Får baby'en min i seg melk?

Lykken_i_livet

Andre møte med forumet
Hei.

Er i gang med å få opp melkeproduksjonen da jeg ønsker å slutte med delamming.
Grunnen til at jeg har delammet er pga lav fødselsvekt hos baby (svak sugeevne), flate brystknopper og dårlig vektoppgang (fullammet i starten).
Han er nå 8 uker og får endelig godt sugetak uten skjold.
Men nå er jeg bekymret for at han ikke får i seg nok mm. Kommer godt med melk i starten (hører han svelger godt), men etterhvert så blir det stille. Tror dere at han fortsatt får i seg melk?
Er det noen av dere som kan dele erfaringer når dere gikk tilbake til å fullamme igjen?
Trappet dere gradvis ned på mme eller sluttet helt på dagen?
Takk for tips på forhånd.
 
Hvorvidt de får i seg melk er egentlig kun mulig å si på bleiene, 5-6 våte bleier (ikke tunge, men sånn at du kjenner forskjell om du sammenligner med tørr liksom. Kan helle oppi 50-70 ml vann i en tørr for å kjenne hvor mye det skal være og), da får de i seg.

Vi delammet i 8 uker, begynte å trappe ned 2,5 uke før. Tok vekk litt og litt, slik at produksjonen min fikk tatt seg gradvis opp. Jeg fulgte med på bleier og ammet på ethvert knyst, det fungerte kjempebra! Etter det kunne vi fullamme til 6 mnd og ammer enda, 14 mnd, hatt nok melk siden vi sluttet med mme :) Måtte og slutte med skjold først, siden det hindret god nok melkeproduksjon hos meg (men han trengte det jo i starten) :) Fulgte en oppskrift fra kellymom-bloggen (amerikansk ammehjelper-side), du finner den ved å Google kellymom + weaning formula :)
 
Jeg delammet eldste i perioder.
Merket godt når han ikke fikk nok, da sa han i fra.
 
Hei.

Er i gang med å få opp melkeproduksjonen da jeg ønsker å slutte med delamming.
Grunnen til at jeg har delammet er pga lav fødselsvekt hos baby (svak sugeevne), flate brystknopper og dårlig vektoppgang (fullammet i starten).
Han er nå 8 uker og får endelig godt sugetak uten skjold.
Men nå er jeg bekymret for at han ikke får i seg nok mm. Kommer godt med melk i starten (hører han svelger godt), men etterhvert så blir det stille. Tror dere at han fortsatt får i seg melk?
Er det noen av dere som kan dele erfaringer når dere gikk tilbake til å fullamme igjen?
Trappet dere gradvis ned på mme eller sluttet helt på dagen?
Takk for tips på forhånd.

Så tøff du er som vil prøve å trappe opp til fullamming! <3

Når utdrivningsrefleksen er på sitt sterkeste (i begynnelsen) er det mindre jobb å gjøre for babyen, og melken er gjerne tynnere, så det er tydeligere at babyen svelger unna.
Så lenge babyens hake beveger seg kan du se at han svelger, og du kan få noen til å hjelpe deg å se på halsen hans, hvis dere får til. Mest sannsynlig får han i seg melk, og uansett er stimulansen godt for brystet og babyen.
Ikke slutt på dagen, trapp ned, og evt. bruk hjelpebryst i overgangen. :)
 
Delammet de tre første månedene. Trappet så ned på mme, litt og litt. Merket jo fort at han fikk i seg for mye når han gulpet opp etter mme :)
 
Min baby fikk omtrent bare morsmelk på flaske den første måneden (prematur og slapp). Da visste jeg akkurat hvor mye hun fikk i seg, og det var en god følelse å ha kontroll på det. Jeg ble også veldig usikker på hvor mye hun fikk i seg da vi gikk over til å amme.

Du kan kanskje høre på helsestasjonen om du kan få en måltidsveiing av babyen, altså at de veier han før og etter at han har spist. Kjøkkenvekta vår går opp til 5 kg, så jeg veide babyen min hjemme før og etter amming ved et par anledninger (Kjøkkenvekta ble satt på gulvet, oppå vekta satte jeg en stor avlang skål med et håndkle oppi før jeg la ned babyen). Da innså jeg at selv om babyen spiste kort, så fikk hun i seg det hun skulle.
 
Hei.

Er i gang med å få opp melkeproduksjonen da jeg ønsker å slutte med delamming.
Grunnen til at jeg har delammet er pga lav fødselsvekt hos baby (svak sugeevne), flate brystknopper og dårlig vektoppgang (fullammet i starten).
Han er nå 8 uker og får endelig godt sugetak uten skjold.
Men nå er jeg bekymret for at han ikke får i seg nok mm. Kommer godt med melk i starten (hører han svelger godt), men etterhvert så blir det stille. Tror dere at han fortsatt får i seg melk?
Er det noen av dere som kan dele erfaringer når dere gikk tilbake til å fullamme igjen?
Trappet dere gradvis ned på mme eller sluttet helt på dagen?
Takk for tips på forhånd.

Heia :)
Vil bare tipse deg om at Jordmor Katrine har nettmøte i morgen, så du kan stille henne spørsmål om amming :)
 
Back
Topp