barnehagen. Derimot er det flust av de i femteklasse. Vi feirer ikke 17 mai i bygda, hører ikke til her og 17 mai for meg er hjemme. Så her går ungene i tog så tar vi de ut med engang å drar til hjemstedet mitt :)
 
Nei. Her er det sjettetrinn som har 17. mai arrangementet.
 
Så du synes egentlig at alle skal bidra fra ungen er 1 år, istedet for at 1-2 trinn på skolen tar det og rullerer hvert år?
Det har jeg aldri sagt.
Dersom det er en slik ordning et det jo bare fint. Men jeg vet selv (jobber som lærer) at mange foreldre blir irriterte og sure av å måtte stille opp på 17.mai selv om det rulleres på. Det synes jeg er for dumt.
Nå er det ikke noe slik i vår barnehage, men dersom det hadde vært så ville jeg stilt opp uten å være sur for det. Er tross alt for barna våre vi gjør det.
 
Det har jeg aldri sagt.
Dersom det er en slik ordning et det jo bare fint. Men jeg vet selv (jobber som lærer) at mange foreldre blir irriterte og sure av å måtte stille opp på 17.mai selv om det rulleres på. Det synes jeg er for dumt.
Nå er det ikke noe slik i vår barnehage, men dersom det hadde vært så ville jeg stilt opp uten å være sur for det. Er tross alt for barna våre vi gjør det.
Ja, jeg synes det er OK at man stiller opp i en klasse, når det er "din tur" :)

Du kan jo foreslå/sette igang slik at det blir slik i deres barnehage? :)
 
Ja, jeg synes det er OK at man stiller opp i en klasse, når det er "din tur" :)

Du kan jo foreslå/sette igang slik at det blir slik i deres barnehage? :)
Nå går hun i privat familiebarnehage med bare 8 barn, der flere bor i andre bydeler.
Men jeg kan gjerne gjøre det neste år når hun er i ny kommunal barnehage ja.
 
Her er det "din tur" hele barneskolen. Ulike områder for ulike trinn, kiosk et år, rigging et år, etc. Og baking de fleste år. Liten skole, men helt greit. Men hele bygda feirer på skolen. Også barnehagebarna, så derved trenger ikke bhg å arrangere noe. Og skolen samkjører så man ikke skal få oppgaver i flere klasser når man har søsken.

Så vi får stort sett bare en oppgave i året. I fjorten år på rad. ;-) klarte nemlig å få yngste sånn at hun begynner det året eldste begynner på ungdomsskolen
 
Det har jeg aldri sagt.
Dersom det er en slik ordning et det jo bare fint. Men jeg vet selv (jobber som lærer) at mange foreldre blir irriterte og sure av å måtte stille opp på 17.mai selv om det rulleres på. Det synes jeg er for dumt.
Nå er det ikke noe slik i vår barnehage, men dersom det hadde vært så ville jeg stilt opp uten å være sur for det. Er tross alt for barna våre vi gjør det.

Det er fordi det er tvang! Tvang gjør at folk blir irriterte isteden for å ønske å stille opp.
Alle har ikke en livsituasjon som gjør at man har mulighet til å stille opp på en slik dag. Her er som regel en av oss på jobb på en slik dag, og ikke har vi noen som kan være barnevakt heller, men likevel er det tvang vi må stille opp og barna mine får seile sin egen sjø den dagen. Og når det er slik så kjenner jeg dugnadsånden i meg slukker ;) Før så var dugnad frivillig og folk ønsket da å stille, i dag er det tvang og ordet dugnad har mistet sin mening.
 
Som rep fikk man ansvar i å pynte traktoren (gråtass). Den gjorde man klar dagen før da. Men det gikk rimelig fort så lenge alle rep kunne. :) Kunne man ikke, så kunne man ikke da. Men de fleste ble med på det. Ellers laga barna pynten som ble brukt i toget selv og fanen var jo laga fra før.

Foreldrene går jo med barna også så.
Her bruker man gråtasstraktor med henger som de aller minste får sitte i på omgang :) For man skal gå ett stk. (Ca en time)
 
Det er fordi det er tvang! Tvang gjør at folk blir irriterte isteden for å ønske å stille opp.
Alle har ikke en livsituasjon som gjør at man har mulighet til å stille opp på en slik dag. Her er som regel en av oss på jobb på en slik dag, og ikke har vi noen som kan være barnevakt heller, men likevel er det tvang vi må stille opp og barna mine får seile sin egen sjø den dagen. Og når det er slik så kjenner jeg dugnadsånden i meg slukker ;) Før så var dugnad frivillig og folk ønsket da å stille, i dag er det tvang og ordet dugnad har mistet sin mening.
Og det har jeg full forståelse for, og det burde bli møtt med forståelse av de som er ansvarlig for å arrangere.
Jeg sikter mer til de som kan men ikke orker.
 
Tenker ikke på at det arrangeres feiring i barnehagen, men at du fau du bor forventer at alle foreldrene stiller opp med f.eks.1 oppgave per barn, fra barnet er ett år.
Ja skjønte det, men har bhg arrangement sammen med skolen? Er det et så lite sted at de må slå sammen for å få ting til å gå rundt?
 
Ja, enig. Foreldre til barn under 5 år må jo passe på dem på 17.mai. Jeg blir sur når de kommer med listen over oppgaver. Har jo to barn i barnehagen og vi får en oppgave hver i tillegg til at vi bidrar fra før av med musikk
Huff ja.. Barnas dag.. Men hvor mye får de glede av om de ikke får leke men være med arbeidene foreldre.....
 
Huff ja.. Barnas dag.. Men hvor mye får de glede av om de ikke får leke men være med arbeidene foreldre.....
Ja, ikke sant. En toåring har det ikke mye gøy når hn må stå ved pappas side i 3 timer. Og så er arrangementet OVER...
Bedre om foreldre til eldre barn (på skolen) kunne gjort det, så kan barna løpe rundt og leke med lekene som arrangeres
 
Nei, ei klasse på skolen har ansvaret. Lurer på om det er 5.klasse.
 
Ja, enig. Foreldre til barn under 5 år må jo passe på dem på 17.mai. Jeg blir sur når de kommer med listen over oppgaver. Har jo to barn i barnehagen og vi får en oppgave hver i tillegg til at vi bidrar fra før av med musikk

Hvorfor er det opplegg i barnehagen på 17 mai? Det har jeg aldri hørt om før faktisk.
1 mai er rød dag, da er barnehager stengt og barnehageansatte har fri.
 
Back
Topp