Får barna dine lov til å gå rundt juletreet?

Ikke i bruk

Forumet er livet
"
Slemdal skole i Oslo ber foreldrene svare på om barna skal delta på skolens julearrangement og å gå rundt juletre.

«Siste skoleuke før jul skal alle klassene gå rundt juletreet i skolens atrium. Vi ber dere derfor krysse av for om dere ønsker at deres barn skal delta på dette eller ikke,» står det i brevet."

Les hele saken på Side2
 
Vi går hjemme

Vi går på skolens juletrefest

Og går de på skolens avslutning, som jeg tror de gjør, så får han lov til det også, og skolen spørr ikke.

Her er man jo til og med så vill og gal at de har skolegudstjeneste siste skoledag før jul. Og endatil grøtfest på Sfo hvor de oppfordres til å ha røde klær og/eller nisselue ;-)
 
Selvsagt. Jeg var med på alle aktiviteter på skolen da jeg var yngre, og syns nå i ettertid at det var lærerikt. Viktig at barn får delta, men har samtidig forståelse for de som ikke ønsker å delta. Hvis de skal respektere mitt valg, må jeg respektere deres valg og : )
 
"
Slemdal skole i Oslo ber foreldrene svare på om barna skal delta på skolens julearrangement og å gå rundt juletre.

«Siste skoleuke før jul skal alle klassene gå rundt juletreet i skolens atrium. Vi ber dere derfor krysse av for om dere ønsker at deres barn skal delta på dette eller ikke,» står det i brevet."
Les hele saken på Side2
Nok en slik diskusjon. Dustete skoleledere som tror de skjønner hva innvandrere ønsker.
Med andre ord : hvorfor skal det være enda en diskusjon her inne om dette temaet? Kun for at Folk skal få understreke det selvfølgelige? Sløvt babyverden, og helt unødvendig.
PS. Trenger ikke noen reply på denne.
 
Selvfølgelig! Synes det er helt tullete med sånne påmeldinger/avmeldinger av slike arrangementer
 
Snodig ting å skrive en meldelapp om :p
altså.. de eneste som er imot å gå rundt et juletre er jehovas vitner.

(Jeg har jobbet på 6-7 forskjellige barneskoler ila livet rogaland og akershus)
 
Ja, har ingen problemer med det
Men oppi alle diskusjonene som er om slikt som dette, skjønner jeg godt hvorfor skolen bare gjør det enkelt for seg selv og sender ut en beskjed slik at foreldrene både er informerte og man får tatt diskusjonen hjemme rundt hva man gjør. Dermed har de også god tid til å planlegge et godt opplegg for de elevene som ikke skal delta. Å kalle det for kulturell selvutslettelse at man har et system som tydeliggjør hvem som ikke skal delta, syns jeg er bare tull. De som vil delta gjør jo det, hva er selvutslettende med det?
 
Last edited:
Å gå rundt juletreet er vel noe som oppfattes som feil for enkelte kristne menigheter. De mener vel det symboliserer dansen rundt gullkalven.

Ikke noe å lage en ny diskusjon om. Folk må få velge selv.
 
JA! julen er en av de største feiringene innen for kristendommen, men først og fremst har det blitt en tid for barnaog familien. det å gå rundt et juletre og gå med nisselue er og blir julen.

hele julen er jo en tradisjon som kom før kristendommen, den har etter vært adoptert flere forskjellige kulturelle grener som er sammensveisa og blitt det vi i dag kaller Jul.

Det som skremmer meg er hvor dyktig vi normen skal tilpasse oss andre religioner, og skyver mer og mer vekk vår egen tradisjon, fordi vi er redde for å tråkke noen på tærene... *sukk* hadde vi dog tatt vare på vår egen og tilpasset oss det nye, hadde det alt blitt satt i et annet perspektiv.
 
Veldig fair med påmelding til gudstjenester ol, men å gå rundt juletreet trenger de ikke spørre meg om - det får barna mine lov til :)
 
Selvsagt får hun det! Jeg går gjerne sammen med henne jeg :)
 
Ja! Her anser vi det som en artig, norsk tradisjon og en del av den norske kulturen. Vi er norske, så vi synes det er greit.
 
Ja til hyggelige tradisjoner. Kort og greit
 
Ikke skolebarn enda, men min skulle fått deltatt på det han ville. :)
 
Har ikke skolebarn, men for meg er det selvfølgelig et ja!! Synes det er helt utrolig at dette skal bli et stort tema. Jeg synes også det er en selvfølge at skolen går i kirken før jul, for det er nettopp det jul handler om. Religion og historie. Og det ville vært fantastisk om moskeer og synagoger åpnet for det samme, så mine barn fikk lære om sine medmenneskers kultur og religion, på samme måte som de lærer om kristendommen. Eller humanetikerne osv osv..
 
Har ikke skolebarn. Men min eldste på 3 år elsker julen. I fjor gikk vi rundt juletreet hos svigers på julaften og hu elsket det. Vi måtte si at nissen snart kom med pakker for å få hu til å slutte med det. Men bedre med en sånn lapp enn at det skal klages og bli sure miner fra andre. Er så mye om sånne ting i media nå at det var fint en skole gjorde det sånn. Men blir litt lei av alt som skal skrives om det i media hele tiden. Det burde da være viktigere ting å skrive om. Men bra skolen ikke avlyste hele greiene da. Jeg selv mener at det er bra at barn lærer om alt, men skjønner jo at det kan være vanskelig enkelte ganger.
 
Back
Topp