Får barna se på nyheter?

Lykketreff

Gift med forumet
Hvor gamle er de?

Var på besøk hos min bestemor, og hun skulle se nyhetene på TV. Jeg ville ikke at toåringen skulle se det, så jeg tok ham med bort. Hva ville dere gjort?
 
Av og til så har de kikket på nyhetene, men da har vi sittet ved siden av dem og sett på, og skrudd av så fort det har vært noe som ikke passer for dem.. Men dette er veldig sjeldent :) De er 3 og 4,5 år.
 
Min fireåring er gjerne i stua og spiser kvelds mens jeg ser dagsrevyen. Han forstår mye, synes alt med kjøretøy er spennende og synes de snakker for mye om Trump. ;) vi forklarer mye, slår av lyden om sakene handler om noe han ikke bør se og tar han bort om det advares om tøffe bilder..
 
Ingen av mine har tid til å sitte stille lenge nok til å se på. Men de hadde fått lov. Eldste blir informert om ting som kan bli pratet om. Mye lettere å ta den samtalen med hu alene enn at hu plutselig begynner å stille spm i selskaper osv. Men dette må man ta etter barnet. Min datter går mareritt av rive rolf men ikke av å høre om det barnet som ble påkjørt av an lastebil ( eller hva det var) på vei til skolen.
 
Min (snart 7åring) har aldri sett nyhetene. Det er så mye ondskap i verden som kommer frem der. Jeg ser ikke poenget med at han skal engste seg over krig o.l. Nok at han vet om at noen plasser er det krig, trenger ikke å se bilder fra det.
 
Min snarttreåring får ikke se nyhetene. Mest fordi jeg aldri kan vite hvilke bilder som dukker opp på skjermen, og grensen for hva han blir skremt av går lenge før det de definerer som "sterke bilder". Han ble helt sjokkskadd av å se farfar drepe en flue i sommer, så vi venter en stund med å snakke om krig og hungersnød, for å si det sånn.
 
Husker ikke hvor gammel jeg var selv, men husker veldig godt noen saker jeg så på nyhetene da jeg selv var liten som skremte meg. Mye grusomt som vises, så synes ikke små barn skal se på det.
 
De får se Supernytt på NRKsuper. Dagsrevyen osv får de ikke se. Men om vi er bort på besøk, og de tilfeldigvis får med seg nyhetene, snakker vi om det som blir vist om det er noe «ille».
 
Mine på fem og to år ikke se eller høre nyheter. Er ikke noe de behøver å vite enda. Er jo bare død og grusomheter...
 
Jeg tror ikke barn tar skade av at nyhetene står på. Det gir dem en forståelse av verden. Vi snakker om ulykker, politikk og krig. Jeg forklarer mye. Men han er som regel ikke så interessert og leker heller med sitt. Vil at Dagsrevyen skal være en selvfølge i oppveksten hans. Ser tydelig på mine ungdomsskoleelever hvem som ser nyheter hjemme og prater om dem og hvem som bare får informasjon i sosiale medier.
 
VI ser ikke på nyhetene mens han er våken, men når han blir gammel nok til å forstå, kommer vi til å forklare hva som skjer på nyhetene, hvis han får dem med seg.
 
Jeg tror ikke barn tar skade av at nyhetene står på. Det gir dem en forståelse av verden. Vi snakker om ulykker, politikk og krig. Jeg forklarer mye. Men han er som regel ikke så interessert og leker heller med sitt. Vil at Dagsrevyen skal være en selvfølge i oppveksten hans. Ser tydelig på mine ungdomsskoleelever hvem som ser nyheter hjemme og prater om dem og hvem som bare får informasjon i sosiale medier.

Når barna er store nok, så ja, da er jeg enig med deg. :) Men vil også lære ungene mine at nyhetene ikke har hele og fulle bildet av hva som skjer i verden. De viser ikke alltid begge sider av saken like godt.
 
Når barna er store nok, så ja, da er jeg enig med deg. :) Men vil også lære ungene mine at nyhetene ikke har hele og fulle bildet av hva som skjer i verden. De viser ikke alltid begge sider av saken like godt.

Enig! Det hadde vært greit med et litt mer nyansert bilde, og kanskje noen positive nyheter innimellom også.
Problemet med overvekt av dårlige nyheter, er at man blir blasert til slutt, fordi man blir vant til det. :/
 
Enig! Det hadde vært greit med et litt mer nyansert bilde, og kanskje noen positive nyheter innimellom også.
Problemet med overvekt av dårlige nyheter, er at man blir blasert til slutt, fordi man blir vant til det. :/
Da anbefaler jeg lokalnyheter ;) oftere sånne litt tomme gladsaker ;)
 
Back
Topp